Column: het Nederlandse automarktprobleem in 10 regels
Oplossing is zo eenvoudig: BPM direct halveren of schrappen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Op de Nederlandse automarkt heerst onrust. Een van de grootste veroorzakers is de aanschafbelasting BPM. Het probleem in tien regels uitgelegd.
Tien regels
1: Personenauto’s in Nederland zijn gemiddeld elf jaar oud, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
2: In 2009 was die gemiddelde leeftijd nog negen jaar.
3: Met andere woorden: mensen kopen minder nieuwe auto’s.
4: We blijven daardoor langer doorrijden in minder schone auto’s en dat heeft impact op het vergroeningstempo in Nederland.
5: In plaats van een nieuwe auto te kopen in Nederland importeren we massaal gebruikte auto’s uit het buitenland.
6: Dat heeft grote gevolgen voor de Nederlandse automarkt, want het aantal faillissementen van autodealers in Nederland neemt toe, niet goed voor de economie.
7: Daarnaast is er op batterij-elektrische auto’s een grote run ontstaan omdat de overheid deze auto’s fiscaal bevoordeelt.
8: Daarmee vindt er een herhaling plaats van de PHEV-gekte van enkele jaren geleden: PHEV’s waren kortstondig heel populair maar na het verdwijnen van de fiscale prikkels stortte de PHEV-markt compleet in.
9: Door die tijdelijke fiscale prikkels en de torenhoge BPM is de Nederlandse automarkt uit balans, er is kortom onrust.
10: Hopelijk is er vanaf 2021 weer rust op de markt als bijtelling bijzaak is en die ellendige BPM voor eens en voor altijd is gehalveerd of verdwenen.