Wiesmann Project Thunderball: is de elektrische Wiesmann uitverkocht?
Project Thunderball in trek
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wiesmann lijkt na jaren van ellende en onzekerheid het pad naar succes weer te hebben teruggevonden. De introductie van de volledig elektrische Wiesmann Project Thunderball blijkt een schot in de roos. Volgens de fabrikant zijn alle productieplaatsen voor het eerste productiejaar al vergeven.
Wiesmann Project Thunderball: prijzig!
Dat mag je gerust een knappe prestatie noemen, want Wiesmann brengt maar liefst 300.000 euro in rekening voor de Wiesmann Project Thunderball. De elektrische roadster gaat in de loop van 2024 in productie, zo belooft Wiesmann. Over aantallen spreekt het merk niet.
De CEO aan het woord
“Het volledige eerste productiejaar van de Wiesmann ‘Project Thunderball’ is al uitverkocht. Sinds het orderboek in september 2022 werd geopend, is de vraag van klanten over de hele wereld uitzonderlijk geweest, waarbij de tweezitter nu is toegewezen voor het eerste productiejaar”, zegt Roheen Berry, eigenaar en CEO van het sportwagenmerk.
Terugkeer van Wiesmann
“We vinden het geweldig dat Project Thunderball – de auto die de terugkeer van het legendarische merk Wiesmann aankondigt – zo sterk aanslaat bij autoliefhebbers over de hele wereld. Dat het eerste productiejaar al uitverkocht is, bewijst de unieke aantrekkingskracht van Wiesmann Project Thunderball en vertegenwoordigt een fenomenale start van een nieuw, geëlektrificeerd tijdperk van Wiesmann.”
Pittige prestaties Wiesmann Project Thunderball
Kopers kunnen uitkijken naar een tweezitter met een systeemvermogen van 680 pk (500 kW) en liefst 1.100 Nm aan koppel. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 2,9 seconden. De twee elektromotoren halen hun kracht uit een 800 volt 92 kWh lithium-ion batterij, naar verwachting goed voor 500 kilometer rijbereik (WLTP). Snelladen kan met snelheden tot 300 kW, zo belooft Wiesmann.
Vooralsnog heeft Wiesmann een prototype gepresenteerd aan de wereld. We moeten het nu dus vooral met uitspraken doen. Duimen maar dat Wiesmann in de fabriek in het Duitse Dülmen weer succesvol wordt.
Over Wiesmann, toen en nu
Wiesmann werd oorspronkelijk opgericht in 1988 door de broers Martin en Friedhelm Wiesmann. In de beginjaren produceerde Wiesmann alleen hardtops, maar de Wiesmann-broers droomden ook van een eigen auto. Die droom ging met de Wiesmann Roadster MF30 in vervulling. Wiesmann noemde zichzelf altijd de manufaktur der individualisten en heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het produceren van één sportwagen. Goedkoop waren de auto’s niet, want het goedkoopste model – de MF3 Roadster – ging voor minder dan 160.000 euro niet de deur uit.
In 2009 kwam Wiesmann in de problemen doordat de fabriek in Dülmen voor enkele miljoenen euro’s werd uitgebreid. In datzelfde jaar begon tevens de wereldwijde economische crisis met als gevolg een flinke daling van de inkomsten. Wiesmann ging kort daarna failliet. Onder leiding van Roheen Berry waagt Wiesmann sinds maart 2016 een nieuwe poging.