Autotest – Caterham Seven 275R (2019), puurder kan niet!
Geen hulpmiddelen, doe het lekker zelf!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Never change a winning team. Het Britse Caterham begrijpt dat als geen ander en levert al jaren – in nagenoeg ongewijzigde vorm – de Seven; een vederlichte tweezitter waarin je alles helemaal zelf moet doen. Past zo’n Caterham dan nog wel in een tijd waarin auto’s steeds meer zelf kunnen?
Steeds minder te doen
Adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistent, een 360-graden camera, het zijn allemaal hulpsystemen die in steeds meer auto’s opduiken. In die auto’s hoef je als bestuurder steeds minder te doen. Voor iemand die benzine door zijn aderen heeft lopen is dat soms reden genoeg om de moed te verliezen. Maar we hebben een ‘geneesmiddel’ gevonden. Eentje die op iedereen gegarandeerd effectief is, maar waaraan je wel in één keer verslaafd bent. Je bent dus gewaarschuwd. Het medicijn: de Caterham Seven 275R. Dít is autorijden in de meest pure vorm. Caterham heeft zelfs als motto ‘We Don’t Do Technology’, dat zegt genoeg toch?
“De wachttijd op een nieuwe Caterham komt uit op bijna 20 maanden, dat is bijna twee jaar! Zo populair zijn ze”
Prachtig concept
Het concept van de Seven bestaat al jaren. Het was Lotus-oprichter Colin Chapman die met de originele Lotus Seven op de markt kwam. Lotus verkocht de productierechten van de Lotus Super Seven in 1973 aan Caterham. Om die reden wordt Caterham sindsdien gezien als dé officiële fabrikant van de échte Seven. Hier en daar zijn er heel wat bedrijfjes ontstaan die een auto hebben gebouwd met de Seven als inspiratiebron, denk aan Westfield, VM en Robin Hood. In totaal zijn er wel meer dan 50 ‘Seven’-merken. Maar voor het échte ‘Seven-werk’ moet je nog altijd bij Caterham zijn. Het Nederlandse Donkervoort is uitgegroeid tot een league of their own. Een model als de D8 GTO RS kun je geen Seven meer noemen, maar een supercar met bijbehorende superprijs van 200.000 euro of meer.
“Deze Seven 275R heeft een Seven 310-powerkit en daardoor geen 135 maar 147 pk.”
AutoRAI TV: de Caterham Seven 275R
Wat kost zo’n Caterham?
Zo duur als een Donkervoort is een Caterham niet. Maar een Caterham als ‘goedkoop’ bestempelen gaat ook te ver. En dat komt in Nederland door die verschrikkelijke BPM die auto’s onnodig duur maakt. Voor zo’n Caterham Seven 275R – die exclusief belastingen 31.095 euro kost – moet je in Nederland toch al snel rekenen op minimaal 48.000 euro of meer. Voor de nog krachtiger Seven 485 ben je op z’n minst al ongeveer 70.000 euro kwijt (47.495 euro ex ex). Dit exemplaar – een Nardo Grey-kleurige Seven 275R – komt in de belastingen uit op 62.000, maar die prijs loopt gerust verder op richting 68.000 euro als je nog enthousiaster door de optielijst wandelt. Op deze 275R zit in ieder geval voor zo’n 12.000 euro aan opties, waaronder een Seven 310-powerkit waardoor het vermogen toeneemt van 135 naar 147 pk.
Pardon?
Oké, dus die Caterhams verkopen door die hoge prijzen niet heel goed? Pardon? Nederland is door de BPM een relatief kleine Caterham-markt, maar wereldwijd zijn de Sevens niet aan te slepen. Sterker nog: de wachttijd op een nieuwe Caterham komt uit op bijna 20 maanden, dat is bijna twee jaar! Op een nieuwe Ferrari hoef je soms minder lang te wachten. Door die lange wachttijden schieten de prijzen van gebruikte originele Caterham Sevens de lucht in. Zo’n Caterham is dus een bijzonder goede investering.
“Caterham wordt gezien als dé officiële fabrikant van de échte Seven.”
Fenomeen autorijden
Het gaat dus goed met Caterham. En terecht: want de échte autoliefhebbers realiseren steeds meer dat er nog maar bar weinig auto’s op de markt zijn waarin het fenomeen autorijden centraal staat. Maar wat is dat nou, écht autorijden? Simpel, je hebt drie pedalen nodig, een handgeschakelde transmissie én een stuur. En het liefst zo weinig mogelijk poespas en achterwielaandrijving. Dus geen radio, geen airco, geen cruise control en geen stoelen met massagefunctie. Keep it simple. Ohja, kilo’s zijn killing. Door de simpele maar doeltreffende en betrouwbare opzet weegt zo’n Caterham Seven net zo veel als de voorkant van een Volkswagen Golf. Wel een voordeel: met een gewicht van ongeveer 550 kilogram val je met een Seven in de laagste categorie van de wegenbelasting. Reken op 30 euro per kwartaal.
“Zo’n Caterham Seven weegt net zo veel als de voorkant van een Volkswagen Golf.”
Trots bezit
Het is niet voor het eerst dat ik in een Caterham rijd. De eerste keer was in 2013 in een Seven Supersport R. Na die testkilometers was ik direct verkocht. Zo’n auto moest ik ooit bezitten. En dat is uiteindelijk na lang sparen ook gelukt. Twee jaar lang heb ik genoten van een Seven Roadsport uit 2009. Knalgeel, zwarte striping, R500 Superlight-wielen met semislicks van Avon, composiet kuipen, een 1.6 Ford Sigma-motor met 130 pk, elke rit was vuurwerk. Uiteindelijk toch verkocht aan een Fransman die er nog altijd van geniet in de Zuid-Franse Alpen.
“Elke rit was vuurwerk.”
Kersverse Seven 275R
En nu belde Van der Kooi Sportscars op, dé Nederlandse Lotus- en Caterham-importeur uit Houten. Of ik niet wilde sturen in een kersverse Seven 275R, een persauto van Caterham die één maand in Nederland zou verblijven. Maar natuurlijk! Toch had deze testrit beter niet plaats kunnen vinden, want het verlangen naar een Seven is nu opnieuw aangewakkerd. Maar wat maakt het rijden in zo’n Caterham dan zo leuk? Dat leggen we graag even uit.
“Het verlangen naar een Seven is nu opnieuw aangewakkerd.”
Doeltreffend
Een motor met méér pk is niet altijd de oplossing voor meer rijplezier. Een laag gewicht is veel doeltreffender. Wie ooit in een Caterham gereden heeft, weet hoe autorijden ook kan voelen. Je voelt alles wat de auto doet, ook in je kleine racestuur. Als je met je voorwiel over een boomblaadje rijdt, kun je na afloop vertellen van welke soort boom dat blaadje afkomstig was. Zo communicatief is de besturing. Natuurlijk, je hebt geen stuurbekrachtiging, rembekrachtiging of enige vormen van rijhulpsystemen. En rijden over een klinkerweg is een aanslag op je lijf. Dat klinkt wellicht als een verschrikking voor de meerderheid. Maar de écht autoliefhebber lacht erom en bestempelt het als ‘lekker boeiend’.
Defensief rijden
Je neemt al die minpuntjes voor lief, want het rijplezier is van zo’n ongekend hoog niveau dat je de rest gewoon vergeet. Rustig toeren, bochten op hoog tempo aanvallen, alles kan. Jij bepaalt. Wel iets om rekening mee te houden: je zit natuurlijk heel laag bij het asfalt – je zou een sigaret zo op het asfalt kunnen uitdrukken – maar daardoor voel je jezelf niet onveilig. Je leert vooral heel defensief rijden in een Caterham. Je zorgt ervoor dat je gezien of gehoord wordt en je moet rekening houden dat mensen je over het hoofd kunnen zien door de beperkte hoogte. Een vrachtauto op de snelweg lijkt wel een flatgebouw en zelfs een Fiat 500 kun je vanuit een Caterham als een SUV bestempelen.
“Zelfs een Fiat 500 kun je vanuit een Caterham als een SUV bestempelen.”
Altijd supersnel
Buiten het Verenigd Koninkrijk levert Caterham momenteel drie modellen: de Seven 275, Seven 485 en de Seven 485 CSR. De Seven 275R op deze foto’s heeft een 1,6-liter Ford Sigma-motor met een vermogen van 147 pk (standaard 135 pk). Rap is ie zeker, want de 0-100-tijd duurt door het lage gewicht slechts 5 seconden. Een Seven 485 is al wat serieuzere koek met een vermogen van 237 pk en een 0-100-tijd van 3,4 seconden. Maar die kost ook wat meer.
Conclusie
Ongeacht het vermogen: in een Caterham staan al je zintuigen op scherp. Alles is intens, de hitte, de geluiden, de trillingen, maar het blijft allemaal wel relatief comfortabel, helemaal met de comfortstoelen waarmee deze 275R is uitgerust. Als de motor warm is, komen er lekkere plofjes uit de uitlaat. Verslavend. Even snel vertrekken is er niet bij. Jezelf installeren in de auto duurt even, maar daarna begint het avontuur. En dat is eigenlijk het meest leuke aan een Caterham. Elke rit is een avontuur. Genieten van de elementen. Dat is toch hoe autorijden moet zijn?
Toevluchtsoord
En om even terug te komen op de beginvraag. In een tijdperk waarin auto’s steeds meer zelf kunnen regelen, is het juist heerlijk om in een auto te stappen waarin je alles zelf moet doen. Gewoon jij en je auto, even ontnuchteren, genieten van de omgeving, genieten van de autorijden in de meest pure vorm. Want dat is al jaren in heel veel automodellen niet meer mogelijk. Dat maakt van de Caterham een soort toevluchtsoord voor de échte puristen.
“Genieten van de elementen. Dat is toch hoe autorijden moet zijn?.”