achtergrondafbeelding

Autozoeker

Audi A1

De Audi A2 ging de A1 voor als instapmodel van het merk, maar voor de eigenlijke voorganger moeten we helemaal terug naar de jaren ’70. Het was 1974 toen Audi als eerste Duitse merk een model aanbod in de toen vrij nieuwe klasse van de ‘supermini’s’, wat tegenwoordig zo’n beetje het B-segment is. Audi’s nieuwste model heette 50 en verscheen een jaar later in iets minder luxe uitvoering als de eerste Volkswagen Polo. Waar die Polo het tot 1981 volhield en daarna een opvolger kreeg, was het voor de Audi 50 in 1978 al over. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Audi A2 ging de A1 voor als instapmodel van het merk, maar voor de eigenlijke voorganger moeten we helemaal terug naar de jaren ’70. Het was 1974 toen Audi als eerste Duitse merk een model aanbod in de toen vrij nieuwe klasse van de ‘supermini’s’, wat tegenwoordig zo’n beetje het B-segment is. Audi’s nieuwste model heette 50 en verscheen een jaar later in iets minder luxe uitvoering als de eerste Volkswagen Polo. Waar die Polo het tot 1981 volhield en daarna een opvolger kreeg, was het voor de Audi 50 in 1978 al over.

Waardige opvolger
Omdat het merk besloot om zich meer op grotere en luxere auto’s te concentreren, kreeg de Audi 50 pas in 2010 een volwaardige opvolger, in de vorm van de eerste generatie A1. Flauw gezegd kan de A1 opnieuw gezien worden als een luxeversie van de Polo, maar behalve de technische basis hebben beide auto’s weinig meer gemeen. De A1 is een echte Audi in zakformaat.

Speciale edities
Wereldwijd gezien heeft Audi maar liefst een stuk of twintig speciale edities van de A1 gepresenteerd. Een daarvan is de Quattro uit 2012, een op 333 stuks gelimiteerde extra dikke sportversie met 256 pk. Uiterlijk is het model te herkennen aan de Glacier-witte lakkleur in combinatie met zwarte carrosseriedelen en sportvelgen die aan de Group B-tijd doen denken. Aan de andere kant van het spectrum staat de A1 e-tron, een volledig elektrische versie die het net niet tot het productiestadium haalde. Het bleef bij twintig exemplaren voor praktijktests.

Opvolging
Nadat de eerste generatie A1 in 2015 een facelift onderging, heeft Audi eind 2018 de volledig nieuwe tweede generatie gepresenteerd. Die is er alleen nog als vijfdeurs hatchback en (voorlopig?) met alleen benzinemotoren op de prijslijst.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 999 cm³
Max. vermogen 70 kW (95 pk)
Bij 5.000 tpm
Max. koppel 175 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,5 m
Vermogensrange 70 tot 147 kW

Algemeen

Transmissie 5MT
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie september 2018
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 26.710
Bijzonderheden De nieuwe A1 Sportback is bijna net zo groot als de vorige generatie Audi A3.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 185/65 R15
L x B x H 4.029 x 1.720 x 1.409 mm
Wielbasis 2.563 mm
Massa leeg 1.065 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 335 l
Tankinhoud 40 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,6 l/100km
CO₂-emissie 104 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 10,8 s
Topsnelheid 191 km/u