Wie is Nyck de Vries?
Nederlander aast op plekje in F1
Jos en Max Verstappen, Jan Lammers, Robert Doornbos, Christijan Albers, Gijs van Lennep en Giedo van der Garde. Het is zomaar een greep uit de select groepje Nederlanders die het tot in de Formule 1 geschopt heeft. Hoewel alle ogen in de F1 op dit moment gericht zijn op Max Verstappen, is er nog een Nederlander die tegen de koningsklasse aanschurkt: Nyck de Vries. Maar wie is deze jongen?
Karten
Wat alle Formule 1-coureurs met elkaar gemeen hebben is dat ze op jonge leeftijd beginnen met karten. Zo ook voor Nyck de Vries. De uit Friesland afkomstige Nyck debuteerde in 2006 en wist niet veel later al zijn eerste kampioenschappen op zijn naam te zetten, zelfs op Europees niveau. Coureurs als Sebastian Vettel, George Russel, Alexander Albon en Lando Norris hebben dit Europese kampioenschap ook weten te winnen. Racen kan Nyck dus wel. Dat zag ook McLaren, die hem vanaf dat moment opnam in hun talentenprogramma.
Formule racen
Vanaf 2012 is Nyck de Vries te vinden in single-seaters. Hij begint zijn carrière in de Formule Renault 2.0, dat door de jaren heen toch wel de springplank voor de autosport is geworden. In zijn eerste raceweekend wist de Nederlander zelfs als tweede te finishen, achter Daniil Kvyat en voor Stoffel Vandoorne, bekende namen in de racerij. Uiteindelijk werd hij in zijn debuutjaar vijfde in het klassement. In 2014 werd hij kampioen in deze klasse, waarbij hij in de totaal 14 races maar liefst tien keer op het podium stond waarvan vijf op de hoogste trede.
Formule Renault 3.5
Dat kampioenschap leverde hem een zitje op bij DAMS, een team in de Formule Renault 3.5 Series. Geen misselijke klasse met wagens die beschikken over 530 pk op slechts 600 kg. In deze klasse racete hij onder meer tegen Nicholas Latifi, momenteel coureur bij Williams in de F1. Nyck presteerde in deze klasse niet onverdienstelijk met een derde plek in het kampioenschap aan het einde van zijn eerste seizoen.
GP3
In 2016 nam de Vries deel aan de GP3 Series, nu bekend als de Formule 3. Hier reed hij voor het Franse ART Grand Prix en vormde een team met Alexander Albon en Charles Leclerc. Een goed team, want in het teamklassement versloeg het de nummer twee met twee keer zoveel punten. Leclerc werd dat jaar kampioen, Albon werd tweede. Nyck moest genoegen nemen met een zesde plaats.
GP2
Toch reed hij een jaar later al een klasse hoger, in de GP2 (nu Formule 2) en deed dat voor twee teams. De eerste helft van het seizoen voor Rapax, waar hij onder andere de race in Monaco wist te winnen. De tweede helft voor Racing Engineering. Leclerc werd ook in deze klasse kampioen en verdiende daarmee een stoeltje in de Formule 1.
Nyck blijft in 2018 wel in de Formule 2, maar is dat jaar niet in topvorm. Wellicht had het iets te maken met de concurrentie. Hij eindigt het seizoen namelijk als vierde, achter George Russell, Lando Norris en Albon. Hij besluit in 2019 wederom te blijven racen in de Formule 2, waarbij Nikita Mazepin zijn nieuwe teamgenoot is. Het blijkt een mooi seizoen te zijn voor Nyck, want hij wordt kampioen in de Formule 2.
Endurance racen
Hoewel een kampioenschap in de Formule 2 vaak leidt tot een stoeltje of functie als testrijder in de Formule 1, blijft het angstvallig stil rondom de Nederlander. Om toch te kunnen racen besluit hij in 2018 te tekenen bij Racing Team Nederland, dat uitkomt in de LMP2 klasse in het WEC Edurance kampioenschap. Nyck helpt het team, dat onder meer bestaat uit oprichters Jan Lammers en Jumbo-baas Frits van Eerd, om de eerste overwinning van het team ooit te pakken tijdens de 6 uur van Fuji.
Een jaar later werd de Vries gepresenteerd bij GAZOO Racing als test- en reserverijder in de LMP1-auto van het Toyota-fabrieksteam. Hij gaat daarmee een klasse hoger rijden in hetzelfde kampioenschap, maar echt veel rijden doet de Vries helaas niet. Toch krijgt hij een aanbieding uit onverwachte hoek.
Mercedes-Benz
Want na een jarenlange samenwerking moest Nyck de Vries het talentenprogramma van McLaren verlaten. Het Formule 1-team van Mercedes ziet de komst van de Nederlander wel zitten en hengelt de coureur binnen. Weliswaar niet voor een stoeltje in de F1, maar als onderdeel van een groep simulatorcoureurs. Hij kan dit prima combineren met zijn rol als reserve-coureur bij Toyota.
Formule E
Inmiddels neemt het merk Mercedes deel aan de Formule E, de raceklasse met elektrische formule-auto’s. In het tweede seizoen dat Mercedes actief is in de Formule E wordt Nyck gepresenteerd als vaste rijder. Hij wordt daarmee teamgenoot van de Belg Stoffel Vandoorne. Het jaar erop, in het seizoen 2020-2021, wordt de Vries op de laatste racedag van het seizoen kampioen van de elektrische raceklasse.
Formule 1
In 2022 was het dan eindelijk zo ver, Nyck de Vries debuteert in een officieel Formule 1-raceweekend. Tijdens de eerste vrije training in Spanje mocht de Nederlander een testsessie doen in de Williams van Albon, waarbij hij de mogelijkheid krijgt om te wennen aan het nieuwe type F1-auto. Een aantal weken later nam de Vries plaats in de Mercedes van Hamilton tijdens de vrije training in Frankrijk. Op Monza in Italië mag de Nederlander wederom een F1-bolide besturen. Ditmaal in de Aston Martin van Sebastian Vettel, die heeft aangegeven ermee te stoppen aan het einde van het seizoen.
Formule 1: racen met Williams
Waar Nyck de Vries in eerste instantie op Monza alleen de vrije training in de Aston Martin van Vettel zou afwerken, kreeg hij dat weekend op de vroege zaterdagmorgen te horen dat hij de zieke Albon mocht vervangen in de Williams op Monza. Met een uitstekende kwalificatie presteerde de Vries het om sneller dan zijn ’teamgenoot’ Latifi en start daarmee de race vanaf de tiende stek op de grid. Het is ruim 15 jaar geleden dat er twee Nederlanders aan start van een Grand Prix verschenen. Dat was in 2006 op het circuit van Brazilië toen Robert Doornbos bij Red Bull David Coulthard verving en Christijan Albers – vaste rijder bij Minardi – vergezelde op de grid.
Stoeltje bij Williams?
Tegen het einde van een raceseizoen begint voor de coureurs een spannende periode. Rijderscontracten lopen af of tegenvallende resultaten worden door teams afgestraft, waarna zij op zoek gaan naar een (beter) alternatief voor hun huidige rijders. Dat laatste lijkt aan de gang bij Williams. Het gerucht gaat dat Nicholas Latifi zijn plekje kwijt is na dit seizoen. Zijn opvolger zou niemand minder zijn dan Nyck de Vries. Helemaal uit de lucht komt dat gerucht niet vallen, Mercedes is immers technische partners van Williams. Bovendien ontving Nyck de Vries veel lof voor zijn prestaties tijdens de vrije training voor het team. Ook is Nyck vrijwel iedere race te vinden naast grote baas Toto Wolff in de pitbox, dus met die relatie lijkt het ook wel goed te zitten. Het is nog even afwachten of de Vries daadwerkelijk het zitje krijg. Het zou in ieder geval leuk zijn als we naar twee Nederlanders kunnen kijken in de koningsklasse van de racerij!
Nyck gaat racen bij AlphaTauri!
De kogel is dan eindelijk door de kerk: Nyck heeft een stoeltje in de Formule 1 voor 2023. Niet bij Williams, zoals de geruchten klonken, maar bij Scuderia AlphaTauri. Hij vervangt hier de naar Alpine vertrokken Pierre Gasly en wordt de teamgenoot van de Japanner Yuki Tsunoda.