Autotest – Mitsubishi Eclipse Cross
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross luidt naar eigen zeggen een nieuw tijdperk in voor het Japanse automerk. Een tijdperk van groei, financiële gezondheid en een goed gevulde showroom met aantrekkelijke SUV’s. Op basis van de Eclipse Cross hebben we geen reden om daaraan te twijfelen.
Markant design
Een compleet nieuw SUV van Mitsubishi, dat is alweer een tijdje geleden. En het was nodig ook. De Mitsubishi ASX kennen we al sinds 2010 en loopt op z’n laatste benen. De Outlander PHEV was een mega succes, maar sinds het wegvallen van het bijtellingsvoordeel voor zakelijk rijders is de verkoop aardig ingestort.
Met de nieuwe Eclipse Cross laat Mitsubishi zien dat een andere koers is ingezet. De SUV onderscheidt zich nadrukkelijk op het gebied van design. Meer emotie. De scherpe lijnen, coupé-achtige daklijn, gesplitste achteruit en hooggeplaatste remlicht dat doorloopt over de gehele breedte van de achterzijde laten daarover geen misverstand bestaan.
Ruim
Maar dat niet alleen. Ook de interieurdesigners hebben extra moeite gedaan. De bouwkwaliteit van Mitsubishi was altijd al top, maar dankzij het ontwerp met mooie materialen en lichtere kleuren oogt het binnenin allemaal een stuk vrolijker dan we doorgaans gewend zijn van het Japanse merk. En dat de Mitsubishi Eclipse Cross helemaal van deze tijd is, zien we ook aan het rechtopstaande beeldscherm, de touchpad voor de bediening van infotainment en de head-up display.
De Mitsubishi Eclipse Cross is binnenin ruimer dan je in eerste instantie zou denken. De ruimte op de achterbank is fors, zowel voor hoofd en benen. Ten opzichte van de concurrentie dik in orde. De kofferbak is met ruim 340 liter groot zat, maar door de achterbank 20 cm naar voren te schuiven, heb je zelfs 450 liter ruimte tot je beschikking. Aan praktische bruikbaarheid geen gebrek dus.
Zeer fijne CVT
Ook compleet nieuw is de 1,5-liter viercilinder benzinemotor. Deze 1.5 DI-T turbomotor levert 120 kW (163 pk) en is in onze testauto gekoppeld aan een CVT-automaat: de fijnste die we tot nu toe hebben ervaren. Vooral bij het wegrijden vanuit stilstand functioneert de automaat zeer prettig. Ondanks de traploze overbrenging voelt de CVT als een 8-traps automaat. De motor blijft niet ‘hangen’ in de toeren tijdens accelereren en maakt optimaal gebruik van het koppel van turbomotor.
Onze testauto is ook voorzien van S-AWC vierwielaandrijving met variabele krachtverdeling. Daarmee biedt de Eclipse Cross extra stabiliteit in bochten en goede tractie in alle omstandigheden. Behalve de stand Normal is er immers ook een Gravel- en Snow-stand waarop het 4×4-systeem zich aanpast.
Riante uitrusting
De Mitsubishi Eclipse Cross wordt over de hele wereld verkocht. Bij de afstelling van het onderstel is daarom ook gekozen voor de gulden middenweg. Het onderstel biedt een prima mix van veercomfort en wendbaarheid.
Ook is nadrukkelijk gekozen voor een riante standaarduitrusting. De instapversie heeft bijvoorbeeld al lichtmetalen wielen, climate control, cruise control, led-dagrijverlichting en een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel. Tevens is de Eclipse Cross standaard uitgerust met het Smartphone Link Display Audio (SDA) infotainmentsysteem met smartphone-integratie via Apple CarPlay.
Veilig
Op het gebied van veiligheid en assistentie zijn bijvoorbeeld traction control, hill start assist, Forward Collision Mitigation met voetgangersherkenning, Lane Departure Warning, grootlichtassistent en een achteruitrijcamera standaard aanwezig.
Alle voorzieningen in combinatie met de uitzonderlijk hoge botsveiligheid waren goed voor vijf sterren bij de Euro NCA crashtest. De Mitsubishi Eclipse Cross was zelfs een van de veiligste auto’s die het crashtestinstituut in 2017 testte.
Prijzen Eclipse Cross
Het duurde weliswaar even voordat Mitsubishi een nieuw model op de markt bracht, maar de Eclipse Cross scoort op alle onderdelen een goede voldoende. En nu het merk onderdeel uitmaakt van de kapitaalkrachtige alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi staat er een mooie toekomst te wachten. We zijn erg benieuwd naar de volgende nieuwkomer.
De prijzen van de Mitsubishi Eclipse Cross beginnen bij een kleine 29 mille voor de instapversie met voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak. De duurste uitvoering, de Eclipse Cross 1.5 DI-T 4WD Instyle die wij meekregen, is er vanaf een slordige 44.490 euro.