Autotest – Seat Leon Cupra R
Wat beleven zes Nederlanders in deze Spaanse furie?
Er zijn maar 799 exemplaren van de Seat Leon Cupra R gebouwd. Zes daarvan zijn er in Nederland verkocht, de rest elders in Europa. Wat ervaren zij?
Seat Leon Cupra R limited
Nooit gedacht dat het Spaanse Seat zoveel hebberigheid in je wakker kan maken. Oké, het merk heeft de afgelopen decennia de nodige sportieve modellen uitgebracht. De hier geteste Leon Cupra R kun je gerust Spaanse furie noemen. Deze gelimiteerde R-versie heeft tien pk meer dan de Leon Cupra. Het lijkt het tienvoudige afgaande op geluid en gasreactie.
Sportief hoofdstuk
We nemen je even terug naar de basis. Naar het eerste sportieve hoofdstuk bij dit Spaanse merk, getiteld Ronda Chrono 2000. Het is heel knap als je die nog kent, laat staan herkent. De Ronda (in licentie gebouwd naar het voorbeeld van de Fiat Ritmo) zag je begin jaren tachtig al zelden hier op de weg. De Chrono 2000 al helemaal niet, want daarvan zijn er slechts 290 gebouwd. Die was in zijn tijd in 1984 best wel rap. De 2,0-litermotor leverde 120 pk. Mede door zijn lage gewicht haalde de Seat Ronda Chrono een top van 190 km/uur.
De Cupra story
Cupra is nu bij het Spaanse merk de aanduiding van zeer snelle en exclusieve modellen. In de jaren negentig begon het met de komst van een Seat Ibiza Cupra, die van de Ibiza Cup racers was afgeleid. De Seat Leon Cupra R is nu de meest ultieme variant. Die is te herkennen aan koperkleurige details maar ook aan carbon bij de spoilers, zijskirts en diffuser. In het interieur komt de koperkleur terug en bespeuren we diverse koolstofvezel details.
Prestaties? Veel!
De R heeft een 2,0-liter turbomotor met een vermogen van 310 pk (handgeschakeld) of 300 pk (DSG-automaat). De motor is goed voor een 0-100-sprint van 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. De Leon Cupra R heeft wielkastverbreders, een krachtig klinkend uitlaatsysteem, Brembo-remmen en het adaptieve onderstel DCC (Dynamic Chassis Control). Tevens is de voorwielophanging aangepast voor een zeer sportief rijgedrag.
De R is in de Seat
Wij zeggen wel eens dat de R in de maand is als voorbode van herfstachtige en winterse omstandigheden. De R in de Seat is een voorbode voor omstandigheden waarvan je het als rijder warm krijgt. De stevige uitlaatscheten bij het schakelen als je hebt gekozen voor de CUPRA rijmodus. De imposante acceleratiedrang, hoge remkracht en een zeer straffe vering verraden het karakter van een auto waarmee je zo een circuit op kan. Dat maakt hem leuk als je ervan houdt, maar niet geschikt voor iedereen. Geen punt, want er zijn er maar 799 gemaakt en die zijn allemaal al bij een eigenaar.
Nu een merk
Eerder dit jaar (2018) heeft Seat gemeld Cupra als merknaam in de markt te zetten. Zoals Citroën dat heeft gedaan met DS en Fiat met Abarth. Exclusieve merken die je bij een geselecteerd aantal speciale dealers kunt kopen. Cupra heeft net als DS en Abarth een eigen logo. Dat prijkt nog niet op de Leon Cupra R, waarbij je het door zijn exclusiviteit wel zou verwachten. Het eerste model van het merk Cupra is de Ateca, de SUV als Spaanse evenknie van de Volkswagen Tiguan, maar de Spanjaarden leveren hem met de 2,0-liter TSI-turbomotor van 221 kW (300 pk) en vierwielaandrijving. De uitrusting is zeer uitgebreid.