Review – Smart #1 (2023) – De eerste grote Smart smaakt naar meer
Een Smart voor het hele gezin
Je kent Smart van hun compacte stadsauto’s, maar vanaf oktober kun je een elektrische Smart bestellen die ruimte biedt aan vijf personen en waar je een caravan met een gewicht tot 1.600 kilogram achter kunt hangen. Tijd voor een eerste kennismaking.
Smart 2.0
Het oude Smart – het automerk dat je kent sinds halverwege de jaren ’90 – moet je even uit je hoofd zetten. Ja, het bouwt en verkoopt nog steeds een ultra compacte stadsauto, maar aan dat hoofdstuk komt langzaam een einde. Het nieuwe Smart zet in op elektrische crossovers, waar het hele gezin in past. In Lissabon maken we kennis met het eerste wapenfeit van het nieuwe Smart: de Smart #1.
Grote auto’s
Het nieuwe Smart zeg je? Jazeker! In 2019 heeft het Chinese megabedrijf Geely Auto Group 50% van de Smart aandelen overgenomen van Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz en Smart. Geely is geen onbekende speler in autoland, want ze hebben ook Lynk & Co, Polestar, Volvo en Lotus in handen.
Smart #1
Geely heeft grote plannen voor het merk. Vanaf nu moet je bij Smart niet meer denken aan ultra compacte stadsauto’s, maar aan elektrische gezinsauto’s, waar je zelfs een caravan achter kunt hangen. Het eerste resultaat van de Chinese-Duitse samenwerking is de Smart #1. Ja, zo heet hij echt: de hashtag one. Niet de number one, dus. De Chinezen en Duitsers hebben een duidelijke rolverdeling afgesproken tijdens de ontwikkelingsfase: Geely gaat over de hardware en Mercedes-Benz over de styling. Daarnaast zorgen de Duitsers via hun dealernetwerk dat de auto’s ook daadwerkelijk bij Europeanen terechtkomen.
Concurrenten
De #1 is 4,27 meter lang en daarmee ongeveer even lang als een Kia Niro EV, Volkswagen ID.3, Renault Megane Electric en de MG 4 Electric. Ook de Volvo XC40 Recharge, BMW iX1 en de Mercedes-Benz EQA kun je als concurrenten beschouwen van de Smart. De EQA is overigens een model dat sterk lijkt op de Smart #1. Dat krijg je, als je dezelfde ontwerpers het werk laat doen. Overigens geen schande natuurlijk, als je model lijkt op een Benz. Net als bij de EQA ontbreekt het op de #1 aan strakke lijnen. De koets bestaat vooral uit een hoop ronde en zachte vormen. Het uiterlijk laat zich dan ook het beste omschrijven als aaibaar. Een leuk detail is het dak, dat haast gesmolten over de C-stijl uitloopt. Doet een beetje denken aan de Opel Adam, ook zo’n vrolijke auto.
Caravantrekker
Ook aan de achterkant kan dat auto niet verhullen dat de designafdeling van Mercedes-Benz verantwoordelijk is voor het design. De lichtbalk, die achterop over de hele breedte van de auto loopt, lijkt zo van een Mercedes EQA te zijn geplukt. Een groot Smart- en #1-logo op de achterklep schept duidelijkheid.
Bagageruimte en trekgewicht Smart #1
Open je de achterklep, dan kom je 273 liter bagageruimte tegen. Niet enorm riant, maar gelukkig kun je de achterbank naar voren schuiven, zodat er maximaal 411 liter ruimte ontstaat achterin. Je hoeft je geen zorgen te maken dat passagiers dan met hun benen in de knel komen te zitten, want zelfs personen met een lengte van twee meter zitten er goed. Met de hoofd- en beenruimte zit het namelijk wel snor. Net als bij veel andere EV’s in deze klasse overigens. Elektrische auto’s hebben dankzij het ontbreken van een benzinemotor vaak uitzonderlijk veel interieurruimte.
Ook fijn: de Smart mag een caravan trekken. Niet alleen een heel klein Kip-caravannetje, want je mag tot 1.600 kilogram aan de haak hangen. Indrukwekkend, voor een elektrische auto. Helemaal van dit formaat. Een fietsdrager voor twee e-bikes kan hij ook hebben.
Frunk
Zoals bij veel elektrische auto’s is er voorin ook nog wat opbergruimte. Echter niet veel. In de ‘frunk’ – de front trunk – gaat maar 15 liter. Het is net voldoende voor een verbandtrommel en wat kleine spulletjes, maar je laadkabels zul je toch echt achterin moeten gooien. Dat kan overigens in de bagageruimte onder de laadvloer, waar nog een flinke opbergruimte zit.
Mercedes-Benz-gevoel
Ook in het interieur is de hand van de Mercedes-designafdeling duidelijk zichtbaar. Het ziet er zeer chic uit, met veel hoogwaardige materialen en een mooie afwerking. De middenconsole is bijzonder hoog geplaatst, wat voor een extra sportief gevoel achter het stuur zorgt. Voor het infotainmentsysteem – dat op een flink scherm draait – is niet bespaard op rekenkracht. Het reageert lekker vlot als je het bedient met je vinger. Dat is maar goed ook, want het zit boordevol animaties, opties en menu’s. Dat is vaak een teken van luxe, maar in de praktijk is het erg afleidend.
Specificaties
Er komen vier uitvoeringen op de markt. De instapper heeft een vanafprijs van 41.400 euro. De topversie, de Brabus-variant, is er vanaf 48.900 euro. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een accupakket met een capaciteit van 66 kWh en een elektromotor op de achteras. De actieradius bedraagt 440 kilometer en het vermogen ligt op 272 pk. Prima cijfers dus. Van 0-100 km/u duurt slechts 6,7 seconden en laden gaat ook vrij rap. Thuis of bij een openbare laadpaal is laden tot 22 kW mogelijk en bij een snellader kan de Smart 150 kW vermogen aan.
Brabus
Wie vaak haast heeft kan kiezen voor de Brabus-versie. Deze topversie heeft hetzelfde accupakket, maar voorin ligt nog een extra elektromotor. Hij heeft dus vierwielaandrijving en dankzij de twee motoren beschikt hij over maar liefst 428 pk. Uitzonderlijk veel, voor een compacte SUV. De 0-100-sprint is geklaard in slechts 3,9 seconden. De actieradius neemt door het extra gewicht en vermogen af tot 400 kilometer. Een offer dat veel liefhebbers van snelheid ongetwijfeld graag maken.
Rijervaring
De Smart #1 rijdt als een typische elektrische auto. We hoeven je vast niet meer te vertellen wat dat inhoudt: een snelle en soepele acceleratie en een muisstille rit. De Chinese-Duitse SUV onderscheidt zich door het flinke vermogen en zijn sportieve onderstel. Niet alleen de Brabus-versie, maar ook de reguliere uitvoering gaat lekker door de bocht. Het basisvermogen van 272 pk is ook niet iets om je voor te schamen. Veel concurrenten bieden dat vermogen niet eens in hun topversies. Het is meer power dan je ooit nodig zult hebben in Nederland.
Smart opent de orderboeken van nieuwe crossover in oktober 2022. De eerste auto’s arriveren in april 2023 in Nederland. In de video hieronder kun je onze test van de Smart #1 bekijken.