Is de hybride auto nog wel interessant?
Top 15: deze hybride auto's zijn nog te koop
Voor de conventionele hybride auto – dus de hybride auto zonder stekker – gelden vanaf 2017 geen fiscale voordelen meer. Punt. De Nederlandse overheid is hard. Is de hybride in Nederland daarmee automatisch kansloos? Niet direct.
Hybride auto wegenbelasting
Weg voordelen op hybride auto’s. De berekening van het tarief voor wegenbelasting gaat vanaf 2017 gewoon over het volledige gewicht van het voertuig inclusief accu. Geen 125 kilogram korting dus op het totaalgewicht. Alleen eigenaren van plug-in hybride auto’s profiteren tot en met 2020 nog van het halftarief op de wegenbelasting. In de toekomst bouwt de overheid de belastingvoordelen op (plug-in) hybride auto’s stapsgewijs af, omdat deze auto’s meer als reguliere voertuigen worden behandeld. Volgens de overheid valt het effect op het milieu tegen. Extra stimulans is daarom niet op z’n plaats.
LEES OOK: Autobelastingen in 2017
Hybride auto verbruik
Maar valt het milieueffect van hybrides dan echt zo tegen? Dat ligt puur aan de gebruiker, zoals altijd. De mens bepaalt of iets slaagt of faalt. Zo ook bij hybrides en plug-in hybrides. Bij een hybride auto heb je geen stekker, waardoor je efficiënt moet leren rijden met de aandrijflijn. Vroeg van het gas en het gaspedaal niet te ver intrappen resultaat in een laag brandstofverbruik. Een Kia Niro, een hybride SUV, haalt met gemak 1 op 20 als je rustig rijdt. Een Toyota Prius of Hyundai Ioniq, beide hybride, nemen genoegen met een verbruik van 1 op 25.
Studie
Uit een onafhankelijke studie van de Universiteit van Rome is gebleken dat je veel langer elektrisch kunt rijden met een hybride dan in de brochure staat. Twintig onderzoekers reden met een Prius door het centrum van Rome. Er werd meerdere keren 37 kilometer afgelegd, samen in totaal 2.200 kilometer. Gemiddeld reed de auto 62,5 procent van de totale afstand met een uitgeschakelde brandstofmotor. Dat is gelijk aan 23 kilometer, terwijl Toyota maar 2 kilometer noemt in de brochure.
Hybride auto kan slagen in de praktijk
Het is een perfect voorbeeld van hoe ook het concept van een hybride auto kan slagen in de praktijk. De overheid ziet hybridemodellen als ‘niet interessant’. Dat is onterecht. In de juiste omgeving en met de juiste gebruiker valt ook met een hybride heel wat milieuwinst te behalen. Of dat nu een zakelijke of een particuliere rijder is.