
Audi onthult S6 en S7 met V6 TDI-motor
Inclusief 48V mild-hybridesysteem en elektrische compressor.

Audi heeft het doek van de nieuwe Audi S6 en S7 Sportback getrokken. Als vanouds kregen de twee powerlimousines een sportief maatpak en diverse technische verbeteringen. Onder de kap klopt een 3,0-liter V6-dieselmotor met ondersteuning van een elektrische compressor en 48V-systeem. 257 kW (350 pk) en 700 Nm koppel zijn het resultaat.
Mild hybride en elektrische compressor
Een krachtige dieselmotor met mild-hybridetechniek lijkt de nieuwe maatstaf voor de S-modellen van Audi te worden. In navolging van de SQ5 krijgen nu ook de nieuwe S6 en S7 een 3,0-liter V6-dieselmotor met 48V mild-hybride technologie en een elektrische compressor. Die ondersteunt de traditionele turbo tot 1.650 tpm om een turbogat te voorkomen.
Het resultaat is 700 Nm koppel dat tussen de 2.500 en 3.100 toeren beschikbaar is. De S6 Limousine sprint in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u. De S7 Sportback doet er één tiende langer over. De topsnelheid is bij beide modellen begrensd op 250 km/u.
De mild-hybridetechnologie bestaat uit een startmotor/generator en een kleine lithium-ion batterij. Tijdens het afremmen kan het systeem tot 8 kW aan vermogen terugwinnen dat vervolgens wordt benut tijdens het rijden. Volgens Audi kun je er 0,4 liter diesel per 100 km mee besparen.



















Quattro en achterwielbesturing
Zoals het hoort hebben de S6 en S7 Quattro-vierwielaandrijving in combinatie met achterwielbesturing. Ten opzichte van de standaard A6 en A7 is het onderstel met 20 millimeter verlaagd en voorzien van adaptieve luchtvering.
Wie het sportieve karakter extra wil benadrukken kan de keramische remschijven op de optielijst aanvinken. Die zijn 9 kilogram lichter dan de reguliere stalen remschijven.
LEES OOK: Audi SQ5 is terug als dieselvariant



Sportief maatpak
Beide S-modellen onderscheiden zich door nieuwe bumpers met grotere luchtinlaten, een geïntegreerde splitter, brede dorpels, een diffuser en vier uitlaatpijpen. De S6 krijgt ook nog eens een geïntegreerde achterklepspoiler.
De S7 wordt nog eens extra aangedikt door luchtinlaten met een honinggraatstructuur. 20-inch lichtmetalen wielen zijn standaard en 21-inch wielen behoren tot de mogelijkheden.



Alcantara/leren sportstoelen
In het interieur moeten speciale S-sportstoelen met alcantara en leren bekleding je op je plek houden. Diverse S-logo’s, speciale dorpellijsten en aluminium pedalen benadrukken het sportieve karakter.
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe S6 en S7 in de showroom staan. De prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.