De nieuwe Nissan Juke (2020) – Wederom een succes?
De trendzetter is terug!
Anderhalf miljoen. Dat is het aantal stuks wat Nissan van de Juke verkocht heeft sinds hij al weer bijna tien jaar geleden op de markt kwam. Dat zijn er dus behoorlijk veel. En vergeet niet, de Juke is een ware trendzetter. Een compacte SUV, dat hadden we nog niet eerder gezien. Inmiddels heeft bijna ieder merk een compacte SUV in de showroom. Valt de nieuwe Juke nog steeds op? In Barcelona zoeken we het uit.
Trendzetter
Hate it or love it, de eerste generatie Juke was een bijzondere auto. Hij viel meteen op en iedereen had er wel een mening over. De Nissan Juke heeft dan ook heel wat teweeggebracht. De Juke is eigenlijk in zijn eentje verantwoordelijk voor het feit dat er nu zoveel compacte SUV’s zijn. En dat zijn er echt heel veel:
Suzuki Vitara Citroen C3 Aircross Kia Stonic Opel Crossland X
Hyundai KONA Volkswagen T-Cross Renault Captur Fiat 500X
Ford Ecosport Honda HR-V Peugeot 2008 Mazda CX-3
Seat Arona Toyota CH-R Skoda Kamiq Mitsubishi ASX
Compacte SUV
De nieuwe crossover van Nissan is nog steeds duidelijk herkenbaar als een Juke. Het excentrieke is er echter wel een beetje van af. Hij is volwassen geworden. De Juke is dan ook behoorlijk gegroeid. Hij is langer, hoger en breder dan zijn voorganger.
LEES OOK: AUTOTEST – VOLKSWAGEN T-CROSS (2019)
LED-Koplampen
De Juke heeft een compleet nieuw uiterlijk gekregen. Het eerste wat opvalt, zijn de ronde koplampen. Ze zijn standaard LED en hebben een soort Y-vorm. Ze lijken nog steeds een beetje op mistlampen. De excentrieke dagrijverlichting van de vorige generatie is verdwenen. In plaats daarvan zitten nu twee smalle LED-lampen. Ook de toevoeging van de bekende Nissan V-Motion grille geeft de Juke een volwassen uiterlijk.
Motoropties Nissan Juke
Een motor kiezen voor de Juke is eenvoudig. Er is namelijk maar één motor leverbaar. Een 1.0 driecilinder die we ook uit de Nissan Micra kennen. De motor produceert 117 pk en is leverbaar met een zeventrapsautomaat of een handgeschakelde zesbak. De turbomotor is niet de meest verfijnde in zijn klasse, maar doet zijn werk. In de bergen van Catalonië zorgt hij voor meer dan genoeg power.
En een plug-in hybride variant? Of die er komt is nog niet duidelijk. Maar het zou zo maar eens kunnen. De auto staat op hetzelfde platform als de Renault Clio en Capture en is tevens geschikt voor een plug-in hybride. Diesel begint Nissan niet meer aan, dus daar hoef je in ieder geval niet op te rekenen.
LEES OOK: AUTOTEST – RENAULT CAPTUR TCE 150 INITIALE PARIS
Het interieur van de Nissan Juke
Het interieur in de nieuwe Juke ziet er strak uit. De kwaliteit valt direct op. Een flinke verbetering ten opzichte van de vorige Juke. Op het dashboard komen we zowaar alcantara tegen. In een compacte-crossover? Toe maar!
TomTom Navigatie of Google Maps?
De Juke maakt gebruikt het navigatiesysteem van TomTom. De auto is voorzien van een SIM-kaart en zorgt ervoor dat de kaarten altijd up-to-date zijn. Je kan ook gebruik maken van Apple Carplay of Android Auto. In dat geval kan je Google Maps of Waze gebruiken. Google Assistent kan je ook gebruiken in de auto.
Stoelen en Bose-audiosysteem in de Nissan Juke
Door de aflopende daklijn oogt de Juke sportief. Dit element komen we binnen in de auto ook tegen. Sportieve kuipstoelen houden je op je plaats en bieden goed comfort. In de hoofdsteunen komen we twee Bose-speakers tegen. Deze zorgen – samen met 6 andere speakers – voor een bijzonder helder geluid in de cabine. Het audiosysteem is niet standaard, maar we kunnen het van harte aanbevelen.
LEES OOK: SKODA’S KLEINSTE SUV HEET KAMIQ
Achterbank in de Nissan Juke
Nissan heeft de passagiersruimte achterin de Juke flink aangepakt. En terecht. Het was voor volwassenen bepaald niet comfortabel achterin de eerste generatie Juke. Dat is nu wel anders. De auto is langer geworden en dat merk je op de achterbank meteen. Er is voldoende beenruimte en je voeten kunnen zelfs ver onder de voorstoelen komen. Hoofdruimte is nog steeds wat beperkt, maar acceptabel voor een crossover.
422 liter
De kofferbak is ook flink gegroeid. Er is 422 liter bagageruimte. Dat is bijna 70 liter meer dan in de vorige Juke. Je kan dus bijna een hele reiskoffer meer meenemen. De achterbank klap je in twee delen naar voren en zo creëer je een vlakke laadvloer.
Hoog en stabiel
Auto’s met hoge instap en zitpositie zijn mateloos populair. Hoge auto’s staan niet bekend om hun voortreffelijke rijeigenschappen. De Juke ligt echter strak op de weg. Achter het stuur heb je nauwelijks door dat je in een grote en hoge auto zit. De Juke sturen we moeiteloos door de scherpe bochten en smalle bergweggetjes van Catalonië.
LEES OOK: AUTOTEST – MAZDA CX-3
Nissan ProPILOT
In de Juke zitten verschillende veiligheidsfuncties. Zo zet adaptieve grootlicht assistent automatisch het groot licht uit wanneer een auto tegemoet komt.
Daarnaast zorgt lane keeping assist ervoor dat je binnen de lijnen blijft op de snelweg. Hij stuurt automatisch bij wanneer je daarbuiten komt. Er zit ook Blind Spot Intervention op. Dit systeem waarschuwt als er iemand in je dode hoek zit. Hij stuurt de auto bij wanneer er een ongeluk dreigt te gebeuren.
Met het ProPILOT systeem van Nissan houdt de auto automatisch afstand op je voorliggers. Hij remt en accelereert dan volledig automatisch en ook het sturen neemt hij van je over op de snelweg. Het systeem blijkt ideaal tijdens lange ritten. Je bent minder aan het staren naar de lijnen op de snelweg. De auto houdt je er moeiteloos binnen. In files volgt de auto je voorligger op afstand en hoef je niet constant met het rem- en gaspedaal te spelen.
Conclusie
De nieuwe Juke is een geslaagde opvolger. Nissan heeft alle kritiekpunten op de vorige Juke duidelijk aangepakt. De kwaliteit van het interieur is aanzienlijk beter en ook de grotere afmetingen van de auto doen hem goed. Het uiterlijk is daarnaast minder excentriek geworden, maar minstens zo interessant.
De Nissan Juke is vanaf eind november leverbaar en heeft een vanafprijs van 23.990 euro.
Bekijk het hele videoverslag voor meer details: