achtergrondafbeelding

Autozoeker

Honda Hr v

De eerste Honda HR-V stamt uit 1998 en kan met recht een crossover worden genoemd. Een opvallende vierkante koets, hoog op de poten en leverbaar als drie- en vijfdeurs. Het destijds vrij futuristische uiterlijk viel in de smaak en ook met andere capaciteiten wist Honda met de auto zowel in thuisland Japan als hier in Europa goede verkopen neer te zetten. Nadat de wat minder populaire driedeursuitvoering in 2003 uit productie ging, was het in 2006 ook klaar voor de vijfdeursvariant. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De eerste Honda HR-V stamt uit 1998 en kan met recht een crossover worden genoemd. Een opvallende vierkante koets, hoog op de poten en leverbaar als drie- en vijfdeurs. Het destijds vrij futuristische uiterlijk viel in de smaak en ook met andere capaciteiten wist Honda met de auto zowel in thuisland Japan als hier in Europa goede verkopen neer te zetten. Nadat de wat minder populaire driedeursuitvoering in 2003 uit productie ging, was het in 2006 ook klaar voor de vijfdeursvariant.

Heel anders
De tweede generatie HR-V kwam in 2015 op de (Europese) markt en heeft behalve de naam niets te maken met het origineel. Of het zou moeten zijn dat het eveneens een vrij compacte SUV-achtige crossover is. De auto deelt zijn basis met de Jazz en wordt in enkele Aziatische landen – waaronder thuisland Japan – geleverd onder de voor ons wat merkwaardige naam Vezel. In China wordt de auto met een andere voor- en achterkant geleverd als XR-V.

Elektrische versie?
De in 2021 geïntroduceerde derde generatie is wederom heel anders dan zijn voorganger. Het is nog steeds wel een coupé-achtige, compacte SUV, maar het nieuwe model is iets groter dan zijn voorganger en heeft een heel andere, veel rustiger vormgeving. Voor het eerst is er een hybride uitvoering voor Europa, een niet-hybride is hier zelfs niet leverbaar. Net als bij de tweede generatie is voor de Chinese markt al een volledig elektrische variant geïntroduceerd. Gezien de steeds strengere uitstooteisen voor nieuwe auto's, is de kans groot dat de elektrische versie deze keer wel naar Europa komt.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.498 cm³
Bij 6.000 tpm
Bij 4.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,3 m
Vermogensrange alleen 96 kW

Prestaties

Systeemvermogen 96 kW (131 pk)
Systeemkoppel 253 Nm
Acc. 0-100 km/u 10,6 s
Topsnelheid 170 km/u

Algemeen

Transmissie CVT-automaat
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie september 2021
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 34.360

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/50 R18
L x B x H 4.340 x 1.790 x 1.582 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.380 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 335 l
Tankinhoud 40 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,4 l/100km
CO₂-emissie 122 g/km
Energielabel A