Het eerste levensteken van de naar Le Mans-racers vernoemde Audi R8 was in 2003, met de presentatie van de Audi Le Mans Quattro Concept. De conceptcar droogde in 2006 op tot een productieversie, in de vorm van de eerste generatie R8. Platformdelen komt ook voor in de klasse van de supercars. Zo was de R8 onderhuids voor een groot deel gelijk met de Lamborghini Gallardo. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Het eerste levensteken van de naar Le Mans-racers vernoemde Audi R8 was in 2003, met de presentatie van de Audi Le Mans Quattro Concept. De conceptcar droogde in 2006 op tot een productieversie, in de vorm van de eerste generatie R8. Platformdelen komt ook voor in de klasse van de supercars. Zo was de R8 onderhuids voor een groot deel gelijk met de Lamborghini Gallardo.
De eerste generatie
De R8 was leverbaar als coupé en Spyder, beide zowel leverbaar met 4.2-liter V8 als 5.2-liter V10 en altijd in combinatie met vierwielaandrijving. Met wat speciale uitvoeringen en een facelift in 2012 wist de R8 het uit te houden tot en met 2015, het jaar waarin de nieuwe huidige generatie verscheen. Die deelt opnieuw zijn basis met een Lamborghini, deze keer de Huracán.
Achterwielaandrijving
Opnieuw is de R8 er zowel als coupé als Spyder, maar de auto is alleen nog leverbaar met V10. In 2017 verscheen de auto voor het eerst met alleen achterwielaandrijving, in de vorm van de op 999 stuks gelimiteerde RWS-uitvoering.
Facelift
Eind 2018 was het tijd voor een opfriskuur. Naast een wat agressiever uiterlijk steeg het vermogen van 540 naar 570 pk en de Plus-uitvoering gaat voortaan als Performance door het leven. In 2024 werd de productie van de Audi R8 gestaakt, helaas zonder concreet zicht op een opvolger.
Technisch
Motortype | benzine, V10 |
Cilinderinhoud | 5.204 cm³ |
Max. vermogen | 397 kW (540 pk) |
Bij | 8.100 tpm |
Max. koppel | 560 Nm |
Bij | 6.500 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,2 m |
Vermogensrange | 397 tot 456 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | december 2015 |
Laatste facelift | januari 2019 |
Niet meer leverbaar | sinds oktober 2021 |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 225.595 |
Bijzonderheden | De vernieuwde Audi R8 heeft een scherper design en een verbeterd onderstel. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/35 R19 |
L x B x H | 4.426 x 1.940 x 1.240 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.735 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 112 l |
Tankinhoud | 83 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 12,9 l/100km |
CO₂-emissie | 293 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,4 s |
Topsnelheid | 324 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng