Autobelastingen in 2017
Bijtelling, MRB en BPM: dit wordt anders in 2017
2017 staat voor de deur. Wat verandert er in 2017 precies op het gebied van autobelastingen? We zetten alles op een rij: de BPM, de bijtelling en de motorrijtuigenbelasting.
Bijtelling
De bijtellingstarieven gaan volgend jaar op de schop. Van de vier categorieën nu blijven er twee over. Alleen volledig elektrische auto’s vallen volgend jaar in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alle andere auto’s krijgen te maken met 22 procent bijtelling. Wat dat betreft wordt de zakelijke markt eerlijker. Niet alleen merken met een lage bijtelling krijgen dus kopers over de vloer.
“2017 wordt een jaar met nieuwe kansen voor alle automerken”
De bijtellingstarieven blijven vijf jaar (‘zestig maanden’) geldig na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister. Nog even een opfrisser: bijtelling is het bedrag dat bij het loon wordt opgeteld als je de ‘auto van de zaak’ privé gebruikt. Van bijtelling is sprake als dit privégebruik meer dan 500 kilometer per jaar bedraagt.
BPM – belasting van personenauto’s en motorrijwielen
Elektrisch aangedreven auto’s zijn in 2017 vrijgesteld van BPM. Voor alle andere auto’s betaal je gewoon BPM op basis van de hoeveelheid CO2-uitstoot. BPM maakt auto’s in Nederland heel duur, vooral ten opzichte van andere Europese landen. In een land als België zijn auto’s in aanschaf voordeliger.
“De afbouw van de BPM is een eerste stap naar een volledige afbouw van de BPM op termijn.”
Een extreem voorbeeld: de Ford Mustang V8 kost in België slechts 42.000 euro, in Nederland is dat 115.200 euro. Er is een lichtpuntje, want de overheid bouwt de BPM in de periode 2017 – 2020 af met in totaal 14,7 procent. Deze afbouw is een eerste stap naar volledige afbouw van de BPM op termijn. Er schijnt dus licht aan het eind van de tunnel.
MRB (motorrijtuigenbelasting)
Elektrische auto’s zijn in 2017 vrijgesteld van MRB. Bezitters van een plug-inhybride kunnen tot 2020 rekenen op vijftig procent korting op de wegenbelasting. Voor hybride en semi-elektrische auto’s verdwijnt vanaf 2017 de gewichtscorrectie van 125 kilogram.
“De wegenbelasting wordt gemiddeld 2 procent voordeliger ten opzichte van 2016.”
Het gewicht en de brandstofsoort blijven bepalend voor het tarief. Auto’s met een dieselmotor of een aardgasinstallatie worden extra zwaar belast. Voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto’s zonder fabrieksroetfilter gaat de MRB vanaf 1 januari 2019 met 15 procent omhoog. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1.350-1.450 kilo betekent dat een verhoging van 225 euro per jaar. De overheid hoopt dat eigenaren van een vervuilende diesel een schonere auto gaan kopen.
LEES OOK: Zo hoog zijn de verkeersboetes in 2017