Rijtest – Smart Forfour
Voor 1.055 euro levert Smart twee achterportieren en een achterbank. Dat is namelijk precies de meerprijs van een Smart Forfour ten opzichte van een Fortwo.
‘Urban joy’, zo omschrijft Smart het rijden met zijn modellen. Het plezierige rijgedrag op de snelweg is in dat licht een toegift. De Forfour is tot snelheden van 130 km/u verrassend stil en stabiel. En ach, harder mag je in ons land toch nergens rijden. Dat stabiele weggedrag is best een beetje verrassend. Met de motor (een driecilinder van 52 kW/71 pk) en dus het zwaartepunt achterin zou je een nerveus stuurgedrag kunnen verwachten. Daarvan is niets te bespeuren. De ‘urban joy’ factor zit hem vooral in de wendbaarheid. Want de Smart Forfour heeft een geweldig korte draaicirkel. Op een brede tweebaansweg kun je keren zonder achteruit steken.
Oranje boven
De geteste Smart Forfour is een kleurrijke verschijning. Oranje carrosseriedelen omarmen de grijze portieren. Het kleurpatroon siert ook het interieur. Vooral het met oranje stof beklede dashboard is bijzonder. Je kijkt uit op een instrumentarium met een grote snelheidsmeter. Een toerenteller ontbreekt. Wel is er uitgebreide informatie over reisafstand en brandstofverbruik.
Stoeien met de ecometer
In het menu van de boordcomputer zit ook een ecometer die met een diagram laat zien hoe zuinig je bent met gasgeven, remmen en schakelen. Hoe groener de balkjes, hoe beter het resultaat en dat wordt weergegeven in een percentage. Tijdens de test lukte het een keer om 91 procent te bereiken, maar meestal schommelde het groene-rijden-gehalte tussen de 70 en 75 procent.
Driecilinder
De 1,0-liter driecilindermotor zit volledig onder de vloer van de compacte kofferruimte. Met neergeklapte achterbank kan er veel mee. Handig zijn de omklapbare zittingen van de beide gescheiden zitplaatsen achterin. Die keer je als het ware om, zodat ze volledig tegen de vloer liggen. Daardoor zijn op de plek van de achterbank hoge voorwerpen te plaatsen. Een niet al te grote fiets is op die manier zelfs mee te nemen.
Turbo of geen turbo
Voor wat extra acceleratievermogen is de Smart Forfour met de 66 kW (90 pk) sterke turbomotor de betere optie. Met de krachtbron zonder turbo is de auto wat tam, maar ook heel erg zuinig. Om een idee te geven: pas na 547 kilometer was het nodig om te tanken. En toen ging er slechts 28 liter in de tank.
Leuk display
De Smart Forfour is van alle gemakken en moderne infotainment te voorzien. Een aanrader is zonder meer het optionele centrale display. Dan is een navigatie van TomTom geïntegreerd en koppel je je smartphone supersnel aan het systeem, waarmee je de weg naar allerlei internetapplicaties opent. En de bediening gaat veilig vanaf het stuurwiel. Conclusie: Smart bewijst dat een heel compacte auto vandaag de dag volwassen is met communicatie.
De nieuwe Smart Forfour is verkrijgbaar voor prijzen vanaf 12.750 euro, de Smart Fortwo vanaf 11.695 euro.