Eerste 14 exemplaren Ginetta Akula verkocht
Prijskaartje: bijna 400.000 euro, exclusief belastingen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ginetta – een Britse producent van raceauto’s en sportauto’s – pakt op de Autosalon van Genève uit met de Akula: een extreem ogende supercar. De verkoop van het model loopt naar eigen zeggen goed. Tot op heden hebben al veertien personen een handtekening onder een koopcontract gezet. Daarmee is het productie-aantal gepland voor 2020 – in totaal twintig exemplaren – al bijna vergeven.
Exclusiviteit
Ginetta hoopt de productie van de Akula op termijn op te schroeven, maar houdt wel een oogje op de exclusiviteit van het model. De jaarlijkse productie mag volgens het bedrijf oplopen tot dertig of maximaal vijftig auto’s. Kopers van de Akula zijn volgens het bedrijf voornamelijk mensen die al in het bezit zijn van een Ferrari, McLaren of Lamborghini. Elke koper krijgt voor minimaal 400.000 euro exclusief opties en belastingen een volbloed racer.
600 pk
Ginetta rust het model uit met een 6,0-liter V8 met 600 pk en 700 Nm koppel. In combinatie met een gewicht van 1.150 kilogram resulteert dat natuurlijk in bloedstollende prestaties. Ondanks al dat geweld, valt op de Autosalon van Genève op dat Ginetta veel werk heeft gemaakt van het afwerkingsniveau. De gebruikte materialen zien er stuk voor stuk hoogwaardig uit.
Uitstekende afwerking
Er is ruimte voor twee personen. Van zitten is niet echt sprake. De twee personen liggen zo’n beetje in de Akula, zoals in een echte circuitauto. Het compacte LMP1-achtige stuurwiel ligt lekker in de hand. Achter deze Akula zit multimiljonair Lawrence Tomlinson, eigenaar van Ginetta. Hij heeft Ginetta omgetoverd tot een internationale speler in de autosportwereld en wereld van sportauto’s.