![Audi R8 op Circuit Zandvoort](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-10-640x480.jpg)
Review – Audi R8 V10 op Circuit Zandvoort – Wens in vervulling
Met een Audi R8 V10 over Circuit Zandvoort
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Audi aan de lijn. Of we soms zin hebben om met een Audi R8 V10 over Circuit Zandvoort te rijden. Dat laten we ons geen tweede keer vragen!
Rijvaardigheidstrainingen
Natuurlijk doet Audi dit aanbod niet zomaar. Er is namelijk nieuws: de Audi Driving Experience komt naar Zandvoort. Voorheen werden deze rijvaardigheidstrainingen (lees: lekker rijden in sportieve modellen en er ook nog wat van leren) gegeven op het TT Circuit in Assen, maar de wens ontstond om deze trainingen te geven op een circuit dat echt voor auto’s is bedoeld. Nu is het zo ver en wij mogen een ‘lesje’ meedoen.
Een goed begin
Het begint al goed. De weersvoorspelling voor vandaag was ‘redelijk’, maar als ik door de poorten van Circuit Zandvoort rij schijnt de zon volop en is het een graad of twaalf. Er staat wel een vrij stevige frisse wind, maar verder zijn de omstandigheden voor een circuitdag optimaal.
Nog even en voor mij gaat een wens in vervulling. Hoewel ik geen hardcore autosportfan ben, staat het wel op het wensenlijstje om eens zelf op een circuit te rijden. Dat het circuit in kwestie nu ook nog eens Circuit Zandvoort is, een circuit waar iedere autoliefhebber wel iets mee heeft, of je nu hardcore autosportfan bent of niet, is een hele mooie bonus.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-Briefing-1-1140x761.jpg)
Eerst wat theorie
Natuurlijk gaan we niet geheel onvoorbereid de baan op. Het programma begint met een briefing en wat theorie. De ideale zitpositie achter het stuur bijvoorbeeld, met de benen licht gebogen en de armen onder een hoek van 90 graden. Hoe je het stuur vast moet houden, met de handen op kwart voor drie. Altijd. Je kunt in principe het hele circuit rijden met maximaal een kwartslag insturen, dus overpakken is niet nodig. Tot slot het rijden van de ideale lijn op het circuit. Van buiten naar binnen naar buiten, waarbij je in dit geval wordt geholpen door pylonen langs de baan, die aanvullend ook het rempunt markeren.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-Briefing-2-1140x761.jpg)
De baan op
Na de korte theoretische briefing is het tijd om een helm uit te zoeken en de baan op te gaan. De Audi R8 moet echter nog even wachten. Voor degenen met weinig circuitervaring, waaronder ondergetekende, staat eerst een andere auto klaar: de Audi RS e-tron GT. Huh? Die is met een systeemvermogen van 440 kW (600 pk – en zelfs 475 kW/646 pk in overboost) zo mogelijk nog krachtiger dan de Audi R8. Waarom Audi de RS e-tron GT toch als de ‘beginnersauto’ ziet en niet de RS3 Sportback die hier ook klaarstaat, lees je hier.
Iedere deelnemer krijgt zijn eigen Audi RS e-tron GT. Met zijn allen rijden we in een treintje achter de instructeur aan, die de rol van pace car op zich neemt en via de portofoon tips geeft. We rijden wat rondes om het circuit te leren kennen. Waar de ideale lijn precies ligt en misschien nog wel belangrijker: waar de rempunten zich bevinden. Daarbij wordt het tempo iedere ronde verder opgebouwd, totdat de instructeur het mij en de andere deelnemers toevertrouwt om de auto echt op tempo te rijden.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-2-1140x761.jpg)
Eindelijk overstappen naar de R8
Na een korte pauze staat hij dan echt voor mij klaar: de Audi R8 Coupé V10 Performance Quattro. Wauw. Over het algemeen ben ik meer van de Amerikaanse sleeën, maar zo’n R8 staat toch ook wel hoog op het persoonlijke wensenlijstje. Dat er nu ‘zomaar’ een voor me klaar staat en ik er ook nog mee het circuit op mag, is een tweede droom die uitkomt. Nog geen halfuur na de vorige.
Eenmaal achter het stuur gekropen is – ondanks de helm die net het dak raakt – al snel de ideale zitpositie gevonden. Dan mag de grote rode startknop worden ingedrukt. Met een grom komt de V10 tot leven. Ook stationair blijft de R8 nog wat staan grommen, alsof hij staat te mopperen dat hij moest wachten. Dan is het zo ver, we gaan de baan op.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-16-1140x761.jpg)
Kippenvel
Omdat ik en de andere deelnemers inmiddels wat circuitervaring hebben opgedaan met de RS e-tron GT, kan met de R8 gelijk het tempo erin. Met het klimmen van de toeren verandert de grom van de 5,2-liter V10 in een ruwe schreeuw, die al snel overgaat in een doordringende huil. Ondanks mijn voorliefde voor de Amerikaanse V8, gaat er toch maar weinig boven het geluid van deze V10. Het is jammer dat de racehelm het geluid wat dempt, maar dan nog: kippenvel!
Als op rails
Met een vermogen van 456 kW (620 pk) is het niet niks waarmee je onderweg bent, maar toch laat de Audi R8 zich met een behoorlijk gemak over het circuit loodsen. Oké, bij de Audi Driving Experience zoeken we de limiet niet op, maar het tempo zit er zeker goed in. Vierwielaandrijving, tractiecontrole, ABS en ESP helpen natuurlijk ook, maar de Audi R8 lijkt op rails te rijden, zo strak is hij door bochten te sturen. Hij doet precies wat je wilt en je voelt je een met de auto. Tussen die bochten is op de rechte stukken weer ruimte voor een sprint. Ik wordt in de stoel gedrukt en de V10 huilt het weer uit: opnieuw kippenvel. Gas los wordt regelmatig beloond met sportief geplof en gepruttel uit de vuistdikke uitlaatpijpen. Heerlijk.
Helaas, aan alles komt een eind. Ook aan de rit met de Audi R8. Jammer, maar tegelijkertijd ben ik allang blij dat ik ermee heb mogen rijden op Circuit Zandvoort. Het was volop genieten, bocht na bocht. Ik heb in één middag twee dingen van mijn automobiele bucketlist kunnen afstrepen. Twee dingen waarvan ik eigenlijk niet had durven hopen dat ze op enigszins korte termijn zouden gebeuren.
![](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-15-1140x761.jpg)
Zelf rijden met een Audi R8 V10?
Wil je zelf een keer rijden met een Audi R8 V10? Dat kan dus! Er zijn verschillende varianten van de Audi Driving Experience. Wij namen deel aan de Sportscar Experience, waarbij je mag rijden met de Audi RS3 Sportback, Audi R8 V10 en Audi RS e-tron GT. Behalve op Circuit Zandvoort is deze experience ook te boeken op de circuits Spa-Francorchamps, de Nürburgring, Bilster Berg Drive Resort en de Red Bull Ring. Behalve op Zandvoort is dat inclusief verblijf in een hotel. De prijzen beginnen bij 1.295 euro voor de experience op Circuit Zandvoort. Niet goedkoop dus, maar je krijgt er wel een onvergetelijke ervaring voor terug.
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen staat geparkeerd in een pitlane, terwijl mensen met helmen en uitrusting in de buurt lopen. De auto is voorzien van een achterspoiler en dubbele uitlaten, terwijl op de achtergrond bouwconstructies zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-autorai-foto6-640x480.jpg)
![Close-up van het achterste gedeelte van een rode Audi R8 V10, met de nadruk op het achterlicht, het R8-embleem en een deel van een kentekenplaat. Het Audi-logo is zichtbaar op een banner op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-autorai-foto1-360x270.jpg)
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen staat geparkeerd op een racecircuit naast een digitaal scorebord en omheinde tribunes, met spandoeken met het Audi-logo op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-autorai-foto3-360x270.jpg)
![Een rode Audi R8 V10 geparkeerd op een racecircuit, met de tekst "Audi rijervaring" op de zijkant en kegels op de baan.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-autorai-foto4-640x480.jpg)
![Twee rode Audi R8 V10-sportwagens op een racecircuit nabij een pitlane onder een blauwe lucht met verspreide wolken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-14-360x270.jpg)
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen met zichtbaar kenteken staat geparkeerd op een circuit, grenzend aan een gebouw met glazen ramen erboven en borden met "INDUSTRIEDEUREN". Er zijn meerdere mensen in de buurt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-autorai-foto5-360x270.jpg)
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen snelt bij daglicht over een racecircuit, met op de zijkant 'Audi-rijervaring' geschreven. Op de achtergrond staan een slagboom en advertenties met het Audi-logo.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-8-640x480.jpg)
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen staat geparkeerd op een racecircuit vlakbij de pitlane, met een racecontroletoren en Audi-borden op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-autorai-foto2-360x270.jpg)
![Coureurs in racepakken en helmen staan naast een rij rode Audi R8 V10-sportwagens op de pitlane van een racecircuit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-4-360x270.jpg)
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen rijdt met wazige bewegingen over een racecircuit, met de tekst "Audi Driving Experience" op de zijkant. De achtergrond toont een hek en een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-6-640x480.jpg)
![Een rode Audi R8 V10, gemarkeerd met "Audi rijervaring" op de zijkant, snelt over een circuit met een onscherpe achtergrond die beweging aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-9-360x270.jpg)
![Een rij rode Audi R8 V10-auto's wacht op een racecircuit voor lege tribunes. De tijdweergave geeft 18:32:26 aan en er zijn verschillende borden en spandoeken zichtbaar boven de baan.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-3-360x270.jpg)
![Een rode Audi R8 V10-sportwagen staat vooraan in de rij op een racecircuit. Er staan nog een aantal andere auto's achter, en het tafereel lijkt vroeg in de ochtend te zijn. De bestuurder is zichtbaar in de auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-1-640x480.jpg)
![Een rij rood-witte Audi R8 V10-sportwagens staat geparkeerd op een racecircuit buiten een garage met vlaggen erboven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-9-360x270.jpg)
![Verschillende sportieve auto's, waaronder een rode Audi R8 V10, staan geparkeerd voor garages op een racecircuit met vlaggen en een gebouw op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-7-360x270.jpg)
![Verschillende rode sportwagens, waaronder een Audi R8 V10, staan geparkeerd voor pitgarages op een racecircuit. Vlaggen wapperen boven de garages en de lucht is gedeeltelijk bewolkt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-8-640x480.jpg)
![Een rij rode Audi R8 V10-sportwagens staat geparkeerd op een circuit, met een lege tribune en hekwerk op de achtergrond onder een gedeeltelijk bewolkte hemel. Rondom de auto's zijn oranje kegels gerangschikt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-2-360x270.jpg)
![Een persoon verlaat een rode Audi R8 V10 op een racecircuit omgeven door slagbomen en reclamebanners, met aan de linkerkant andere auto's en een gebouw onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-5-360x270.jpg)
![Verschillende sportwagens, waaronder een Audi R8 V10, staan opgesteld in de pitlane op een racecircuit onder een hemel met verspreide wolken. Aan de linkerkant bevindt zich het mijngebouw, versierd met diverse logo's.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-6-640x480.jpg)
![Verschillende rode Audi R8 V10-auto's staan geparkeerd in een rij bij de pitlane van een racecircuit onder een gedeeltelijk bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-Driving-Experience-4-360x270.jpg)
![Op een racecircuit staan twee rode sportwagens, waaronder een Audi R8 V10, geparkeerd. Op de voorste auto staat een kenteken met de tekst "IN DE 145", en de baan is omzoomd met hekwerken en spandoeken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/Audi-R8-V10-Coupé-5-360x270.jpg)