Wist je dat: deze auto’s zijn vernoemd naar een persoon
Veel auto's dragen de naam van een vader, moeder, zoon of dochter
AutoRAI.nl
Ooit bedacht hoe een auto aan zijn naam komt? Sommige fabrikanten kiezen voor een eenvoudige typeaanduiding met cijfers (BMW), andere vernoemen hun auto’s naar de wind (Volkswagen) en een enkeling brengt een eerbetoon aan een persoon. Dit zijn tien auto’s die naar mensen vernoemd zijn.
Gumpert Nathalie
Op de Autosalon van Geneve was daar opeens de Duitse Roland Gumpert die het doek trok van nieuwste supercar, de Nathalie. Gumpert is vooral bekend vanwege de bizarre Apollo, maar bij de Nathalie gooit het merk het over een hele andere boeg. De Nathalie is een elektrische tweezits coupé met maar liefst 600 kW, vierwielaandrijving en een actieradius van 850 kilometer (bij een snelheid van 80 km/u). Roland vernoemde de bizarre auto naar zijn dochter, Nathalie.
[chapter]
Koenigsegg Jesko
1.600 pk… Laat dat even op je inwerken. Koenigsegg baart al jaren opzien met zijn bizarre supercars en de recent onthulde Jesko doet daar vrolijk aan mee. De Jesko heeft een 5,0-liter V8 met twee turbo’s en maar liefst 1.175 kW (1.600 pk). Dat vermogen wordt optimaal benut door het gebruik van E85 biobrandstof. Op normale benzine heeft de supercar een nog steeds een respectabele 940 kW (1.280 pk). Oprichter Christian von Koenigsegg vernoemde het paradepaardje naar zijn vader: Jesko von Koenigsegg.
[chapter]
Lotus Elise
De Italiaanse zakenman Romano Artioli heeft veel betekend voor het merk Lotus. Onder zijn bewind werd er in 1993 begonnen met de ontwikkeling van een lichte sportauto die de spirituele opvolger van de Lotus 7 moest worden. Over een naam hoefde Romano niet lang na te denken. In het jaar dat hij Lotus kocht werd namelijk zijn kleindochter Elisa geboren. De naam werd aangepast tot Elise en de Lotus Elise was gebeuren. Vandaag de dag is het één van de belangrijkste modellen van het merk.
[chapter]
Ferrari Enzo
Na de F40 en F50 werd er begin 21ste eeuw druk gespeculeerd over het nieuwe prestigeproject van Ferrari. Zou de auto de naam F60 krijgen? Ferrari had één duidelijk doel voor ogen en dat was om een Formule 1-auto voor straatgebruik te ontwikkelen. In 2002 was het zover. Op de Autosalon van Parijs werd het doek van de nieuwe Enzo Ferrari getrokken, een eerbetoon aan de man die het merk oprichtte. Het duurde vervolgens elf jaar voordat Ferrari met een opvolger kwam. Was dat de F70? Nee, die auto kreeg de naam ‘LaFerrari’. Wij zijn benieuwd hoe de opvolger genoemd wordt.
[chapter]
Donkervoort S8A Amber
We mogen maar wat trots zijn op Donkervoort. Het kleine automerk uit Lelystad bouwt al sinds 1978 auto’s die bekend staan om hun lage gewicht en pure rijbeleving. Joop Donkervoort introduceerde in 1978 de Donkervoort S7: een auto die sterk leek op de Lotus 7, maar op alle punten werd doorontwikkeld. In 1983 kwam de S8 op de markt die in veel opzichten een stuk moderner was. In 1985 deed de S8A daar een schepje bovenop met de toevoeging van verlijmde aluminium carrosseriedelen, achterwielophanging en elektrische brandstofinjectie. De toevoeging ‘A’ komt van Amber, de dochter van Joop Donkervoort.
[chapter]
McLaren Senna
Als er één coureur is die het McLaren-Formule 1-team groot heeft gemaakt dan is dat Ayrton Senna. De Braziliaanse coureur wist met team drie wereldtitels te behalen en in 1988 won Mclaren zelfs vijftien van de zestien races. McLaren kon de coureur maar op één manier eren: een extreme supercar met 588 kW (800 pk) en bizarre prestaties.
[chapter]
Ferrari Dino 246 GT
Ferrari wilde graag een ‘goedkope’ sportauto om te concurreren met de Porsche 911. De naam Ferrari bleef voorbehouden aan de luxe modellen met V12-motoren en het nieuwe merk droeg de koosnaam van Alfredo Ferrari: Dino. Alfredo was de zoon van Enzo Ferrari die in 1956 op 24-jarige leeftijd aan de gevolgen van de spierziekte Duchenne overleed. Als eerbetoon werden diverse Fomule-auto’s en het nieuwe automerk naar hem vernoemd. Na 1976 werd de naam weer opgeheven en de auto’s die oorspronkelijk de merknaam Dino droegen gaan tegenwoordig als Ferrari door het leven.
[chapter]
Opel Adam
“Wat Mini kan dat kunnen wij ook”, moet Opel gedacht hebben. Toen het merk in 2013 zijn hippe stadsauto introduceerde werd die vernoemd naar de oprichter: Opel Adam. Een kunstje dat in 2015 opnieuw gedaan werd met de introductie van de Karl, vernoemd naar de zoon van Adam Opel.
[chapter]
Mercedes-Benz SLR Stirling Moss
De Mille Miglia blijft een magische evenement. In 1955 besluit Mercedes-Benz een extreme versie van de 300 SL in te schrijven: de 300 SLR. De coureur Stirling Moss moet samen met de journalist Denis Jenkinson de overwinning naar Stuttgart brengen. Moss voelde de auto perfect aan en wist uiteindelijk met 30 minuten voorsprong de race te winnen. Deze legendarische prestatie werd door Mercedes-Benz geëerd met de SLR Stirling Moss. Een speciale edite van de SLR die in een oplage van 75 stuks gebouwd werd. Het is tevens de laatste auto die Mercedes-Benz en McLaren samen ontwikkelde.
[chapter]
Mini Cooper
John Cooper heeft in de jaren vijftig en zestig een grote naam opgebouwd met het produceren van raceauto’s. Het bedrijf had een succesvol Formule 1-team en veel bekende coureurs uit die tijd reden in een Cooper. Het merk gebruikte motoren van Mini en al snel ontstond het idee om een exemplaar te tunen. De Mini Cooper was vanaf zijn introductie succesvol en groeide uit tot een begrip in de autowereld.
[chapter]
Pininfarina Sergio
Het Italiaanse designhuis Pininfarina is verantwoordelijk voor talloze iconische auto’s, waaronder veel Ferrari’s. Het is dan ook niet gek dat het merk op basis van een Ferrari 458 een eerbetoon aan de oprichter Sergio Pininfarina creëerde. In 2013 werd de auto getoond op de Autosalon van Geneve. Het publiek was zo enthousiast dat Pininfarina besloot om zes exemplaren te produceren. Dit gele exemplaar stond lange tijd in Nederland te koop.
[chapter]
Citroën Xsara Picasso
Citroën wilde in 1999 graag een graantje meepikken van de MPV-rage en introduceerde de Xsara Picasso. Geen verkeerde keuze want er zijn meer dan 3,3 miljoen exemplaren geproduceerd. De naam was een eerbetoon aan de schilder Pablo Picasso en volgens Citroën vormde hij de inspiratie voor deze auto. Tussen de erfgenamen van Picasso was er een duidelijke tweedeling over het gebruik van de naam. Sommigen vonden het een schande, terwijl Claude Picasso juist instemde met het gebruik van de naam. Uiteindelijk liet Citroën de naam Picasso in 2018 vallen. De MPV gaat voortaan als Spacetourer door het leven.











