Officieel statement van SEAT: ons merk heeft een toekomst
SEAT reageert op berichten in de media waarin wordt gesteld dat het merk na 2030 stopt met bestaan. Dat is volgens het Spaanse automerk – onderdeel van de Volkswagen Group – compleet onjuist. In dit officiële statement licht SEAT alle toekomstplannen uit. Korte samenvatting: SEAT legt in de toekomst nadruk op nieuwe mobiliteitsvormen voor jongeren.
Nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto
‘Automobile Barcelona’ staat in 2023 in het teken van het verleden, heden én de toekomst. SEAT blikt er terug op meer dan 70 jaar historie en viert dat het dertig jaar geleden zijn intrek nam in Martorell. Ook maakte SEAT S.A. er bekend dat de nieuwe elektrisch aangedreven compacte auto van Cupra Raval gaat heten.
“SEAT heeft Spanje op wielen gezet met de SEAT 600. Zo legde het merk de basis voor wat Spanje vandaag is: de op één na grootste autofabrikant in Europa en de negende wereldwijd. Nu is het tijd om Spanje op elektrisch aangedreven wielen te zetten”, zegt Wayne Griffiths, CEO van SEAT en Cupra.
Recordwinst voor SEAT
Op ‘Auto Barcelona’ maakte de onderneming de beste kwartaalcijfers uit zijn historie bekend. Tussen januari en maart behaalde SEAT S.A. een recordwinst van 144 miljoen euro. Dit staat voor een verbetering van 139 miljoen euro ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. De omzet bedroeg 3,6 miljard euro (+48%). De grote aanjager achter deze historische cijfers is Cupra. Tegelijkertijd laat het merk SEAT ook een zeer positief momentum zien.
Cijfers Cupra
Cupra heeft alle verwachtingen overtroffen door sinds de lancering van het merk in 2018 meer dan 300.000 auto’s te verkopen. In 2022 realiseerde Cupra een omzet van 4,4 miljard euro, zo’n 40% van het totaal van de onderneming. Daarmee is Cupra ook een van de sterkst groeiende merken in zowel Europa als Spanje. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht het sportieve merk al 46.000 auto’s – 83% meer dan in de eerste drie maanden van 2022.
SEAT heeft momenteel een goedgevulde orderportefeuille. De verbeterde situatie op het gebied van halfgeleiders heeft zich ook vertaald in een verkoopgroei van 20% in het eerste kwartaal. Inmiddels is het productievolume weer terug op het niveau van voor de pandemie.
Wayne Griffiths: “Deze resultaten onderstrepen het succes van onze elektrificatiestrategie en benadrukken onze toewijding aan elektromobiliteit. Om de transformatie naar een volledig elektrische toekomst uit te voeren hebben we met SEAT en Cupra het beste van twee werelden in handen.”
Toekomst
In 1993 nam SEAT de fabriek in Martorell in gebruik. Hiermee was een investering van 244,5 miljard peseta’s (zo’n 1,5 miljard euro) gemoeid, de grootste ooit door een autofabrikant in Spanje. Met het ‘Future: Fast Forward’-project wil SEAT S.A. Spanje nu omvormen tot een Europese hub voor elektromobiliteit. De onderneming investeert dan ook 3 miljard euro in de fabriek in Martorell om er vanaf 2025 elektrisch aangedreven modellen voor de Volkswagen Groep te produceren.
SEAT S.A. bouwt ook aan de toekomst van het merk SEAT en werkt aan een vernieuwing van de Ibiza, Arona en Leon om tot het einde van dit decennium modellen met efficiënte plug-in hybridetechnologie en verbrandingsmotoren aan te bieden. De focus van de elektrificatie van SEAT komt te liggen op nieuwe vormen van mobiliteit voor jongeren, zoals carsharing, abonnementsvormen en micro-mobiliteit.
SEAT MÓ
Met SEAT MÓ heeft het merk hiermee al veel ervaring opgedaan. SEAT MÓ is een van de belangrijkste shared mobility-diensten in Barcelona en verkocht in de afgelopen twee jaar zo’n 10.000 elektrische scooters in 15 markten.
Conclusie: SEAT wordt in de toekomst minder dan ooit een fabrikant van personenauto’s. In plaats daarvan wordt het merk een aanbieder van diverse mobiliteitsvormen. Om die reden krijgt SEAT op dit moment ook geen elektrische auto’s. Die rol is weggelegd voor Cupra. Nederlandse SEAT-dealers zijn niet blij met die keuze, want die willen graag BEV’s in de showroom. De oplossing is om van die SEAT-dealers ook Cupra-dealers te maken.