Autotest – Vernieuwde SEAT Ateca (2020)
Verregaand gedigitaliseerd, basis hetzelfde
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De auto-industrie heeft in al die jaren twee belangrijke lessen geleerd. Les één: klanten willen meer digitalisering. Les twee: een succesvol design moet je niet te veel wijzigen – never change a winning team, je hebt het vast wel een keertje gehoord. De vernieuwde versie van de populaire SEAT Ateca laat zien dat SEAT goed heeft opgelet.
Ateca sinds 2016 leverbaar
De Ateca was in 2016 de eerste SUV van SEAT, onderdeel van de Volkswagen Groep. In 2020 is liefst 44 procent van alle verkochte SEAT-modellen een SUV. Goede business dus, die SUV’s. Je hebt nu de Arona als benjamin-SUV, de middelgrote Ateca en de fullsize Tarraco. SEAT heeft de Ateca nu stevig opgefrist. Van de Ateca heeft SEAT in Nederland al dik 6.600 exemplaren op kenteken gezet.
SEAT Ateca (2020): ALLES wat je moet weten – REVIEW – AutoRAI TV
Hola
Aan de buitenkant zijn de wijzigingen beperkt. SEAT past andere bumpers en een vernieuwde grille toe. De LED-koplampen zijn ook nieuw, net als de LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers. Ook leuk: bij het instappen wordt de begroeting ‘Hola!’ op de grond geprojecteerd om de link met Spanje duidelijk te maken.
Naam ‘Ateca’ voluit geschreven
De Ateca krijgt van SEAT ook een nieuwe diffuser achter en een voluit geschreven type-aanduiding op de achterklep in het nieuwe meer sierlijke lettertype van SEAT. Kies je voor een FR-versie, dan ligt de nadruk op sportiviteit. Diverse carrosserie-elementen zijn dan in Cosmo Grey uitgevoerd.
XPerience
Ga je voor de XPerience-versie, dan wordt het offroadkarakter van de Ateca benadrukt met dorpels die zijn uitgevoerd in een combinatie van matzwart en aluminium, alsook specifieke lichtmetalen wielen en bumpers.
Grote displays
In het interieur pakt SEAT flink uit. Alles is verregaand gedigitaliseerd. SEAT levert standaard een centraal geplaatst 8,25 inch multimediadisplay. Het optionele navigatiesysteem met 9,2 inch display heeft spraakbediening. Gewoon even ‘Hola, Hola’ uitspreken, en je activeert de spraakbediening. Dit hoeft overigens niet met een Spaanse tongval. Je kunt als Nederlander ook gewoon ‘hoola, hoola’ uitspreken. Werkt ook.
Virtual Cockpit
De Virtual Cockpit is eveneens optioneel leverbaar. Met dit digitale instrumentenpaneel kun je de weergave naar eigen wens instellen. Het stuurwiel is ook nieuw en ligt prettig in de hand. Deze kennen we overigens uit de Leon.
Nieuwe opties
Er zijn nog meer nieuwe opties, zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, sfeerverlichting en een verwarmbare voorruit. Het bedieningsgemak van de Ateca is goed voor elkaar. Dat komt omdat SEAT in de Ateca gelukkig nog geen afscheid heeft genomen van fysieke knoppen. Dat is in de nieuwe Leon al wel het geval.
Een les
Wat dat betreft kan elke fabrikant hier een les van leren: fysieke knoppen zijn niet erg, ze zijn juist intuïtief en voorkomen afleiding onderweg omdat je niet eerst in een menu moet zoeken naar de gewenste functie. Laten we hopen dat de fysieke knoppen niet verdwijnen in de toekomst.
Aanraaktoetsen
Het infotainmentsysteem laat zich overigens vrij eenvoudig bedienen. Dat komt omdat er aan de linkerkant van het display aanraaktoetsen zijn geplaatst. Enig nadeel: vette vingers ga je snel zien. Je kunt diverse zaken ook via toetsen op het stuurwiel bedienen. Het afwerkingsniveau van het interieur is dik in orde.
Android Auto en Apple CarPlay
Handigheidjes zijn er ook, denk aan verlichte USB C-poorten, draadloze koppeling van Android Auto en Apple CarPlay en een geïntegreerde simkaart waardoor de Ateca altijd online is. Dankzij de geïntegreerde eSIM is ook eCall beschikbaar. Dit systeem neemt bij een ongeval automatisch contact op met hulpdiensten.
SEAT Connect
Dankzij SEAT Connect heb je toegang tot diensten die gebruik maken van realtime-gegevens zoals verkeersinformatie, parkeerplaatsen en tankstations (inclusief openingstijden en prijzen).
Dynamic Chassis Control
Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) is optioneel. Er is dan keuze uit de rijmodi Eco, Normal, Sport en Individual. Voor de versies met 4Drive vierwielaandrijving komen daar Offroad en Snow bij.
De motoren
Op het motorenprogramma van de vernieuwde SEAT staan drie TSI-benzinemotoren. Er is keuze uit een 110 pk en 200 Nm sterke 1.0 TSI driecilinder met handgeschakelde zesbak, een viercilinder 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm met cilinderuitschakeling (manuele zesbak of zeventraps DSG-automaat) en een 2.0 TSI (beschikbaar vanaf begin 2021) met een vermogen van 190 pk en 320 Nm. Deze heeft altijd de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en 4Drive vierwielaandrijving. Dieselen kan ook nog steeds: met een 2.0 TDI met 115 pk en 300 Nm en handgeschakelde zesbak of een 2.0 TDI met 150 pk en 340 Nm in combinatie met een zeventraps DSG.
2.0 TSI: lekker sterk
SEAT gaf ons de sleutels van de 2.0 TSI-versie, de krachtigste variant. Een uitstekende aandrijflijn met voldoende koppel om deze Ateca op tempo te krijgen. Voor Nederland heb je al die power niet nodig. In ons land volstaat ook een 1.0 TSI, al geven wij de voorkeur aan een 1.5 TSI met 150 pk en handbak. Dan heb je nog steeds wat vermogensreserve en je mag 1.800 kilogram geremd trekken. Kies je een 1.5 TSI met automaat, dan mag je 1.600 kilogram geremd trekken.
Zakelijk
Toevallig is de 1.5 TSI met 150 pk ook de populairste krachtbron in Nederland. Liefst 80 procent van de kopers kiest voor de 1.5 TSI. Daarvan kiest weer 75 procent de DSG-versie, de rest gaat voor de handbak. Overigens wordt 80 procent van de Ateca’s in Nederland zakelijk gebruikt. Niet zo heel vreemd dus dat SEAT ook speciale Business-versies heeft voor de zakelijke markt. Wie meer dan 190 pk wenst is aangewezen op dochtermerk CUPRA. Dit performancemerk levert de 300 pk sterke CUPRA Ateca.
Veiligheid
Natuurlijk hangt SEAT de Ateca vol met rijhulpsystemen. Denk aan een botspreventiesysteem, rijstrookassistent, adaptieve cruise control, dodehoeksensor en Travel Assist dat gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk maakt. Pre Crash Assist bereidt de auto en de inzittenden voor ongevallen die niet (meer) zijn te vermijden. De gordels worden dan aangespannen en ramen en, indien van toepassing, het dak sluiten automatisch.
Prijzen
1.0 TSI 110 pk MT6 – vanaf eind oktober 2020
1.5 TSI 110 pk MT6 – 33.900 euro
1.5 TSI 110 pk AT7 – 37.300 euro
2.0 TSI 4Drive FR 190 pk AT7 – 53.050 euro
2.0 TDI 115 pk MT6 – vanaf eind oktober 2020
2.0 TDI 150 pk AT7 – 46.050 euro
Conclusie
Aan de basis heeft SEAT niet gesleuteld. Helemaal niet erg, want de Ateca is nog altijd een veelzijdige, comfortabele allround familie-SUV met voldoende ruimte, ook op de achterbank en in de bagageruimte. Je krijgt alleen nu meer technologie voor je munten. Daarmee is de Ateca weer helemaal bij de tijd en klaar om er weer een paar jaar tegenaan te gaan.