Audi SQ7 TDI heeft eerste elektrische compressor ter wereld
4.0 V8 TDI biturbo stuurt 900 Nm naar het asfalt
Audi neemt de koppositie over in het diesel-SUV segment. De nieuwe Audi SQ7 TDI is de krachtigste in zijn soort. Met zijn imposante achtcilinder dieselkrachtbron accelereert hij in minder dan vijf seconden van 0-100 km/u. En hij is binnenkort al te bestellen.
De nieuwe ontwikkelde 4,0-liter V8 TDI is een beul van een krachtbron. Mede dankzij de toepassing van ’s werelds eerste elektrische compressor en dubbele turbo’s komt het vermogen uit op 320 kW/435 pk. Vooral indrukwekkend is de trekkracht van 900 Nm, die zijn dieselpower via een 8-trapsautomaat, sperdifferentieel en vierwielaandrijving naar het wegdek stuurt.
De nieuwe Audi SQ7 TDI trekt de straatstenen uit de grond. De grote, twee ton wegende SUV heeft slechts 4,8 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
[gallerij-1]
Audi SQ7 TDI
Om al het dieselgeweld enigszins in toom te houden, is de Audi SQ7 TDI natuurlijk op talloze punten aangepast. Adaptieve luchtvering met een S-specifieke afstelling en 20-inch wielen zijn standaard. Een sportdifferentieel, koolstof-keramische remmen, actieve rolstabilisering en vierwielbesturing zijn optioneel.
De SQ7 is de nieuwe topversie in de reeks en dat is ook meteen te zien in het interieur. De uitrusting is helemaal compleet en hij is leverbaar in exclusieve kleuren en materialen. De Audi SQ7 TDI is vanaf dit voorjaar te bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend. De duurste Audi Q7 van dit moment kost 98.840 euro.
Lees verder: Nieuwe Audi Q2 is het stoere broertje van de A1
[gallerij-2]