Merwedebrug op A27 wordt alsnog compleet vervangen
Overheid vervangt in totaal drie bruggen op A27
Ondanks de onlangs uitgevoerde reparaties aan de Merwedebrug op de A27, wordt de brug alsnog compleet vervangen. Dat heeft minister Schultz van Haegen laten weten. In eerste instantie was het de bedoeling om de Hagesteinsebrug, Merwedebrug en Keizersveerbrug – allemaal op de A27 – te versterken. Volgens Schultz van Haegen is compleet vervangen de betere en goedkopere oplossing.
Verkeershinder voorkomen
Vier tot vijf jaar gaat het duren om de drie stalen bruggen te vervangen voor betonnen bruggen. Beton veroorzaakt minder geluidsoverlast, is goedkoper en vergt minder onderhoud. Wat het verkeer van die werkzaamheden gaat merken? Volgens minister Schultz van Haegen nauwelijks tot niets, omdat de oude bruggen niet worden gesloopt tot het moment dat de nieuwe bruggen in gebruik zijn genomen. Ze blijven dus open om enige verkeershinder te voorkomen.
Haarscheurtjes
In 2016 werd de Merwedebrug ruim twee maanden afgesloten voor zwaar verkeer vanwege haarscheurtjes in de draagbalken. Daar had het verkeer veel last van. Minister Schultz van Haegen belooft in 2018 te beginnen met voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de bruggen. De exacte startdatum van de bouw is nog onduidelijk, al verwacht de overheid dat de realisatie van dit project naar verwachting pas in 2021 plaats zal vinden.
Kosten en wegverbreding
En wat gaat dat kosten? De drie betonnen bruggen kosten in totaal 389 miljoen euro. Dit bedrag is begroot, dus het kan lager of hoger uitvallen. Die 389 miljoen euro komt bovenop de 860 miljoen euro gereserveerd voor de verbreding van de A27. Tussen Houten en knooppunt Hooipolder komen drie rijstroken voor elke rijrichting en op sommige plekken zelfs vier rijstroken voor elke rijrichting. Bij het knooppunt Hooipolder wordt een verbindingsboog aangelegd. Door verbreding van de snelweg zal de doorstroming op de A27 flink verbeteren, zo is de bedoeling.