Dit is de Lexus RZ 450e: de eerste échte Lexus-EV
Met een zeer bijzonder stuur
Lexus presenteert zijn eerste puur als elektrische auto ontwikkelde model: de RZ 450e. Hij zit boordevol gadgets en technische snufjes en staat eind 2022 in de showroom.
Compromisloos
Eind 2019 introduceerde Lexus zijn eerste EV: de UX 300e. Dat model deelt zijn technische basis met de reguliere UX op benzine. Je zou dus kunnen stellen dat het eigenlijk niet de eerste échte EV van Lexus is. De RZ 450e is een compromisloze EV, die wél vanaf de grond af aan als elektrische auto is ontworpen.
313 pk
De Japanse autobouwer plaatst de RZ 450e op een speciaal BEV-platform met laag zwaartepunt en optimale gewichtsverdeling. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 71,4 kWh en voedt een 204 pk sterke elektromotor op de vooras en een 109 pk sterke motor op de achteras. Het totale systeemvermogen komt dus uit op 313 pk. Acceleratiecijfers, topsnelheden en een WLTP-actieradius zijn nog niet bekend.
Herkenbaar
Een Lexus herken je tegenwoordig direct dankzij zijn Spindle-grille. Elektromotoren hebben weinig koeling nodig én dus geen grote grille. Dat maakt het lastig voor automakers om een auto een bekend familiegezicht te geven, maar Lexus is daar wel in geslaagd. Hoewel de auto geen échte grille lijkt te hebben, is het Spindle-ontwerp op de neus wel aanwezig. Dát in combinatie met de bliksemschichtvormige dagrijverlichting, zorgt ervoor dat de RZ 450e een typisch Lexus-gezicht heeft.
Bijzondere deurgrepen
Fietsers in je straat zullen je dankbaar zijn als je een RZ 450E koopt. Zijn deuren zijn voorzien van het E-Latch-systeem van Lexus, wat we al kennen van de NX. Je opent de deuren niet door aan de deurgreep te trekken, maar door een knopje in te drukken. Dat werkt als volgt: achter de deurgrepen zit een klein knopje dat je moet indrukken. Vervolgens komen de deuren automatisch een klein stukje naar buiten, waarna je zelf de deur verder kunt openen. Het E-Latch-systeem is gekoppeld aan het Blind Spot Monitoring-systeem, dat oplet of er geen fietsers of auto’s in de buurt aankomen. Is dit wel het geval, dan geeft de deur wat weerstand, zodat je weet dat je even moet opletten.
Technische snufjes
Een ander technisch snufje dat aanwezig is in de RZ 450e, is een digitale achteruitkijkspiegel. Deze zorgt voor een zicht naar achteren dat niet wordt belemmerd door hoofdsteunen en/of bagage. De slimme spiegel verbetert ook het zicht in de nacht en bij slechte weersomstandigheden.
De elektro-Lexus is ook leverbaar met een panoramadak, dat is voorzien van een infraroodwerende coating. Hierdoor wordt het in de auto niet te warm of te koud in de zomer of winter. Bovendien kun je met een druk op de knop het transparante glas ondoorzichtig maken.
Steering yoke
Het stuurwiel in de RZ 450e rekenen we ook onder het kopje ‘technische snufjes’. In plaats van een normaal stuurwiel kun je namelijk een steering yoke krijgen. Een soort vlindervormig stuurwiel, dat je uit de racerij kent of uit de nieuwe Tesla Model S en X. Volgens Lexus vereenvoudigt de steering yoke de besturing, omdat je niet meer met je handen hoeft over te pakken in een scherpe bocht. Je kunt dus altijd je handen aan het stuur houden.
Bovendien zorgt het bijzondere stuur volgens de Japanners voor een beter zicht op de weg en het dashboard. Of dat daadwerkelijk zo is, komen we aan het einde van het jaar achter, want dan staat de hagelnieuwe Lexus bij de dealers.