268 kilometer aan nieuwe rijstroken in 2018
Dit zijn de plannen
In 2018 investeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu in totaal 6,2 miljard euro in infrastructuur. Er komt in 2018 zo’n 268 kilometer aan nieuwe rijstroken bij. Bovendien wordt er ingezet op de ontwikkeling van nieuwe technieken die kunnen bijdragen aan een snellere doorstroming van het verkeer.
Investeren in wegen
Minister Schultz van Haegen: “We investeren in 2018 weer fors in onze wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen. Dit is nodig om de groeiende economie van Nederland te ondersteunen en dit doen we op een duurzame manier, zo goed mogelijk ingepast in de omgeving.”
Afval als nieuwe grondstof
Staatssecretaris Dijksma: “Investeringen in groene, schone mobiliteit zorgen voor een duurzame groei van de economie. Innovatieve startups, maar ook grote bedrijven laten steeds meer zien dat duurzaam investeren in vervoer en producten niet alleen voordelig is voor het klimaat, maar dat er ook steeds vaker goed geld mee te verdienen valt. Circulariteit wordt daarbij het uitgangspunt, want alleen met het hergebruik van afval als nieuwe grondstof voorkomen we dat we de aarde uitputten.”
“Nederland staat wereldwijd op de derde plek van landen met de beste infrastructuur”
Nog 1.000 extra kilometer
Nederland staat wereldwijd op dit moment op de derde plek van landen met de beste infrastructuur, ondanks alle files die er dagelijks in Nederland te vinden zijn. Afgelopen jaren is er ruim 700 kilometer extra aan rijstroken aangelegd. Met de projecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport komt daar tot en met 2031 nog minstens 1000 kilometer bij.
Investeren in hoofdwegennet
In 2018 investeert IenM 2,6 miljard euro in het hoofdwegennet. Grote wegprojecten waaraan in 2018 gewerkt wordt zijn:
- Rijnlandroute
- Rotterdamsebaan
- Zuidasdok
- A10-knooppunten de Nieuwe Meer en Amstel
- A1 Apeldoorn – Azelo
- A15 Papendrecht – Sliedrecht
Nieuwe weggedeelten
Daarnaast worden nieuwe weggedeelten opengesteld, waaronder de delen van de verbrede snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere, de N18 Varsseveld – Enschede en de A27/A1 Utrecht Noord – knooppunt Eemnes – Bunschoten.
Slimmere vormen van mobiliteit
Rijksoverheid: “Om Nederland in beweging te houden, stimuleert en ontwikkelt het ministerie nieuwe vervoerstechnieken en slimmere vormen van mobiliteit. Doel is om mensen zo efficiënt en comfortabel mogelijk van A naar B te laten reizen, waarbij zij soepel kunnen overstappen tussen verschillende vervoermiddelen. Welk vervoermiddel dat is, wordt steeds minder van belang. Er is een trend zichtbaar dat mobiliteit steeds vaker een dienst wordt.”
“Bereikbaarheid in stedelijke gebieden verbeteren”
Zelfrijdende auto’s
Er komt volgens de overheid een gerichte aanpak voor de termijn 2018-2020 om de bereikbaarheid in stedelijke gebieden te verbeteren, nieuwe vervoersconcepten te ontwikkelen en de CO2-uitstoot terug te dringen. “De overgang naar slimmer en groener transport gaat samen met de stappen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en met smart shipping, en ook met verder in de toekomst liggende ontwikkelingen als transport met drones en de hyperloop. De aandacht voor energieneutrale en duurzame infrastructuur en vervoermiddelen zal daarbij verder toenemen”, meldt Rijksoverheid.
Hernieuwbare grondstoffen
Het ultieme doel is om ervoor te zorgen dat de Nederlandse economie in 2050 volledig op hernieuwbare grondstoffen draait, maar het kabinet wil een reductie van het nationale verbruik van primaire grondstoffen van 50 procent in 2030.