
Gereden: Seat Leon SC

Met een sportief design en dito prestaties doet de Seat Leon goede zaken. Het nieuwe model, dat vorig jaar is uitgebracht, trekt de aandacht. De verkoopresultaten varen er wel bij en dat kan de Spaanse fabrikant in deze tijd van economische tegenwind goed gebruiken.
Een test met de driedeurs Seat Leon SC (Sport Coupé) verklaart het succes. De ietwat brutale vormen en de hoekige led-dagrijverlichting trekken de aandacht. Voorbijgangers reageren er positief op. Daarbij trakteert de Leon de bestuurder op een zeer strakke en stabiele wegligging. Het sportieve karakter dat van de eerste generatie Leon in de jaren negentig een daverend succes maakte, is weer helemaal terug. Echter op een nog hoger niveau, waardoor deze Seat zich kan meten met de sportiefste concurrenten. Het interieur is afgewerkt met fraaie materialen. Het dashboard is als een cockpit rond de bestuurder gevormd.
Wij reden de uitvoering FR met 1.8 TSI-benzinemotor met 132 kW (180 pk). Deze versie onderscheidt zich door sportstoelen, grote lichtmetalen 17-inchwielen en een sportonderstel. Dan is het natuurlijk extra genieten van de hoge prestaties van deze krachtbron. Het brandstofverbruik blijft daarbij overigens wel bescheiden met 5,9 liter over 100 kilometer gemiddeld, De prijs van de Leon SC 1.8 TSI FR bedraagt 29.200 euro. Voor zakelijk rijders is de SC 1.6 TDI (24.700 euro) interessant vanwege de lage bijtelling van 14 procent.