Tweede Kamer akkoord met Belastingplan 2014
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2014. De fiscale bijtelling van vier procent voor volledig elektrisch aangedreven auto’s, en de accijnsverhoging voor diesel en lpg zijn dus definitief.
Voor de fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik wordt per 1 januari 2014 verschil gemaakt tussen de volledig elektrische auto’s (4 procent) en plug-in hybrideauto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km (7 procent). De vrijstelling van bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km geldt alleen nog bij registratie in 2013. De bovengrens van de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s wordt ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De vrijstelling is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot van minder dan 86 g/km bij dieselauto’s, en minder dan 89 g/km in overige gevallen. Per 2015 wordt de BPM-vrijstelling beperkt tot auto’s met een CO2-uitstoot van nul gram per kilometer. De Tweede Kamer heeft ook ingestemd met de accijnsverhoging van 3 en 7 cent per liter op diesel en lpg. In totaal bedraagt de lastenverhoging voor de automobilist zo’n 1 miljard euro. Diverse Kamerleden zijn fel tegen de accijnsverhoging, omdat het desastreuze gevolgen zou hebben voor pomphouders in de grensstreek. Diesel wordt duurder dan in België en Duitsland en transporteurs zullen naar verwachting hun vrachtwagens in het buitenland voltanken.