Extreem duur tweedehands speeltje: Pagani Zonda R Evo
Onwijs zeldzame raket onder de hamer
Veel betere looks kan een supercar er niet hebben, toch? Koop deze Pagani Zonda R Evo en je bent helemaal het mannetje op de Nürburgring.
Pagani Zonda R Evo te koop
Een Zonda tegenkomen gebeurt niet iedere dag. Alhoewel, onlangs crashte er nog eentje in Kroatië en nu wordt er eentje aangeboden door veilinghuis RM Sotheby’s in Amerika. Alleen is deze wel in topconditie. Het is bovendien een zeer bijzonder exemplaar: de Pagani Zonda R Evo, waarvan slechts tien exemplaren zijn gebouwd tussen 2009 en 2011. Dit betreft overigens nummer 5.
De prijs van deze Pagani
Hij is dus te koop en om met de deur in huis te vallen: hij is duur. Veilinghuis RM Sotheby’s verwacht dat deze Pagani tussen de 4,8 en 6,8 miljoen dollar zal opleveren. De Zonda R Evo heeft eigenlijk geen introductie nodig. Because look at it! Een kunstwerk op wielen. Check bijvoorbeeld de toerenteller in het stuurwiel, de kleine details in het interieur en de prachtige carbon afwerking. Bij al dat moois hoort ook een passend prijskaartje. Maar wat krijg je dan voor dat geld?
Zonda R Evo is racemonster
Vlak achter de stoelen ligt een magistrale aandrijflijn. Te beginnen met een atmosferische 6,0-liter V12. Een AMG-motor die je onder meer kun kennen van de beestachtige CLK GTR, een auto die twee keer het FIA GT Championship wist te winnen. Het vermogen van de aandrijflijn komt uit op 780 pk, gekoppeld aan een sequentiële zestraps transmissie met racekoppeling met meerdere schijven en een lichtgewicht magnesium behuizing.
Koolstofvezel inlaatkanaal
De V12 krijgt frisse lucht via een op het dak gemonteerd, F1-afgeleid koolstofvezel inlaatkanaal. De Zonda R sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,7 seconden en haalt een topsnelheid van dik 370 km/u. Kort gezegd is dit een trackdaywapen van het meest woeste soort. Sterker nog, de Zonda R heeft nog steeds het record op zijn naam staan als de snelste benzine-auto – niet in serie geproduceerd – op de legendarische Nürburgring Nordschleife. Dat is knap, want het is 13 jaar geleden dat Pagani-fabriekscoureur Marc Basseng een tijd van 6:47:00 noteerde in juli 2010. De video check je hieronder.