Autotest – Seat Ateca Xperience 1.5 TSI (2021)
'Hola', dit is best een stoere verschijning...
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Leuk wel: de Seat Ateca Xperience begroet je in het Spaans met ‘Hola’. Alleen in het donker, dat wel, want de begroeting is op de grond geprojecteerd bij geopende voorportieren.
Hola Ateca!
Het is een van de nieuwigheden voor deze SUV die Seat in 2016 introduceerde en waarvan er dus nu een geupdate versie is. ‘Hola’ is Spaans voor ‘hallo’, maar dat wist je vast al wel en anders bij deze. Er is meer veranderd aan de Ateca. En de versie Ateca Xperience is een nieuwe loot aan de stam.
SEAT Ateca (2020): ALLES wat je moet weten – REVIEW – AutoRAI TV
44% van verkochte Seats is een SUV
Even terug naar 2016, want toen begon Seat eigenlijk met het uitbrengen van SUV-modellen. Onder de Ateca staat de Arona en van groter formaat is de Tarraco. Drie modellen zijn er dus en het vergaat ze goed. In 2020 was 44 procent van alle verkochte Seats een SUV.
Voorbeeldige aandrijflijn
We hebben het genoegen achter het stuur te kruipen van de Seat Ateca Xperience met 1.5 TSI motor gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat. Een meer dan voorbeeldige aandrijflijn is het. Je kunt er opvallend zuinig mee rijden en toch ook pittig. De viercilinder levert 110 kW (150 pk) en reageert opvallend vurig bij lage toeren op het gaspedaal dankzij een hoge trekkracht van 250 Nm.
Lees ook: Autotest – Vernieuwde Seat Ateca
Fris en fruitig
De aandrijflijn is niet nieuw en je vindt die ook in veel producten van de VW Groep, maar telkens valt weer op hoe fris en fruitig motor en transmissie zijn. Hoe deze aandrijflijn ook zo makkelijk en lenig presteert ook in wat grotere en zwaardere modellen als een Seat Ateca Xperience.
Seat Ateca Xperience en spierballentaal
De Seat Ateca Xperience is de stoere bink van het stel. Dikkere bumpers, speciale lichtmetalen wielen en de verbrede dorpels in een combinatie van matzwart en aluminium zijn de ingrediënten die voor spierballentaal zorgen.
Andere grille en sierlijke modelnaam
Verder lift de Ateca Xperience mee op de modelwijzigingen voor de hele reeks. Dat zijn een aangepaste meer in het oog springende grille en volledige led-koplampen, waarbij de dagrijverlichting de taak van richtingaanwijzer op zich neemt door oranje te kleuren en te knipperen bij het afslaan. Ook anders zijn de diffuser achter en de in sierlijke letters uitgevoerde modelnaam op de achterklep.
En de Ateca is wat langer
De vernieuwde Ateca is door het nieuwe design van de bumpers nu 4,38 meter lang (+1,8 cm). De breedte (1,84 meter) en hoogte (1,62 meter) zijn gelijk gebleven aan die van de vorige generatie.
Digitalisering in de Ateca
Het interieur is flink op de schop genomen en digitale displays hebben hun intrede gedaan. Standaard is een 8,25 inch centraal scherm. Een grotere van 9,2 inch is mogelijk en dat geldt ook voor een volledig digitaal instrumentarium: SEAT Virtual Cockpit.
Dikker stuurwiel en verwarmbaar, jawel
Het stuur heeft een dikkere rand en, hoe aangenaam, het blijkt ook verwarming te hebben als we de eerste honderden meters hebben afgelegd. Oké het is een optie, maar het is mogelijk en dat geldt niet voor alle SUV’s in dit segment. Ook optie is een verwarmbare voorruit met onzichtbare folie. Dus geen hinderlijke kleine draadje in het zichtveld.
Functioneel of juist frivool?
De aankleding van het interieur houdt het midden tussen functioneel en frivool. De stoelen ogen wat vlak, maar zo voelen ze niet. De zijdelingse steun is er wel degelijk, maar een beetje sterker geprononceerde kuipvorm zou passen. Dat oogt nu eenmaal leuker en sportiever.
Hoge zitpositie en ruimte
De zitpositie en de ruimte zijn beide zoals je mag verwachten bij een SUV. Je zit wat hoger en hebt daardoor wat meer zicht op het verkeer. En door de hogere daklijn zijn de zitplaatsen ook hoger, waardoor je benen niet zo vlak liggen en je vooral achterin met langere stelten niet in de knel komt.
De kofferbak is echt behoorlijk groot. Er kan veel in en dan vooral doordat hij ook lekker diep is. Met neergeklapte achterbank krijg je een flinke laadruimte, groter dan je op basis van de buitenafmetingen zou verwachten.
Conclusie
De Seat Ateca en de Xperience in het bijzonder is een flamboyant model. Nee, geen echt uitbundig uiterlijk maar ingetogen elegant. Een auto waarmee je echt snel vertrouwd raakt en die juist met de 1.5 TSI ook weet te bekoren met prestaties en een toch gunstig verbruik.
Sinds kort is hij er ook met een driecilinder 1.0 TSI van 81 kW (110 pk) met handgeschakelde zesbak. Daar zul je ook vast en zeker plezier aan hebben, want het opgegeven koppel van 200 Nm zit niet ver onder dat van de 1.5 TSI. Verder kun je kiezen voor een 2.0 TSI van 140 kW (190 pk) die standaard vierwielaandrijving heeft. Het is de topversie. Dieselen kan met een 2.0 TDI van 85 kW (115 pk) of van 110 kW (150 pk).
De Seat Ateca is er vanaf 28.950 euro. De versie Xperience is er vanaf 36.950 euro, maar dan heb je standaard een heel complete uitrusting met grotere lichtmetalen wielen, keyless entry en licht- en regensensor. Een tip: kies voor de Xperience Business Intense. Voor 200 euro meer krijg je een 360 graden rondzicht camera, automatische inparkeerhulp, de Virtual Cockpit, het grote centrale display en onder meer een elektrisch te openen achterklep.