Zwaargewonde op A2 gered doordat auto zelf 112 belt
Wat is eCall precies?
Je moet er niet aan denken: je raakt midden in de nacht van de weg, botst tegen een boom en je bent niet in staat om 112 te bellen. Het overkwam een Nederlandse man vrijdagochtend vroeg om 3.30 uur. Hij werd gered dankzij een eCall-systeem.
A2 bij Oudekerk aan de Amstel
De man vloog op de A2 bij Oudekerk aan de Amstel uit de bocht en kwam tot stilstand nadat hij een aantal bomen raakte. De zwaar gewonde bestuurder kwam klem te zitten onder het dashboard. Het ongeval gebeurde om half vier ’s nachts. Op dat tijdstip is de kans klein dat je snel gevonden wordt in een bos langs de snelweg. De man kon niet meer praten, laat staan 112 bellen.
Toch rukte de noodhulpdiensten direct uit. De auto belde namelijk uit zichzelf 112. Dit eCall-systeem redde wellicht het leven van de man, hoe zit dat precies?
Via 112 kwam om 03:25 een bijzondere melding binnen, een E-call waarbij een auto na een ongeluk zelf contact zoekt. De bestuurder was niet in staat te spreken. Dankzij de E-call werd de bestuurder die van de A2 was geraakt in het donker gevonden.
— Brandweer AA (@BrandweerAA) March 6, 2020
eCall
E-Call (Emergency Call) is een noodoproepsysteem dat automatisch hulpdiensten waarschuwt als de auto een harde botsing maakt of over de kop slaat. Het systeem wordt ingeschakeld als sensoren in de auto een zware impact detecteren of als de airbags geactiveerd worden. Ook is het mogelijk om e-Call handmatig te bedienen via de SOS-knop boven de binnenspiegel.
Het noodsysteem is verbonden met het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo en maakt via 112 contact met hulpdiensten. Behalve dat een spraakverbinding tot stand wordt gebracht, wordt ook relevante informatie over de locatie en het tijdstip van het ongeval, de rijrichting en het type voertuig uitgewisseld.
Het systeem werkt ook in modellen van merken die zelf al een dergelijke noodoproepdienst aanbieden, zoals de systemen van BMW, Opel, Volvo, Peugeot, Citroën en Volkswagen.
Het Europees Parlement nam in 2015 al het besluit om het gestandaardiseerde systeem eCall per 1 maart 2018 verplicht te stellen voor alle nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens met een nieuwe typegoedkeuring in de EU.
Zwaargewond
Dankzij het eCall systeem wisten de hulpdiensten midden in de nacht de auto te lokaliseren. De brandweer wist de man uit de auto te bevrijden en hij is zwaargewond naar het ziekenhuis vervoerd.
Volgens een woordvoerder van de brandweer Amsterdam Amstelland was het de eerste keer dat via een eCall een automobilist is gevonden.
Lees ook: Opgepast: vanaf 13 maart al 100 km/u op sommige trajacten