De allereerste Toyota Prius kwam in 1997 op de markt. Het was een compacte sedan met – destijds best bijzonder – een hybride aandrijflijn. Dit model werd alleen op de Japanse markt geleverd en was destijds de allereerste benzine-elektrisch aangedreven auto in massaproductie. De auto was relatief populair via de grijze import in verschillende andere landen, reden genoeg om het model vanaf 2000 na een milde facelift ook officieel buiten Japan te leveren. De verkopen kwamen niet overal even vlot op gang, maar uiteindelijk wist de Toyota Prius aan populariteit te winnen. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De allereerste Toyota Prius kwam in 1997 op de markt. Het was een compacte sedan met – destijds best bijzonder – een hybride aandrijflijn. Dit model werd alleen op de Japanse markt geleverd en was destijds de allereerste benzine-elektrisch aangedreven auto in massaproductie. De auto was relatief populair via de grijze import in verschillende andere landen, reden genoeg om het model vanaf 2000 na een milde facelift ook officieel buiten Japan te leveren. De verkopen kwamen niet overal even vlot op gang, maar uiteindelijk wist de Toyota Prius aan populariteit te winnen.
Doorbraak voor Toyota Prius
De echte doorbraak kwam met de tweede generatie uit 2003, die als eerste de huidige liftbackcarrosserievorm met hoge achterkant aannam. De Prius wist op de meeste markten goede verkopen neer te zetten en groeide – terecht of niet – uit tot het symbool van zuinig rijden. Al met al niet vreemd dat de opvolgende generaties evoluties waren van het model uit 2003.
Toyota Prius Plug-in
Hoewel er eerder al wel kleine testvloten rondreden, wordt de Prius sinds 2012 ook officieel geleverd als plug-in hybride, naast de reguliere hybrideversie. Sinds de introductie van de huidige generatie Prius in 2015 wordt de plug-invariant meer als een model op zich gepresenteerd. De auto heeft een afwijkende voor- en achterkant ten opzichte van de reguliere hybrideversie en in Japan en de VS krijgt de plug-in hybride zelfs een eigen typenaam: respectievelijk Prius PHV en Prius Prime.
Toyota Prius wordt anders
In 2023 kwam de vijfde generatie Toyota Prius op de markt, een in meerdere opzichten volledig nieuw model. Nu hybridetechniek op zichzelf niets nieuws meer is, moet de Toyota Prius zich op een andere manier onderscheiden van de masse. De focus ligt nu vooral op rijplezier en een aansprekend design. Vooral dat laatste is natuurlijk subjectief, maar het resultaat is hoe dan ook een Toyota Prius die voor het eerst ook veel autoliefhebbers weet aan te spreken. In Nederland wordt de nieuwe Prius alleen nog geleverd als plug-in hybride.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.987 cm³ |
Bij | 6.000 tpm |
Bij | 4.400 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 13,6 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,8 m |
Laadtijd bij 220V | 2:40 uur |
Vermogensrange | alleen 164 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 164 kW (223 pk) |
Systeemkoppel | 208 Nm |
Elek. actieradius | 86 km |
Acc. 0-100 km/u | 6,8 s |
Topsnelheid | 177 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | mei 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 10 jaar |
Vanafprijs | € 44.695 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/60 R17 |
L x B x H | 4.599 x 1.782 x 1.430 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.520 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 284 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 0,5 l/100km |
CO₂-emissie | 11 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng