Autotest – Ford Edge ST-line 2.0 EcoBlue (2019)
Ruime SUV met dieselmotor voor het hogere segment
Ford levert de vernieuwde Edge alleen met bi-turbo dieselmotor plus automaat en standaard met vierwielaandrijving. Er is wel een V6-benzine, maar die komt niet naar ons land. De hogere CO2-uitstoot van deze versie zorgt voor een te forse fiscale heffing (BPM) waardoor het aankoopbedrag dik boven de ton zou uitkomen.
De vernieuwde Ford Edge met 2,0-liter diesel van 238 pk komt op 76.145 euro. Standaard is deze in Amerika geproduceerde grote SUV heel compleet. Verwarmbaar stuurwiel en stoelverwarming en koeling met negen standen zijn zelfs aan boord. Het is gewoonweg een zeer luxe, ruime en forse auto.
Ford Edge met flinke boeg
Dat forse merk je direct als je achter het stuur stapt. Minstens een halve meter dashboard tot aan de voorruit strekt zich voor je uit. Samen met de motorkap met aan weerszijden hogere randen lijkt het alsof je aan het stuur zit van een motorboot met een flinke boeg. Camera’s helpen je gelukkig om de ware afmetingen goed in te schatten. En zo’n lang front geeft je een lekker veilig gevoel.
Veel nieuwe assistentiesystemen
Veilig is de Ford Edge zeker. Sterker nog, de meeste vernieuwingen zijn op dit terrein geboekt. Deze auto zit werkelijk vol assistentiesystemen. Ford claimt dat het de technologisch meest geavanceerde SUV is, die het merk ooit heeft gehad.
Elektronische boetewaakhond
Adaptieve cruise control, die automatisch een veilige afstand tot voorliggers bewaart, kennen we wel. Maar bij de Ford Edge is een koppeling met verkeersborden mogelijk. De auto vertraagt of versnelt dan automatisch naar de ter plekke geldende maximumsnelheid. Kan je boetes schelen. Liever toch niet zo’n elektronische waakhond? Je kunt het uitzetten.
Slimme stuurbekrachtiging
Vernieuwend is de slimme stuurbekrachtiging. Bij dreigend gevaar en noodzakelijk uitwijken om een botsing te vermijden, zal de stuurinrichting krachtiger reageren op de stuurinput. Ook nieuw: 180 graden breedbeeldcamera’s voor en achter voor een zogenaamde Cross Traffic Alert-functie: bij het wegrijden uit een parkeervak of uitrit waarschuwt dit systeem voor naderende voertuigen.
Stille motor, comfortabel onderstel
Tijd om te rijden! De dieselmotor is lekker stil en levert veel kracht bij lage toeren dankzij een koppel van 400 Nm. De 8-traps automaat schakelt keurig. De vering en schokdemping zijn duidelijk op comfort afgestemd en dat merk je direct bij de eerste verkeersdrempel. Lenig beweegt de Edge eroverheen.
Altijd online
De vernieuwingsslag heeft trouwens ook meer comfort voor bediening en gebruik opgeleverd. Zoals de komst van een FordPass Connect-modem met SYNC 3 communicatie en entertainment, draadloos opladen voor smartphones en Wifi. Kortweg betekent het, dat je onderweg altijd online bent. En met een app kun je via je smartphone zien wanneer het tijd is voor onderhoud, waar de auto staat in een parkeergarage en over hoeveel kilometer getankt moet worden. Het is zelfs mogelijk om op afstand de auto te starten.
Geluidsinstallatie van 1.000 Watt
Andere bijzondere gadgets zijn: een stopcontact van 230 Volt en een geluidsinstallatie van Bang & OIufsen met 12 luidsprekers en 1.000 Watt muziekvermogen. Deze installatie is specifiek ontworpen en afgestemd op de akoestiek in het interieur. Het resultaat is een verbluffend goed geluid, voorin en achterin.
Alleen vierwielaandrijving als het nodig is
De Ford Edge heeft vierwielaandrijving, maar alleen als die voor grip echt nodig is. Op de snelweg drijft hij alleen de voorwielen aan. Dat scheelt brandstof. De achterwielen pikken aan, als het nodig is. Zoals bijvoorbeeld bij acceleratie op wat gladdere ondergrond. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 6,8 liter over 100 km.
Waarmee kun je de Ford Edge vergelijken?
Vergelijken is lastig. Met zijn prijs zit hij in de contreien van de Audi Q5, Volvo XC60 en BMW X3. Maar is met deze merken vergelijken zinnig? Gezien merkbeleving is afzetten tegen een Volkswagen Tiguan Allspace wellicht eerlijker. De topversie van dit model met vierwielaandrijving, een nagenoeg even sterke dieselmotor van 240 pk, automaat en met de nodige optiepakketten komt bijna op dezelfde prijs uit als de Edge.
Overigens heeft Ford nog meer groot SUV-spektakel in het vat. Begin volgend jaar komt er een Ford Explorer plug in-hybride. Dat is een zevenzitter met een vermogen van circa 350 pk (benzine-elektrisch). Verder komt er een Puma die tussen de compacte Ford EcoSport en Kuga in komt.
Lees ook: Ford Puma keert terug als compacte crossover
De nieuwe Ford Edge arriveert naar verwachting in mei 2019 bij de dealers. Bestellen kan uiteraard nu al. O ja, voor wie een caravan of andere aanhanger wil trekken: er is een afneembare trekhaak leverbaar en daaraan mag tot aan 2.000 kg gewicht.