Na de e-tron SUV-modellen was het bij Audi tijd voor een volledig elektrisch sedanachtig model. In 2018 was de e-tron GT Concept een eerste voorbode. Eind 2020 kwam de productieversie op de markt en dat bleek een vrijwel ongewijzigde versie. De Audi e-tron GT is qua formaat vergelijkbaar met de Audi A7, maar is ondanks de coupé-achtige daklijn een echte sedan. Verder heeft de GT alle bekende Audi-kenmerken, zoals de zeshoekige grille en over de breedte doorlopende achterlichten. Lees verder



Na de e-tron SUV-modellen was het bij Audi tijd voor een volledig elektrisch sedanachtig model. In 2018 was de e-tron GT Concept een eerste voorbode. Eind 2020 kwam de productieversie op de markt en dat bleek een vrijwel ongewijzigde versie. De Audi e-tron GT is qua formaat vergelijkbaar met de Audi A7, maar is ondanks de coupé-achtige daklijn een echte sedan. Verder heeft de GT alle bekende Audi-kenmerken, zoals de zeshoekige grille en over de breedte doorlopende achterlichten.
Grote overeenkomsten met Porsche Taycan
Technisch is de Audi e-tron GT voor een groot deel gelijk aan de Porsche Taycan. Beide auto’s delen hun platform en zo’n 40% van alle onderdelen komt overeen. Ook de Audi heeft twee elektromotoren, goed voor een vermogen van maximaal 440 kW (600 pk) voor de snelste uitvoering. Dat is de RS, die in 3,3 seconden de 100 km/h bereikt en doorgaat tot een topsnelheid van 250 km/h. Het 93.4 kWh lithium-ion-batterijpakket zorgt voor een actieradius van een nette 488 km (WLTP). Snelladen kan met tot 800 volt.
Superauto?
De prestaties van de ‘gewone’ e-tron GT zijn er nauwelijks minder om. Je zou het ‘superprestaties’ kunnen noemen. De conceptversie van de auto kreeg in ieder geval een rol in de superheldenfilm Avengers: Endgame. Aangezien de e-tron GT toen nog een conceptcar was, heeft Audi speciaal voor de film een extra prototype gebouwd.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 93 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,6 m |
Actieradius | 488 |
Laadtijd bij 220V | 9:20 uur |
Vermogensrange | 350 tot 440 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 350 kW (476 pk) |
Systeemkoppel | 630 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 4,1 s |
Topsnelheid | 245 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | maart 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 104.895 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R19 |
L x B x H | 4.989 x 1.964 x 1.396 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.251 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 405 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng