24 Uur van Le Mans 2024: dit moet je weten
De 24 Uur van Le Mans komt eraan. AutoRAI.nl is ter plaatse en volgt dit jaar Team Peugeot TotalEnergies op de voet. Hieronder lees je alles over het komende raceweekend.
24 Uur van Le Mans
Na de jubileumeditie van vorig jaar ter gelegenheid van 100 jaar Le Mans, die een recordaantal van 325.000 bezoekers trok, is de komende editie van de 24 Uur van Le Mans opnieuw zeer populair. Tickets waren al snel na de verkoopstart in november 2023 uitverkocht.
Dit jaar doen maar liefst 23 auto’s van negen verschillende fabrikanten mee in de Hypercar-klasse. In totaal racen er 62 auto’s verdeeld over drie klassen. Raceliefhebbers kunnen bijzonder veel actie verwachten op Circuit de la Sarthe, de officiële naam van het circuit waar ’s werelds bekendste langeafstandsrace wordt verreden. Dit is tevens het langste (13,626 km) en snelste (gemiddelde snelheid boven 240 km/u) circuit op de kalender van het FIA World Endurance Championship (WEC). Gedurende 24 uur leggen de auto’s zo’n 5.000 kilometer af.
Testdag
De 24 uur van Le Mans 2024 vindt plaats van 12 tot 16 juni. De testdag is gepland op zondag 9 juni. Teams en coureurs krijgen dan zes uur de tijd om zich te oriënteren op het circuit. Drie vrije trainingssessies en de kwalificatie vinden plaats op woensdag 12 en donderdag 13 juni, gevolgd door de ‘Hyperpole’ waarin de acht snelste Hypercars strijden. De 92e editie van de 24 Uur van Le Mans gaat op zaterdag 15 juni om 16.00 uur van start. Het officiële startsein zal worden gegeven door de Franse voetballegende Zinédine Zidane. Hier is een overzicht van het programma:
- Woensdag 12 juni:
- Vrije training 1: 14:00 uur
- Kwalificatiesessie: 19:00 uur
- Vrije training 2: 22:00 uur
- Donderdag 13 juni:
- Vrije training 3: 15:00 uur
- Hyperpole: 20:00 uur
- Vrije training 4: 22:00 uur
- Zaterdag 15 juni:
- Warm-up: 12:00 uur
- Start van de race: 16:00 uur
Peugeot
AutoRAI.nl is dit jaar aanwezig bij de legendarische race en volgt de race van Team Peugeot TotalEnergies van dichtbij. Het team heeft twee 2024-versies van de Peugeot 9X8 ingeschreven voor de race. Het is de bedoeling om de betrouwbaarheid en de verbeterde prestaties van deze radicaal gewijzigde Hypercar te demonstreren. De racebolide die in slechts tien maanden is ontwikkeld, maakte zijn competitieve debuut tijdens de 6 Uur van Imola begin april.
Met een negende plaats bij zijn competitieve debuut behaalde de Peugeot 9X8 2024 direct zijn eerste punten voor het constructeursklassement van het WEC-seizoen. Drie weken na de 6 Uur van Imola eindigde de Peugeot 9X8 2024 opnieuw in de top tien bij de 6 Uur van Spa-Francorchamps, dat een ijzersterk deelnemersveld kende.
Moeilijke omstandigheden
Vorig jaar waren de weersomstandigheden in Le Mans erg wisselvallig. Desondanks wist Team Peugeot TotalEnergies het beste uit de moeilijke omstandigheden te halen. De #94 Peugeot 9X8 reed in de nacht zelfs 34 ronden aan kop en beide auto’s van Peugeot haalden de finish. Dit jaar kruipen Paul di Resta, Loïc Duval, Mikkel Jensen, Nico Müller, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne achter het stuur van de Franse raceauto’s.
Stoffel Vandoorne, coureur #94 Peugeot 9X8: “Vorig jaar was ik reservecoureur bij dit team, maar dit jaar kom ik wél in actie met de Peugeot 9X8 2024! Ik heb geleerd hoe groot deze race is. Het is een lange, stressvolle week met weinig slaap, maar ik vond het geweldig. We hebben een nieuwe auto sinds Imola en ik miste helaas de race in Spa vanwege de Formule E-kalender. We hebben twee evenementen gehad om ons voor te bereiden op Le Mans. Ik ben klaar voor deze uitdaging. Met zoveel Hypercars op de baan wordt het een 24-uurs sprint, maar wij strijden mee.”