De Audi A2 ging de A1 voor als instapmodel van het merk, maar voor de eigenlijke voorganger moeten we helemaal terug naar de jaren ’70. Het was 1974 toen Audi als eerste Duitse merk een model aanbod in de toen vrij nieuwe klasse van de ‘supermini’s’, wat tegenwoordig zo’n beetje het B-segment is. Audi’s nieuwste model heette 50 en verscheen een jaar later in iets minder luxe uitvoering als de eerste Volkswagen Polo. Waar die Polo het tot 1981 volhield en daarna een opvolger kreeg, was het voor de Audi 50 in 1978 al over. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Audi A2 ging de A1 voor als instapmodel van het merk, maar voor de eigenlijke voorganger moeten we helemaal terug naar de jaren ’70. Het was 1974 toen Audi als eerste Duitse merk een model aanbod in de toen vrij nieuwe klasse van de ‘supermini’s’, wat tegenwoordig zo’n beetje het B-segment is. Audi’s nieuwste model heette 50 en verscheen een jaar later in iets minder luxe uitvoering als de eerste Volkswagen Polo. Waar die Polo het tot 1981 volhield en daarna een opvolger kreeg, was het voor de Audi 50 in 1978 al over.
Waardige opvolger
Omdat het merk besloot om zich meer op grotere en luxere auto’s te concentreren, kreeg de Audi 50 pas in 2010 een volwaardige opvolger, in de vorm van de eerste generatie A1. Flauw gezegd kan de A1 opnieuw gezien worden als een luxeversie van de Polo, maar behalve de technische basis hebben beide auto’s weinig meer gemeen. De A1 is een echte Audi in zakformaat.
Speciale edities
Wereldwijd gezien heeft Audi maar liefst een stuk of twintig speciale edities van de A1 gepresenteerd. Een daarvan is de Quattro uit 2012, een op 333 stuks gelimiteerde extra dikke sportversie met 256 pk. Uiterlijk is het model te herkennen aan de Glacier-witte lakkleur in combinatie met zwarte carrosseriedelen en sportvelgen die aan de Group B-tijd doen denken. Aan de andere kant van het spectrum staat de A1 e-tron, een volledig elektrische versie die het net niet tot het productiestadium haalde. Het bleef bij twintig exemplaren voor praktijktests.
Opvolging
Nadat de eerste generatie Audi A1 in 2015 een facelift onderging, heeft Audi eind 2018 de volledig nieuwe tweede generatie gepresenteerd. Die is er alleen nog als vijfdeurs hatchback en (voorlopig?) met alleen benzinemotoren op de prijslijst.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 999 cm³ |
Max. vermogen | 70 kW (95 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 175 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,5 m |
Vermogensrange | 70 tot 147 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 26.710 |
Bijzonderheden | De nieuwe A1 Sportback is bijna net zo groot als de vorige generatie Audi A3. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 185/65 R15 |
L x B x H | 4.029 x 1.720 x 1.409 mm |
Wielbasis | 2.563 mm |
Massa leeg | 1.065 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 335 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,6 l/100km |
CO₂-emissie | 104 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,8 s |
Topsnelheid | 191 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng