De Lexus RX is een model dat al lang deel uitmaakt van de modellenline-up van het merk. Het model werd als eerste geïntroduceerd in 1997 op thuismarkt Japan, als Toyota Harrier. Het jaar daarop werd het model in de rest van de wereld geleverd als Lexus RX. Tegenwoordig is de RX het ‘middenmodel’ in het SUV-aanbod van het merk, maar in (ons deel van) Europa is het de grootste SUV die men levert. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Lexus RX is een model dat al lang deel uitmaakt van de modellenline-up van het merk. Het model werd als eerste geïntroduceerd in 1997 op thuismarkt Japan, als Toyota Harrier. Het jaar daarop werd het model in de rest van de wereld geleverd als Lexus RX. Tegenwoordig is de RX het ‘middenmodel’ in het SUV-aanbod van het merk, maar in (ons deel van) Europa is het de grootste SUV die men levert.
Harrier kiest eigen weg
De tweede generatie RX verscheen in 2003, gevolgd door een derde in 2008. In 2015 werd dat model afgelost door de huidige generatie RX. Als Toyota Harrier werd de tweede generatie echter nog tot 2013 doorgeproduceerd, om dan vervangen te worden door een vergelijkbaar model dat echter losstaat van de Lexus RX.
Zwevend dak
De laatste generaties Lexus RX zijn een stuk uitbundiger vormgegeven dan voorgaande modellen. De kenmerkende diagonale C-stijl werd bij de vierde generatie in 2015 vervangen door een eveneens diagonale zwarte band, die de suggestie van een ‘zwevend’ dak wekt. Een nieuwe uitvoering is de in 2018 geïntroduceerde RX L. Deze iets langere variant biedt plaats aan zeven personen. In 2023 kwam de vijfde modelgeneratie op de markt, een evolutie van het voorgaande model. De nieuwste versie is gemakkelijk te herkennen aan de net even strakkere lijnen en de over de hele breedte lopende achterlichten.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.487 cm³ |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,6 m |
Vermogensrange | 184 tot 273 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 184 kW (250 pk) |
Acc. 0-100 km/u | 7,9 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT-automaat |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | januari 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 10 jaar |
Vanafprijs | € 92.995 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/60 R19 |
L x B x H | 4.890 x 1.920 x 1.695 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.965 kg |
Max. aanh. gew. | 2.000 kg |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,6 l/100km |
CO₂-emissie | 143 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng