Zenos heeft deuren gesloten
Faillissement komt onverwacht
De Britse sportautobouwer Zenos Cars in Norfolk leek uit te groeien tot een blijvertje in het land van lichtgewicht (circuit)speeltjes. Maar helaas, het mocht niet zo zijn. Zenos moest de deuren sluiten na annulering van een grote order aan het einde van vorig jaar.
Faillissement
In een verklaring meldt Zenos Cars dat het Begbies Traynor LLP heeft aangesteld als aanspreekpunt. Het faillissement van Zenos Cars komt onverwacht, want het bedrijf leek financieel gezond te zijn en voldoende auto’s te verkopen om te overleven. In september meldde Zenos zelfs nog met trots dat de productie voor 2016 volledig uitverkocht was en dat er al orders voor 2017 in de boeken stonden. Onlangs produceerde Zenos de honderdste auto.
LEES OOK: Rijtest Zenos E10R
Grote teleurstelling
“Het is met grote teleurstelling dat het bestuur deze stap heeft moeten nemen”, zegt Zenos-topman Mark Edwards. “Wij geloven nog steeds dat onze producten ongeëvenaard, betaalbaar plezier bieden. We hebben zelfs al zeer goede vooruitgang geboekt met de ontwikkeling van het volgende product in onze strategie.”
Potentiële kopers
Compleet afschreven is Zenos nog niet. Volgens Begbies Traynor LLP staat het bedrijf open voor gesprekken met potentiële kopers die de zaak willen voortzetten. Die partijen moeten contact opnemen met Begbies Traynor LLP. Weet Zenos geen investeerder te vinden, dan is het echt over en uit.
In 2012 opgericht
Zenos werd in 2012 opgericht door voormalig Caterham CEO Ansar Ali en COO Mark Edwards. Ansar Ali was tussen 2006 en 2012 CEO van Caterham. Mark Edwards was de COO. Beide heren gingen daarna aan de slag bij Lotus en begonnen een nieuw avontuur met Zenos Cars. Ali verliet het bedrijf in 2015 om persoonlijke redenen, maar bleef aandeelhouder en is nu werkzaam voor McLaren. Mark Edwards had sindsdien de leiding.
E10, E11, E12
Het merk lanceerde allereerst de E10 met een 200 pk en 210 Nm sterke 2,0 liter Ford-viercilinder. De E10S volgde kort daarop met aan boord een geblazen 2,0 liter EcoBoost Ford-motor met 250 pk en 400 Nm. De E10R completeerde het programma, met aan boord een 2,3-liter viercilinder Ford Ecoboost-motor met 350 pk. Het bedrijf had plannen voor een E11: feitelijk een E10 met deuren, want die ontbreken bij de E10-reeks. Ook had het bedrijf plannen voor een E12: een Lotus Exige-achtige coupé.
Slimme productiemethode
De techniek van de E10-modellen was best bijzonder. Wist je bijvoorbeeld dat Zenos gerecycled koolstofvezel gebruikte? Dat materiaal is goedkoper dan nieuw koolstofvezel maar heeft nog altijd 70 procent van de originele sterkte en is daarmee nog steeds stijver dan staal of aluminium.
Nederlandse import
Het Verenigd Koninkrijk was de belangrijkste markt voor Zenos, maar het bedrijf exporteerde ongeveer de helft van de geproduceerde auto’s naar de Verenigde Staten, Frankrijk, België, Japan, China, Hong Kong, Zwitserland en Italië. In Nederland wordt de import verzorgd door Van der Kooi Sportscars in Houten, eveneens importeur van Caterham, Lotus en Noble.