
Rijtest Porsche Cayenne S E-Hybrid

Een verbruik van een liter op dertig kilometer en veertien procent bijtelling – dat verwacht je van een compacte auto met een ultrazuinig dieseltje. Maar de Porsche Cayenne S E-Hybrid laat dezelfde cijfers noteren. Deze versie is momenteel dan ook verreweg favoriet bij zakelijk rijders.
Waarom zou je een dikke Audi of BMW rijden als je voor hetzelfde bedrag aan bijtelling per maand ook een Porsche Cayenne kunt rijden? Om precies te zijn de Porsche Cayenne S E-Hybrid. Het is bovendien een plug-in, een zogenoemde stekkerhybride, die aan de laadpaal of thuis op het elektriciteitsnet is op te laden.
Elektrisch rijden
Met een volle batterij is tot 35 kilometer elektrisch te rijden, met een snelheid van maximaal 125 km/u. Wie dat keurig volhoudt en regelmatig korte afstanden rijdt, kan het opgegeven ultralage gebruik evenaren. Als je overwegend langere afstanden aflegt, dan ligt de brandstofconsumptie hoger. Tijdens de test kwamen we uit op waarden tussen de zeven en negen liter per honderd kilometer. Dat is nog best netjes, gezien het maximumvermogen van 306 kW (416 pk, V6 benzinemotor en elektromotor samen).
Economie en emotie
Kiezen voor Porsche doe je echter niet louter op economische gronden. Emotie speelt ook een grote rol. Het tweeledige karakter herken je ook treffend in de Porsche Cayenne S E-Hybrid. Wel een klepje met daarachter het stopcontact voor het laden, maar ook aan de achterkant twee dubbele uitlaten. En de nieuwe generatie van de Cayenne, die halverwege 2014 uitkwam, laat duidelijk zien dat hij stamt uit hetzelfde sportieve nest als de Porsche 911. De afgeronde bumper, de vorm van de koplampen en de glooiende lijnen in de motorkap vertonen veel familiegelijkenis.
Herkenbaar Porsche
De inrichting en aankleding van het interieur is al even herkenbaar Porsche. Dat blijkt bij de middenconsole, met de schakelaars voor de instelling van het luchtgeveerde onderstel en de rijdynamiek (sportief of comfort). En bij een detail als het contactslot, dat links van het stuur is geplaatst. De geteste Porsche Cayenne S E-Hybrid etaleert een serie opties die het exclusieve van het merk benadrukken, zoals een klokje met chronofunctie, stoelverwarming voor en achter en zacht sluitende portieren. Verzin het en het is eigenlijk mogelijk bij Porsche. Er is keuze uit een rijk palet aan ledersoorten en kleurencombinaties.
Top in prestaties en prijs
De Porsche Cayenne S E-Hybrid levert hoge prestaties, zoals een topsnelheid van 243 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden. Die cijfers komen heel dicht bij die van de Porsche Cayenne S Diesel. Die heeft een prijs van 116.500 euro, de hybride is er vanaf 84.500 euro. Samen met de 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik, die ook nog geldt in 2015, is eigenlijk wel duidelijk waarom de Porsche Cayenne S E-Hybrid zo populair is.