De eerste Honda HR-V stamt uit 1998 en kan met recht een crossover worden genoemd. Een opvallende vierkante koets, hoog op de poten en leverbaar als drie- en vijfdeurs. Het destijds vrij futuristische uiterlijk viel in de smaak en ook met andere capaciteiten wist Honda met de auto zowel in thuisland Japan als hier in Europa goede verkopen neer te zetten. Nadat de wat minder populaire driedeursuitvoering in 2003 uit productie ging, was het in 2006 ook klaar voor de vijfdeursvariant. Lees verder
De eerste Honda HR-V stamt uit 1998 en kan met recht een crossover worden genoemd. Een opvallende vierkante koets, hoog op de poten en leverbaar als drie- en vijfdeurs. Het destijds vrij futuristische uiterlijk viel in de smaak en ook met andere capaciteiten wist Honda met de auto zowel in thuisland Japan als hier in Europa goede verkopen neer te zetten. Nadat de wat minder populaire driedeursuitvoering in 2003 uit productie ging, was het in 2006 ook klaar voor de vijfdeursvariant.
Heel anders
De volledig nieuwe tweede generatie HR-V kwam pas in 2015 op de (Europese) markt en heeft behalve de naam niets te maken met het origineel. Of het zou moeten zijn dat het eveneens een vrij compacte SUV-achtige crossover is. De auto deelt zijn technische basis met de Jazz en wordt in enkele Aziatische landen – waaronder thuisland Japan – geleverd onder de voor ons wat merkwaardige naam Vezel. In China wordt de auto met een andere voor- en achterkant geleverd als XR-V.
Volledig elektrische versie: Honda e:Ny1
De in 2021 geïntroduceerde derde generatie is wederom heel anders dan zijn voorganger. Het is nog steeds wel een coupé-achtige, compacte SUV, maar het nieuwe model is iets groter dan zijn voorganger en heeft een heel andere, veel rustiger vormgeving. Voor het eerst is er een hybride uitvoering voor Europa, een niet-hybride is hier zelfs niet leverbaar. De vorige modelgeneratie had in China ook een volledig elektrisch aangedreven variant. Ook het nieuwe model kent weer zo’n versie, maar deze keer komt het elektrische model wel naar Europa. Het model draagt de wat eigenaardige naam e:Ny1 en wordt als afzonderlijk model gepositioneerd. In de praktijk is de Honda e:Ny1 gewoon de volledig elektrische versie van de Honda HR-V.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cm³ |
Bij | 6.000 tpm |
Bij | 4.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,3 m |
Vermogensrange | alleen 96 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 96 kW (131 pk) |
Systeemkoppel | 253 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 10,6 s |
Topsnelheid | 170 km/u |
Algemeen
Transmissie | CVT-automaat |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | september 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 34.360 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/50 R18 |
L x B x H | 4.340 x 1.790 x 1.582 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.380 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 335 l |
Tankinhoud | 40 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,4 l/100km |
CO₂-emissie | 122 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng