Mercedes-AMG GT Black Series: 730 pk en 800 Nm
De meest gestoorde Mercedes-AMG in jaren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een 4,0 liter V8-biturbo met 730 pk en 800 Nm, een 0-100-tijd van slechts 3,2 seconden en een topsnelheid van 325 km/u. Dit is de Mercedes-AMG GT Black Series, een antwoord op de Porsche 911 GT2 RS. Het is de meest gestoorde Mercedes-AMG in jaren. En man, wat oogt ie lekker!
Superlatieven
Bijna 5.300 woorden weet Mercedes-Benz te besteden aan deze nieuwe Mercedes-AMG GT Black Series. Niet verwonderlijk, want het is een auto van superlatieven, vol met toptechnologie. We houden het graag beknopt. Daarom zetten we hier alle feiten van de Mercedes-AMG GT Black Series op een rij.
Aandrijflijn en prestaties
- 4,0 liter V8-biturbomotor met dry-sumpsmering, interne aanduiding M178 LS2
- 537 kW/730 pk bij 6.700-6.900 toeren per minuut
- 800 Nm bij 2.000-6.000 toeren per minuut
- Topsnelheid van 325 km/u
- 0-100 km/u in 3,2 seconden
- 0-200 km/u in minder dan 9,0 seconden
- De motor heeft een nieuwe platte en lichtere krukas met krukken op één vlak
- Nieuwe ontstekingsvolgorde met 180 graden krukashoek: 1-8-2-7-4-5-3-6
- Voordeel: gelijkmatigere verbranding in alle cilinders, betere gasrespons
- Nieuwe nokkenassen en uitlaatspruitstukken
- Versterkte AMG Speedshift DCT 7G automatische transmissie met dubbele koppeling voor een hoger koppel
- Nieuwe dubbele uitlaat van dunwandig rvs
Exterieur
- Aanzienlijk grotere grille – geïnspireerd op de grille van de AMG GT GT3-racer – met verticale lamellen in donkerchroom
- Grotere voorskirt met een extra handmatig instelbare frontsplitter met carbon frontdiffusor voor gebruik op het circuit
- Carbon motorkap met twee grote luchtuitlaten en zichtbare carbon oppervlakken
- Carbon voorspatschermen met naadloos geïntegreerde jaloezieën (luchtsleuven) in carrosseriekleur
- Lichtgewicht carbon dak met lager middengedeelte
- Aanzienlijk grotere dorpelverbreders met carbon elementen die aan de voor- en achterzijde aansluiten op grotere profielen
- Zwart carbon kofferdeksel met kleine spoilerrand en grotere achterruit van lichtgewicht dun glas
- Voorruit van dun glas
- Achterskirt met carbon elementen, dubbele diffusor, twee dubbele ronde uitlaatsierstukken links- en rechtsbuiten en geventileerde wielkasten
- Tweedelige carbon achterspoiler met speciaal gevormde steunen van matzwart carbon die op het carbon kofferdeksel zijn geschroefd. Extra flap die elektrisch automatisch of handmatig met een knop kan worden versteld
- Standaard tienspaaks gesmede AMG-velgen, matzwart met glansgedraaide velgrand
- Exclusieve speciale lak AMG magmabeam
Interieur
- Specifiek interieurconcept in nappaleder Exclusief/microvezel Dinamica zwart met oranje contrastsiernaden en matzwarte carbon sierdelen alsmede AMG-nightpakket interieur
- Standaard lichtgewicht carbon AMG-kuipstoelen met oranje contrastsiernaden of optionele AMG Performance-stoelen
- AMG Performance-stuurwiel in microvezel Dinamica met AMG-stuurwieltoetsen en badge met opschrift ‘Black Series’
- Lichtgewicht portierpanelen in microvezel Dinamica met oranje contrastsiernaden en lussen voor het openen van de portieren
- Dashboard in microvezel Dinamica met oranje contrastsiernaden
Track Pack
In veel landen is optioneel het AMG Track Pack leverbaar (alleen in combinatie met de AMG-kuipstoelen in carbon). Het bestaat uit een bescherming bij het over de kop slaan, vierpunts veiligheidsgordels voor de bestuurder en voorpassagier en een 2 kg brandblusser (beide specifiek ontworpen voor gebruik op het circuit). De lichtgewicht geschroefde titanium rolkooi van de bescherming bij het over de kop slaan bestaat uit een hoofdrolbeugel, een beugel voor de bevestiging van de veiligheidsgordels, twee beugels in het achtercompartiment en een diagonaal X-vormig profiel aan de achterzijde. Het systeem verhoogt de stijfheid van de auto nog verder en verhoogt tevens de passieve veiligheid.
Onderstel
- AMG-schroefveren met adaptief verstelbare demping AMG Ride Control
- Handmatig verstelbaar camber op de voor- en achteras
- Handmatig verstelbare stabilisatoren op de voor- en achteras
- High-performance keramisch AMG-remsysteem met composietremschijven, zwarte remklauwen en wit opschrift, remblokken en remschijven uit de autosport, geoptimaliseerd voor fadingweerstand en temperatuurstabiliteit
Stijfheid van de carrosserie
- Carbon verstevigingspanelen in de voorzijde, in combinatie met een lichtgewicht integrale drager en carbon tunnelkruis
- Carbon verstevigingspanelen in het achterste deel van de onderzijde
- Deze lichte en stijve elementen verstevigen de gehele carrosseriestructuur
Materialenmix
- Aluminium lichtgewicht integrale drager op de vooras
- Carbon aandrijfas
- Aluminium dashboardpaneel
- Carbon kofferdeksel en spiraalvormige carbon transmissiesteunen
- Carbon motorkap
- Carbon stabilisatorstang op de vooras
- Dun glas voor de voorruit en de achterruit
Aerodynamica
- Hoge neerwaartse druk en perfecte aerodynamische balans om de rijdynamische eigenschappen te verhogen
- Aerodynamische maatregelen geïntegreerd in de carrosserie voor een lagere luchtweerstand en meer neerwaartse druk
- Geen aparte inlaten voor de wielkastkoelers (koelers worden met lucht gevoed via de vergrote hoofdluchtinlaat)
- De frontdiffusor heeft twee handmatig instelbare instellingen: Street en Race (de stand Race is uitsluitend voor gebruik op circuits)
- Geen air curtains voor, in plaats daarvan extra flaps om de neerwaartse druk te leveren die nodig is in de autosport voor een betere tractie
- Wielkastventilatie, dankzij geïntegreerde jaloezieën (luchtsleuven) in carrosseriekleur en zijdelingse openingen in de spatschermen achter de wielen om de neerwaartse druk te verhogen
- Geïntegreerde koelluchtkanalen in de zijpanelen voor de koeling van de remmen op de achteras
- Grotendeels gesloten bekleding van de onderzijde en aangepaste geometrie met langsvinnen en achterdiffusor verhogen het neerwaartse druk-oppervlak op de onderzijde en daarmee ook de neerwaartse druk. De maatregelen sluiten aan op het nieuwe achterspoilerconcept
- De grote dubbele uitlaatopeningen in de motorkap voeren niet alleen warme lucht af, maar leiden de lucht ook op nauwkeurige wijze langs de A-stijlen – voor een optimale luchtstroom naar de achterspoiler
- Dubbele achterspoiler met groot bovenste spoilerblad en kleiner onderste spoilerblad
- Beide achterspoilerbladen zijn handmatig verstelbaar
- Al naargelang het gekozen rijprogramma of de AMG Dynamics-instelling kan de flap op het bovenste achterspoilerblad automatisch of handmatig met een knop 20 graden worden versteld om de langs- en dwarsdynamiek alsmede de rembalans te verbeteren
Tobias Moers aan het woord
Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH: “De nieuwe GT Black Series is ons nieuwste automotive highlight en zet een traditie voort die in 2006 begon. De zesde variant op dit thema is opnieuw een mijlpaal voor AMG en een indrukwekkend bewijs van de ongelooflijke ontwikkelingsexpertise in Affalterbach. Ik ben trots op het team dat een unieke supersportwagen heeft gecreëerd, die nu al de absolute top is van onze succesvolle GT-familie. De prestaties, het uiterlijk en de rijdynamiek van de GT Black Series zijn ongeëvenaard. Dit project was een fantastische afsluiting van mijn loopbaan bij AMG, waarvoor ik echt dankbaar ben.” Moers gaat aan de slag bij Aston Martin.