Review – Nio ET5 (2023) – Hippe sportsedan met 490 pk
Moet Tesla zich zorgen maken?
Het Chinese NIO timmert hard aan de weg in Nederland. Zie bieden sinds vorig jaar twee modellen aan: de ET7 en de EL7. Nu komt er een derde model bij, de ET5. Een compacte sportsedan, die het opneemt tegen de BMW i4, Polestar 2, Ioniq 6, BYD Seal maar vooral natuurlijk de Tesla Model 3. Wij gingen een dagje op pad met de nieuwe Nio.
Nummer drie
De Nio ET5 is het derde model van het Chinese merk dat wij aan de tand mogen voelen. Al eens eerder reden wij met de EL7 – een grote SUV – en de ET7, een zakelijke sedan en hét vlaggenschip van Nio. De ET5 kun je zien als zijn kleine broertje. Vanbuiten lijken de twee sprekend op elkaar. De ET5 is alleen een maatje kleiner. Met een lengte van 4.79 meter is hij zo’n 40 centimeter korter dan de ET7, maar wel 10 centimeter langer dan zijn grootste concurrent: de Tesla Model 3.
Actieradius ET5
Voorlopig biedt Nio de ET5 aan met twee verschillende accu’s: 77 kWh en 100 kWh. Met het ‘kleine’ accupakket is een theoretische actieradius van 456 kilometer mogelijk. Het grote accupakket is op papier goed voor 590 kilometer. Tijdens onze eerste korte kennismaking hadden we geen tijd om de accu volledig leeg te rijden. De verbruikscijfers suggereren dat de ET5 geen grote dorst heeft en zo’n 350-400 kilometer (77 kWh) en 500-550 kilometer (100 kWh) op een enkele acculading makkelijk mogelijk moet zijn in gunstige omstandigheden, zoals op de fraaie lentedag waarop onze eerste kennismaking plaatsvond. Onder slechte omstandigheden – denk aan vorst, wind, een dakkoffer en vier zachte banden – haal je altijd nog wel zo’n 300 kilometer met de kleine accu, vermoeden we. Prima cijfers dus.
Huren of kopen?
Je kunt de ET5 kopen inclusief accu, of kiezen voor een Battery as a Service (BaaS)-abonnement. Via de BaaS-constructie huur je de accu en kun je hem omwisselen bij een Nio Power Swap Station. Hier kun je een lege accu in slechts vijf minuten omwisselen voor een volgeladen exemplaar. Het werkt als volgt: gebruikers parkeren hun Nio voor het Swapstation en de auto rijdt vervolgens automatisch naar binnen. Een robot schroeft het lege pakket uit de auto en plaatst er een volgeladen pakket in. Dit hele proces duurt slechts vijf minuten. In Nederland zijn er inmiddels vier locaties waar dit kan. Onlangs gingen wij in Tilburg op bezoek bij zo’n swapstation, hoe dat ging kun je in deze video zien. Als je meer tijd hebt en wat langer je benen wil strekken, kun je de ET5 uiteraard ook opladen bij een snellader. Het 77 kWh-accupakket kun je tot 125 kW laadkracht voljagen, het grote pakket kan tot 140 kW aan.
Kost dat?
Door de accu te verhuren, kan Nio de prijzen van zijn auto’s relatief laag houden. Zo heeft de ET5 in combinatie met het BaaS-abonnement een consumentenadviesprijs vanaf 50.700 euro. Het huren van de accu kost 169 euro (77 kWh) en 289 euro (100 kWh) per maand. Het wisselen van de batterij, inclusief energie, is tot het einde van 2023 gratis. Voor een Nio ET5 inclusief het 77 kWh-accupakket moet je 62.700 euro betalen. Voor een versie met het grote accupakket – de ET5 Long – vraagt het merk 71.700 euro. De accuhuurconstructie blijkt populair: volgens het merk kiezen tot nu toe alle klanten voor deze optie.
Weinig opties
Net als Polestar en Tesla biedt ook Nio weinig opties aan. De ET5 zit standaard al lekker dik in de spullen. Grote schermen, sfeerverlichting, Dolby Atmos-audiosysteem, een gigantisch glazen panoramadak, het is allemaal standaard aanwezig. Voor stuurwielverwarming, een verwarmde achterbank, oranje remklauwen en een elektrisch wegklapbare trekhaak – de ET5 heeft een trekvermogen van 1.400 kg – moet je wel bijbetalen. Ook voor de Nomi Mate – een persoonlijke assistent die in Tamagotchi-vorm op het dashboard staat – moet je extra betalen.
Rust
Het interieur omschrijft Nio zelf als een ‘tweede woonkamer’. We snappen wat ze bedoelen, want het straalt zeer veel rust uit. Je kunt kiezen uit vier verschillende interieurthema’s. De materialen zijn dik in orde. Vooral de stoffen afwerking rond het dashboard ziet er fraai uit. Er is wel duidelijk meer hard plastic aanwezig dan in de statige ET7. Verschil moet er nou eenmaal zijn. Maar de plastics zijn keurig afgewerkt en voelen niet goedkoop aan. Het 12,8-inch display dat gebruikmaakt van AMOLED-technologie is zeer prettig om naar te kijken en om te bedienen. Er zijn weinig auto’s op de markt die meer rekenkracht aan boord hebben dan de auto’s van Nio.
Sportsedan
Bij het stoplicht hoef je in een ET5 niet zenuwachtig te worden als een Model 3, Polestar 2 of i4 naast je komt te staan. Hij beschikt standaard over twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 490 pk en 700 Nm koppel. Dat lees je goed, bijna 500 pk. In slechts 4 seconden raast hij van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. In de middenconsole zit een knop waarmee je snel van rijmodi kunt wisselen. Als je kind op de achterbank een pakje appelsap openmaakt, kun je maar beter snel van Sport+ naar Comfort overschakelen.
Rijervaring
De Nio ET5 en ET7 lijken vanbinnen- en buiten op elkaar, maar hun rijgedrag verschilt als dag en nacht. In de ET7 zit je misschien wel liever achterin dan voorin, maar in de ET5 wil je het liefst zelf achter het stuur kruipen. Het is een typische sportsedan, met snelle besturing, stabiele wegligging en een relatief hard onderstel. Oncomfortabel wordt het echter nooit, waardoor het ook een prima kilometervreter is.
Zitpositie
Het enige nadeel voorin de ET5? De zitpositie is opmerkelijk hoog. Overweeg je een ET5 en ben je een typische lange Hollander? Ga dan eerst even proefzitten. Dat kan in Nederland in Rotterdam, aan De Meent 80, waar een zogeheten NIO House staat. De bedoeling is dat er later dit jaar ook zo’n hippe showroom opent in Amsterdam. In de video vertellen we je meer over de Nio ET5.