
Autotest – Kia ProCeed (2019) – Een station met pit!
Sportieve auto voor het hele gezin
![]() |
Door Ruben Jason Penders. |

De Kia Ceed familie is stevig aan het uitbreiden. Naast de Kia Ceed, Ceed SW en de XCeed is er dit jaar ook de ProCeed. Deze vijfdeurs stationwagen ziet er sportief en imposant uit, maar is hij in het dagelijks leven ook praktisch? Wij zochten het uit.
Ruime gezinsauto
De ProCeed is geen nieuwe naam. Tien jaar geleden introduceerde Kia de ProCeed als een sportieve driedeurs variant van de Kia Ceed. De vraag naar compacte hatchbacks is echter inmiddels flink afgenomen. Tijd voor Kia om het roer om te gooien.
De vraag naar ruime sportieve gezinsauto’s zit in de lift. De ProCeed is daarom voortaan een stationwagen. Kia biedt al de Kia Ceed SW stationwagen. Sinds het begin 2019 is daar de ProCeed aan toegevoegd. Het verschil? Het design.
De Kia Ceed SW is een praktische gezinsauto volgens het boekje. Met de ProCeed pakt Kia het anders aan. Het is een echte shooting brake. Deze stationwagen heeft een sterk aflopende daklijn, 18 inch sportvelgen, sideskirts en maar liefst twee grote uitlaatpijpen.
Lees ook: Autotest – Fiat 500X Sport 1.3 (2019)




Hoe praktisch is de Kia ProCeed?
De coupe-achtige daklijn van de ProCeed ziet er goed uit, maar het maakt de auto wel minder praktisch. Aan de achterkant zit een elektrische bagageklep. Wanneer we deze openen komen we voor een station niet veel opbergruimte tegen. Gelukkig zitten er in de laadvloer maar liefst zeven opbergvakken. Daarnaast kan de achterbank in twee ongelijke delen naar voren klappen. Handig voor de momenten dat je toch echt veel ruimte nodig hebt.
Het zicht door de achterruit is evenmin praktisch. De achterruit is zeer klein. Je zal voornamelijk gebruik moeten maken van de zijspiegels als je wilt weten wat er achter de auto speelt. Maar eerlijk is eerlijk, de daklijn ziet er wel erg goed uit. En dat is waar het om draait bij de ProCeed.




Lastig instappen
Achterin instappen is ook iets lastiger dan normaal. De sportieve daklijn zit vrij laag, dus je moet flink bukken. Wanneer je eenmaal plaats neemt valt de hoofdruimte gelukkig erg mee. Zelfs lange mensen kunnen redelijk comfortabel zitten.



Achter het stuur
Wanneer we achter het stuur kruipen valt de een ding meteen op: alles is gericht op sportiviteit. Voorin zijn twee sportieve kuipstoelen geplaatst en een sportief stuurwiel. Het dashboard is volledig bedekt met leer en we komen veel aluminium design elementen tegen.
Lees ook: De nieuwe Nissan Juke (2020) – Wederom een succes?
Krachtbron
De Kia ProCeed is leverbaar als de GT en de GT-Line. De Kia ProCeed GT heeft een 1.6 T-GDi benzinemotor met 204 pk. De GT-Line is er in drie motorvarianten: de 1.0 t-GDi (120 pk) 1.4 GDi (140 pk) en de 1.6 CRDi diesel (136 pk). We testen de 1.4 GDi met zeventrapsautomaat.
De 140 pk sterke GDi motor laat zich graag op zijn staart trappen en de auto ligt laag en strak op de weg. Met het sportieve stuurwiel in je handen vergeet je soms dat je in een vijfdeurs stationwagen zit.




Prijs Kia ProCeed
De Kia ProCeed heeft een vanafprijs van 30.995 euro. De ProCeed waar wij in rijden staat in de showroom voor € 34.495. De top of the line 1.6 T-GDi versie met automaat is er voor € 45.295.
Conclusie
De Kia ProCeed is een leuke sportieve station. Ja, hij is op sommige vlakken minder praktisch dan een doorsnee stationwagen, maar het oog wil soms ook wat. De styling is goed geslaagd en de auto komt ook nog eens lekker weg bij het stoplicht.
Zoek je toch een praktische stationwagen en is design minder belangrijk voor je? Dan kan je altijd nog voor de Kia Ceed SW gaan.