
Onthuld: sterk vernieuwde Mitsubishi L200
Japans werkpaard van top tot teen herzien
![]() |
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |

Mitsubishi heeft in Thailand de grondig vernieuwde L200 gepresenteerd. De pick-up combineert een sterk vernieuwd design met een comfortabeler interieur, meer veiligheidstechnologie en nog betere offroad-prestaties. Het model komt in de loop van 2019 naar Nederland.
Mitsubishi L200
De Mitsubishi L200 (of Triton elders in de wereld) wordt in Thailand gebouwd en is binnenkort al te koop op het Aziatische continent. Het merk verkoopt daar al veertig jaar heel veel pick-ups. Net als in Australië, Afrika en Zuid-Amerika, waar een onverwoestbare alleskunner in sommige gebieden bijna een levensbehoefte is.
De L200 is in het beginsel ontwikkeld als bedrijfswagen met een laadvermogen van 1 ton en die gebieden kan doorkruisen waar gewone auto’s en busjes niet kunnen komen. Maar pick-ups worden ook steeds vaker gekocht door particulieren. Daarom zijn niet alleen de offroad-eigenschappen en robuuste bouwwijze van de L200 verder verbeterd. Ook zaken die belangrijk zijn bij de aanschaf van een personenauto, zoals design, comfort en uitstraling.
LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Eclipse Cross (2018)
Offroad-modus
De Mitsubishi L200 houdt vast aan zijn klassieke, supersterke bouwwijze met een ladderchassis en bladveren op de achteras. Er zijn twee 4WD-systemen beschikbaar, beide met de mogelijkheid om tussentijds te schakelen tussen 2WD, 4WD en lage gearing.
Nieuw is de offroad-modus met de standen Gravel, Mud/Snow, Sand en Rock. Hiermee worden de onderstelsystemen specifiek aangepast op het type ondergrond. Ook Hill Descent Control voor gecontroleerd afdalen van een steile of gladde helling is nu standaard.






Veiligheid en assistentie
Mitsubishi heeft de L200 ook voorzien van allerlei actieve hulpsystemen die we kennen van andere modellen. Denk aan Blind Spot Warning, Rear Cross Traffic Alert en Forward Collision Mitigation (FCM). Laatstgenoemde kan voertuigen en voetgangers detecteren en grijpt in om een aanrijding te helpen voorkomen.
Tevens wordt de pick-up leverbaar met de Multi Around Monitor: een parkeerhulpsysteem dat de beelden van vier camera’s samenvoegt in één overzicht alsof de auto van bovenaf gefilmd wordt.






Turbodiesel
Onder de motorkap van de vernieuwde Mitsubishi L200 ligt een verbeterde versie van de 2,4-liter turbodiesel met 380 Nm trekkracht. De optionele 5-traps automaat is vervangen door een volledig nieuwe 6-traps automaat.
De huidige L200 mag maximaal 3.000 kg trekken (geremd) en heeft een laadvermogen van 1.060 kg. Alle technische info van de vernieuwde versie volgt later. De pick-up komt in de loop van 2019 naar Europa als vijfzits Double Cab en tweepersoons Club Cab.
LEES OOK: Autotest – Fiat Fullback pick-up (2018)