Auto’s van Toen: Seat 1400
Spaans Fiat-broertje bereikt spreekwoordelijke pensioengerechtigde leeftijd
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Tegenwoordig is Seat een succesvol lid van de Volkswagen Group. Maar aanvankelijk produceerde het Spaanse merk auto’s onder licentie van Fiat. De eerste SEAT, de 1400, is een kopie van de Fiat 1400.
Opgericht
Seat – Sociedad Española de Automóviles de Turismo – is weliswaar in 1950 opgericht, maar pas in november 1953 rolde de eerste auto uit de Seat-fabriek: de 1400. In het persbericht over dit jubileum roemt Seat de 1400 als een technisch geavanceerd model met een zelfdragende carrosserie. De Seat was echter gelijk aan de Fiat 1400, die al sinds 1950 in productie was. Niet alleen Seat produceerde de Fiat 1400 in licentie, ook Zastava in Joegoslavië en Steyr in Oostenrijk deden dat.
“Niet alleen Seat produceerde de Fiat 1400 in licentie, ook Zastava in Joegoslavië en Steyr in Oostenrijk deden dat”
Basis voor succes
Feit is natuurlijk wel dat de 1400 de basis vormde voor het uiteindelijke succes van Seat. In het eerste productiejaar rolden er slechts vijf auto’s per dag uit de fabriek in Zona Franca, Barcelona. In de periode tot 1964 bouwde Seat bijna 100.000 exemplaren van de 1400.
“Vrijwel alle onderdelen van de Seat 1400 waren van Spaanse herkomst, wat onder het dictatoriale bewind van generaal Franco heel belangrijk was”
Keurige sedan
Net als de Fiat 1400 was de Seat een keurige vierdeurs sedan, met een 1,4-liter benzinemotor in lengterichting voorin en achterwielaandrijving. Met een vermogen van 32 kW (44 pk) en een vierversnellingsbak bereikte de Seat 1400 een topsnelheid van 125 km/h. Zijn gemiddelde verbruik van 10,5 liter per 100 kilometer werd destijds als uitstekend beschouwd.
“Het gemiddelde verbruik van de Seat 1400 bedroeg 10,5 liter per 100 kilometer, wat destijds als uitstekend werd beschouwd”
Modern onderstel voor zijn tijd
De 1400 was voorzien van onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren en telescopische schokdempers. De starre achteras was geveerd met in lengterichting gemonteerde semi-elliptische bladveren en hydraulische schokdempers. Een Panhard-stang zorgde voor fixatie van de achteras. Rondom waren trommelremmen gemonteerd. De Seat 1400 had daarmee – net als de Fiat 1400 natuurlijk – een modern onderstel voor die tijd.
“Per 1980 eindigde de samenwerking met Fiat en vanaf 1986 ging Seat op in de Volkswagen Group”
Onderdelen van Spaanse herkomst
Seat bouwde de 1400 in vier series: in 1954 werd het model 1400A genoemd, in 1956 werd hij omgedoopt in 1400B en in 1960 werd het 1400C. Met elke versie werd het design aangepast en werden de prestaties verbeterd en zo vestigde Seat zijn naam als autofabrikant. Vrijwel alle onderdelen van de auto waren overigens van Spaanse herkomst, wat destijds onder het dictatoriale bewind van de nationalistische generaal Franco natuurlijk heel belangrijk was. Toen Seat de 1400 uiteindelijk in 1964 uit productie nam, had de fabriek er 98.978 geproduceerd.
“Seat bouwde de 1400 in vier series, met elke versie werd het design aangepast en werden de prestaties verbeterd”
Even op eigen benen
Per 1980 eindigde de samenwerking met Fiat en stond Seat op eigen benen, maar tot 1986 produceerde Seat nog Fiat-modellen in licentie. De exemplaren die werden geëxporteerd, droegen Fiat-logo’s. In 1982 verscheen het eerste eigen model, de Seat Ronda, die overigens was afgeleid van de Fiat Ritmo. Vanaf 1983 zijn Seats onder eigen merknaam in Nederland te koop en in 1984 verscheen de Seat Ibiza – een design van stylinghuis Italdesign van Giorgetto Giugiaro, met motoren waaraan Porsche een bijdrage had geleverd. Vandaar de trotse reclame van destijds: ‘Motor system Porsche’. In 1986 nam Volkswagen een belang van 51 procent in Seat en breidde dat in de loop naar 1990 uit tot 99,99 procent.