Rijtest – Audi A3 Cabriolet
Audi A3 Cabriolet review
De cabrioletversie van de A3 oogt elegant. De kap sluit keurig aan op de carrosserie. Omdat die van stof is verlangt hij weinig opbergruimte. De achterkant van deze cabriolet is daardoor relatief compact, waardoor dit model ook met open dak het netvlies weet te strelen. Om het dak te kunnen openen moet er in de kofferbak wel een klep handmatig omlaag geklapt worden. Anders weigert het automatisch systeem het met een knop opgegeven commando uit te voeren: dus even uitstappen, kofferklep openen en met een handgreep de klep omlaag trekken en dan kan het genieten van open rijden in krap 20 seconden beginnen.
De geluidsisolatie is bij deze cabriolet bovengemiddeld goed. Met het dak dicht dringt nauwelijks meer verkeersgeluid naar binnen dan bij een dichte Audi A3. Met het dak open hebben de voorinzittenden weinig last van de wind. Achterin is dat wat minder. Heel prettig is de climate control die zich automatisch aanpast bij open rijden. En als de verwarmingsblowers ter hoogte van de hals in de stoelleuningen zijn ingeschakeld gaan ze automatisch een tandje harder blazen bij het openen van de kap.
Het is ook een cabriolet met een stijve carrosserie. Open rijdend is van trillingen of enige mate van torsie nagenoeg niets te merken. Dat solide gevoel past ook bij een premiummerk als Audi. Net zoals de sublieme afwerking en materiaalkeuze in het interieur. De 1.8 TFSI motor blinkt uit door behoorlijke prestaties en souplesse, zoals dat geldt voor alle TFSI-krachtbronnen (directe brandstofinjectie en turbo). Bij lage toerentallen leveren ze veel trekkracht. Dat pakt heel gunstig uit voor het verbruik, zeker in combinatie met een 7-traps DSG automatische transmissie zoals in de geteste A3 Cabriolet. De boordcomputer gaf een verbruik van 6,7 l/100 km gemiddeld en dat is gunstig, zeker gezien het maximum vermogen van 132 kW (180 pk).
De Audi A3 Cabriolet is leverbaar vanaf 36.190 euro. De 1.8 TFSI met zeventraps DSG komt op 42.570 euro.