![Een felgele MINI Cabrio staat geparkeerd voor een kleurrijke, met graffiti bedekte muur. De kap van de auto is naar beneden en de scène lijkt zich in een stedelijke omgeving af te spelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-13-640x480.jpg)
Autotest – MINI Cooper S Cabrio vs. MINI Cooper JCW Cabrio (2021)
Sportief nazomeren
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Het najaar had nog een aantal mooie dagen in petto. Een mooie aanleiding om eens lekker een stukje open te rijden. Ondertussen zoeken we ook uit hoe groot het verschil is tussen een MINI Cooper S en een MINI John Cooper Works.
Grote verschillen?
De zomer van 2021 was niet altijd even mooi, maar het najaar had nog regelmatig mooie dagen te bieden. Dat vraagt om een ritje in een cabrio. Een leuk sturende cabrio ook nog eens, want daar kan je bij MINI wel voor aankloppen. We krijgen de sleutels van zowel een Cooper S als het sportieve topmodel John Cooper Works. Hoe groot is het verschil tussen beide?
Frisse verschijning
De huidige generatie MINI kwam in 2014 op de markt. Zowel in 2018 als 2021 onderging het model een tussentijdse facelift, maar ook los daarvan is de MINI nog altijd een frisse verschijning. Beide facelifts waren dan ook niet ingrijpend. De led-achterlichten met leuk Union Jack-motief zijn misschien wel het belangrijkste nieuws.
![Een limoengroene MINI Cabrio cabriolet staat geparkeerd op een verharde weg nabij een grasveld met bomen op de achtergrond. De auto heeft een Nederlands kenteken "K-606-ZL".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-19-640x480.jpg)
![Close-up van de achterkant van een felgroene MINI Cabrio met Nederlands kenteken en Union Jack-achterlichtontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-25-360x270.jpg)
![Close-up van een zwartleren autostoeltje in de MINI Cabrio, met gedetailleerde stiksels en een logo in reliëf met een schildontwerp met de Union Jack en de tekst 'MINI Yours.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-33-360x270.jpg)
![Een groene MINI Cabrio staat geparkeerd voor een met levendige graffiti bedekte muur, met een mix van tekst en artistieke ontwerpen in verschillende kleuren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-2-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van een felgroene MINI Cabrio met Nederlands kenteken, geparkeerd aan de kant van de weg. De auto is voorzien van zwarte lichtmetalen velgen en dubbele uitlaatpijpen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-26-360x270.jpg)
![Close-up van de zwartleren stoel van een MINI Cabrio met zichtbare stiksels en een klein metalen embleem met een Union Jack-ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-34-360x270.jpg)
Typisch MINI
In het interieur zijn de typische MINI-zaken gebleven, zoals het ronde instrumentarium. De tellers achter het stuur zijn niet op het dashboard, maar op de stuurkolom gemonteerd. Handig! Hoe je het stuur ook het prettigst vindt staan, het blokkeert dus nooit het zicht op de tellers.
Over geblokkeerd zicht gesproken: ook een typisch MINI-dingetje is dat stoplichten nog wel eens lastig te zien zijn als je vooraan de rij staat. Ook zorgt dat lage, ver naar voren doorlopende dak ervoor dat de binnenspiegel schuin naar voren precies in je blikveld zit. Aan de andere kant draagt dat lage dak natuurlijk wel bij aan de bekende MINI-uitstraling, zowel vanbinnen als vanbuiten.
![Binnenaanzicht van een moderne MINI Cabrio met een op het dashboard gemonteerd scherm, een multifunctioneel stuur en zwartleren stoelen. De autodeur, zijspiegels en een deel van de buitenkant zijn zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-31-640x480.jpg)
![Interieur van een moderne MINI Cabrio met een stuur met bedieningsknoppen, een digitaal instrumentenpaneel, ventilatieopeningen en een strak, zwart dashboard.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-36-360x270.jpg)
![Een MINI Cabrio-dashboarddisplay toont rijstatistieken: 12,5 kilometer afgelegd, 59,5 kilometer resterend, 68,7 kilometer tot de bestemming en een geschatte aankomsttijd van 20:01 uur. Het scherm presenteert ook een GPS-kaart voor eenvoudige navigatie.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-35-360x270.jpg)
![Close-up van de hoofdsteun in een MINI Cabrio-cabrio, met een geperforeerd Union Jack-ontwerp. Op de achtergrond zijn ook andere stoelen en hoofdsteunen zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-32-640x480.jpg)
![Close-up van een MINI Cabrio-dashboardscherm met een navigatiekaart, muziekspeler en de datum (1 september 2021). Het dashboard is omgeven door bedieningsknoppen en een ronde chromen rand.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-41-360x270.jpg)
![Close-up van een MINI Cabrio-dashboard met knoppen en schakelaars, waaronder een zichtbare rode ‘Start Engine Stop’-knop, temperatuurregelaars en een ‘Sport Green’-knop.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-38-360x270.jpg)
Een aantal elementen van het MINI-interieur zullen BMW-rijders bekend voorkomen, zoals de bediening van het infotainmentsysteem, met draaiknop. Wel pakt MINI een aantal zaken duidelijk anders aan. Zo zit de startknop als een grote rode tuimelschakelaar op de middenconsole, met daarnaast nog meer tuimelschakelaars voor overige functies. De volgorde van die functies hadden we wel liever gespiegeld gezien. Voor de rijmodischakelaar moet je je arm nu bijvoorbeeld best ver uitstrekken, terwijl je de links geplaatste schakelaars voor het in-/uitschakelen van parkeersensoren en start-stopsysteem juist niet vaak zult gebruiken.
![Een gele MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een muur bedekt met kleurrijke graffitikunst. Het dak van de auto is omlaag, waardoor het stijlvolle interieur en dashboard zichtbaar worden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-29-640x480.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een kleurrijke, met graffiti bedekte muur. Het dak van de auto is open en de levendige straatkunst bevat verschillende tags en illustraties.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-14-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een MINI Cabrio met de achterbank en de voorstoelen, bekleed met donker leer, en een dashboard met het stuur aan de rechterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-43-360x270.jpg)
Tweezitter
Beschouw de MINI Cabrio trouwens vooral als een tweezitter. Als ik met mijn ca. 1,80 m lengte de ideale zitpositie achter het stuur instel, moet ik de eventuele passagier achter mij toch echt vriendelijk verzoeken zijn benen thuis achter te laten. Door de passagiersstoel verder naar voren te zetten zou rechts achterin nog wel iemand kunnen zitten, maar zeker met het dak dicht is de toegang tot de achterbank alsnog krap.
![Een heldergroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd op een verhard terrein vlakbij een met gras begroeide vlakte met bomen en een klein watertje op de achtergrond. De auto is voorzien van een strak zwart softtopdak, dat het levendige exterieur complementeert.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-11-640x480.jpg)
![Op een verharde ondergrond staat een limoengroene MINI Cabrio met zwarte softtop geparkeerd. De achtergrond toont een grasveld met bomen en een vijver.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-12-360x270.jpg)
![Een heldergroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd op een verharde weg, met een met gras begroeide, met bomen omzoomde achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-16-360x270.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio met een zwart cabriokapje met Union Jack-motief staat geparkeerd op een met graffiti versierd betonnen oppervlak. Het voertuig wordt gezien vanuit een verhoogde driekwarthoek aan de achterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-16-640x480.jpg)
![Een gele MINI Cabrio staat geparkeerd voor een muur met kleurrijke graffiti. Het zwarte dak van de auto is gesloten en op het kenteken staat "0040-45". De grond is bedekt met spuitverfmarkeringen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-8-360x270.jpg)
![Een knalgele MINI Cabrio cabriolet met een zwarte softtop en Nederlands kenteken geparkeerd op een weg nabij groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-18-360x270.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio cabriolet met de kap naar beneden geparkeerd in een met graffiti versierd stedelijk gebied. De auto is voorzien van een kenteken met de tekst "L-404-DS.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-17-640x480.jpg)
![Het interieur van een gele MINI Cabrio, met zwartleren stoelen, een stuur en dashboardinstrumenten. Met de bovenkant naar beneden wordt het weelderige groen op de achtergrond zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-31-360x270.jpg)
![Close-up van het dakbedieningspaneel van een MINI Cabrio met verschillende schakelaars, waaronder die voor de binnenverlichting en wat lijkt op een bediening van het cabriodak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-42-360x270.jpg)
Het dak eraf
Ach, dat soort praktische bezwaren vergeef je de auto algauw. Je koopt hem toch vooral om alleen of met z’n tweeën lekker een stuk te toeren. Dat gaan we dan ook doen en natuurlijk met het dak open. Dat openen gaat volledig automatisch en kan tot een snelheid van 30 km/u, zolang je de schakelaar maar vast blijft houden.
Behalve volledig dicht en volledig open zijn er ook nog wat tussenvarianten, zoals alleen het deel boven de voorstoelen openschuiven en/of de ramen met één druk op een knop allemaal laten zakken. Alle ‘tussenvarianten’ zorgen wel al snel voor veel turbulentie in het interieur. Het dak volledig openen en de ramen omhoog zetten is het fijnst. Met het dak volledig geopend zie je nog maar weinig in de achteruitkijkspiegel, maar op zich volstaan de twee buitenspiegels ook al.
![Een heldergroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd op een verhard terrein met bomen op de achtergrond. Aan de voorzijde is het Nederlandse kenteken K-606-ZL zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-2-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een groene MINI Cabrio met een 'John Cooper Works'-embleem naast de grille. De koplamp van de auto en een deel van een gele kentekenplaat zijn ook zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-22-360x270.jpg)
![Close-up van het voorwiel van een MINI Cabrio met een zwarte lichtmetalen velg met gedetailleerd spaakontwerp en een band met de opdruk 'Goodyear Eagle'. De carrosserie van de auto is heldergroen geverfd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-23-360x270.jpg)
![Een groene MINI Cabrio cabriolet met de kap naar beneden geparkeerd nabij een grasveld, omlijst door bomen op de achtergrond. Op het kenteken staat "K-606-ZL".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-21-640x480.jpg)
![Buiten staat een limoengroene MINI Cabrio-cabrio, voorzien van een achterlicht met Union Jack-ontwerp. Op het achterembleem staat "Cooper S." Op de achtergrond zijn bomen zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-27-360x270.jpg)
![Close-up van dubbele uitlaatpijpen aan de achterkant van een zwarte MINI Cabrio, met glanzende metalen oppervlakken met een licht gestructureerde achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-29-360x270.jpg)
De MINI Cooper S Cabrio
We gaan eerst op pad met de Cooper S, die in dit geval is voorzien van het John Cooper Works-pakket. Met dat pakket krijg je zo’n beetje alle uiterlijke kenmerken van de echte JCW-uitvoering. Eigenlijk verraden alleen de Cooper S-logo’s op de achterklep en voorspatborden dat het ‘slechts’ een Cooper S is. Ook moet je de krachtiger motor van de JCW missen, maar de 2,0-liter viercilinder met een vermogen van 131 kW (178 pk) is ook al niet mis.
De Cooper S zou je een semi-sportieve uitvoering kunnen noemen. Bij het starten laat de sportuitlaat alvast weten dat hij er zin in heeft en ook het rijkarakter is vooral op sportiviteit gericht. De besturing is relatief zwaar en het onderstel vrij stevig geveerd, maar toch blijft de rit ook op slecht wegdek comfortabel. Een goede balans tussen sportiviteit en comfort dus.
Gaat het wat sneller, dan blijkt de Cooper S eveneens mooi gebalanceerde rijeigenschappen te hebben. Op een dijkweggetje baant hij zich met plezier van bocht naar bocht. Bijna als op rails, onderstuur moet je eigenlijk al bewust uitlokken om er wat van te merken. De auto lijkt gemaakt voor de rijmodus Sport. Dan hangt de auto fijn aan het gas en laat de MINI ook goed horen dat hij het naar zijn zin heeft, maar zonder dat het geluid overheerst. Bovendien blijft ook in Sport-modus het comfort behouden, waardoor dat al snel de rijmodus is die we voor iedere rit kiezen.
![Een felgele MINI Cabrio staat geparkeerd voor een met graffiti beschilderde muur met levendige straatkunst, waaronder personages in een cartoonachtig ruimteschip. De scène is stedelijk en kleurrijk.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-11-640x480.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur. Het levendige artwork bestaat uit verschillende ontwerpen en teksten, die de levendige kleur van de auto aanvullen. Het heeft een geel kenteken met de tekst "L-404-DS.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-1-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur met kleurrijke en opvallende ontwerpen. De scène is stedelijk en levendig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-6-360x270.jpg)
![Een close-up van het voorwiel van een gele MINI Cabrio, met zwart-zilveren lichtmetalen velgen en een rode remklauw, geparkeerd naast een met kleurrijke graffiti bedekte muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-20-640x480.jpg)
![Close-up van de grille van een MINI Cabrio met een "John Cooper Works"-badge en een deel van de kentekenplaat van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-23-360x270.jpg)
![Close-up van het achterlicht van een groene MINI Cabrio, met Union Jack-design. Op het embleem onder het licht staat 'John Cooper Works'. Op de achtergrond is een muur met kleurrijke graffiti te zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-24-360x270.jpg)
De MINI John Cooper Works Cabrio
Stappen we over in de John Cooper Works, dan blijkt dat zoals verwacht qua sportiviteit de overtreffende trap. Bij het starten klinkt uit de sportuitlaten direct een sportief gepruttel: hij heeft er zin in. In Sport-modus wordt dat nog eens extra versterkt. Ook qua geluidsbeleving is de John Cooper Works de overtreffende trap van de Cooper S. De uitlaten laten nadrukkelijker van zich horen, zeker naarmate je bij de hogere toerentallen komt. Bij gas los wordt je regelmatig getrakteerd op sportief geplof en gepruttel. Ondertussen hoor je de turbo meeblazen en -sissen als bij een rallyauto, al moet je op z’n minst met de ramen open rijden om de turbogeluiden goed mee te krijgen.
De John Cooper Works laat 170 kW (231 pk) los op de voorwielen en dat merk je wel aan de besturing, waarin de krachten van de aandrijflijn subtiel merkbaar zijn. Ook is hij wat eerder onderstuurd dan de Cooper S, al moet je het eigenlijk nog steeds bewust opzoeken om daar last van te hebben. Hij heeft wel iets de neiging om de buitenbocht op te zoeken, maar in principe geeft de MINI het met piepende banden bijtijds aan als het hem te snel gaat. In die zin komt het onderstuur nooit onverwachts opzetten.
Ook het onderstel is nog eens wat harder dan bij de Cooper S. Sterker nog, vers aangebrachte wegbelijning kan je in de John Cooper Works goed voelen. Bij grotere oneffenheden piept en kraakt het interieur zelfs als een stadsbus, maar samen met de soundtrack van uitlaat en turbo versterkt dat eigenlijk juist het autosportgevoel. Alsof het dijkweggetje van onze testrit onderdeel is van een rallyparcours.
![Interieur van een moderne MINI Cabrio met de bestuurdersstoel, het stuur met bedieningselementen, een digitaal dashboard, een infotainmentsysteem en verschillende knoppen en knoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-34-640x480.jpg)
![Close-up van het stuur van een auto met het MINI-logo, met een dashboard met digitale schermen en bedieningsknoppen. Het interieur van de MINI Cabrio oogt modern met diverse functionele elementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-35-360x270.jpg)
![Close-up van een stuur met het 'John Cooper Works'-logo in het midden, met grijze stiksels en interieurbediening op de achtergrond, in een strakke MINI Cabrio.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-37-360x270.jpg)
Go-kart-gevoel?
Het rijgedrag van een MINI wordt, juist ook door MINI zelf, weleens vergelijken met dat van een go-kart. Bij de John Cooper Works zit daar zeker een kern van waarheid in. De harde vering, de zeer directe en wat zware besturing, de net zo directe reactie op gas- en reminput: je voelt je echt een met de auto. Samen met de strakke dynamische wegligging is dat inderdaad net als bij een go-kart. Wel klinkt de MINI een stuk beter dan de gemiddelde go-kart en is zo’n kart eerder over- dan onderstuurd.
![Een gele MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een met kleurrijke graffiti bedekte muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-15-640x480.jpg)
![Close-up van de dubbele uitlaatpijpen van een MINI Cabrio, met op de achtergrond het trottoir gemarkeerd door kleurrijke spuitverf.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-27-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een moderne MINI Cabrio met automatische versnellingspook, elektronische parkeerremknop en bedieningsknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-39-360x270.jpg)
Handbak of automaat?
De MINI JCW is leverbaar met handgeschakelde transmissie met zes versnellingen, maar wij rijden hem met achttraps sportautomaat. De purist die voor de JCW kiest, zal wellicht de handbak willen, maar de automaat presteert ook goed bij een sportieve rit. Een enkele keer zouden we zelf wel wat eerder hebben teruggeschakeld of juist wat langer hebben doorgetrokken. Zelf schakelen kan gelukkig ook nog steeds, met de flippers achter het stuur. Door zelf te schakelen kan je de toeren net even hoger houden. Dan hangt de auto net wat lekkerder aan het gas – en hoor je hem ook beter.
![Een limoengroene MINI Cabrio cabriolet staat geparkeerd aan de kant van een weg naast een grasveld met bomen. De auto heeft een Nederlands kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-1-640x480.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio cabriolet met een zwarte kap staat geparkeerd op een verhard terrein naast een grasveld. Bomen staan op de achtergrond en op het kenteken staat "K-606-XL".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-10-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een gebouw bedekt met kleurrijke graffiti.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-3-360x270.jpg)
Rijmodi Sport, Comfort en Green
Ook de John Cooper Works beschikt over de rijmodi Comfort en Green, maar in feite is de Sport-modus zoals de auto is bedoeld en zijn de rijmodi Comfort en Green steeds verder afgezwakte versies. Ook qua geluid. In Comfort is dat vrij subtiel en in Green zelfs bijna onhoorbaar. Vooral de rijmodi Green zorgt ook voor een wat afgezwakte reactie van de motor op het gaspedaal, maar de vrij zware besturing en het harde onderstel blijven altijd.
![Close-up van de motorruimte van een gele MINI Cabrio met de motorkap open, waarbij de motor en verschillende componenten zichtbaar zijn. De koplampen van de auto en de opvallende grille aan de voorkant zijn ook zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-49-640x480.jpg)
![Een zicht op de motorruimte van een gele MINI Cabrio, met de motorkap open. De motor en diverse onderdelen zijn zichtbaar en aan de voorzijde is het kenteken K-606-ZL zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-38-360x270.jpg)
![Een MINI Cabrio met open motorkap, waardoor de motorruimte zichtbaar wordt. Op het kenteken staat "K-606-ZL.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-39-360x270.jpg)
Verbruik
Laten we voor de volledigheid ook nog even kijken naar het verbruik van de MINI’s. Met de Cooper S reden we na een sportieve rit gemiddeld 1 op 13, wat aan het eind van de testperiode (met veel N-wegen) terugliep naar gemiddeld 1 op 16. Bij de sportieve rit reed de MINI John Cooper Works gemiddeld ca. 1 op 12,5 en stond de boordcomputer na nog wat N-wegen en een stuk snelweg op ca 1 op 14,5. Misschien niet super zuinig voor zo’n kleine auto, maar gezien de geleverde prestaties vallen deze waarden ons alles mee.
![Een blik op het interieur van een zwarte MINI Cabrio, met de nadruk op het dashboard, het stuur en de voorstoelen, met de cabrioletkap naar beneden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-30-640x480.jpg)
![Slecht verlicht autodashboard 's nachts met een navigatiescherm, verlichte snelheidsmeter en verschillende bedieningsknoppen en wijzerplaten in een slanke MINI Cabrio.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-36-360x270.jpg)
![Interieur van de MINI Cabrio met een glanzende dashboardafwerking, ventilatieopeningen, een stijlvol stuurwiel en een slanke versnellingspook.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-40-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een muur bedekt met kleurrijke graffitikunst.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-4-640x480.jpg)
![Een felgele MINI Cabrio met neergeklapte softtop staat geparkeerd op een verhard terrein vlakbij een grasveld en bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-13-360x270.jpg)
![Op de autodeur schijnt het MINI Cabrio-logo en het gevleugelde embleem 's nachts op de grond, met een zwakke reflectie op de zijkant van het voertuig.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-37-360x270.jpg)
Prijzen
De MINI 3-deurs is leverbaar vanaf 25.390 euro, de Cabrio vanaf 31.290 euro. Voor de Cooper S ben je minimaal 35.800 kwijt en de prijslijst van de John Cooper Works begint bij 45.800 euro. Als Cabrio zijn beide modellen leverbaar vanaf respectievelijk 41.100 en 51.101 euro. Voor de meer gedetailleerde en bovendien altijd actuele prijslijst verwijzen we naar MINI.nl.
![Een felgele MINI Cabrio cabriolet staat geparkeerd op een verhard oppervlak met een grasveld en bomen op de achtergrond. Het dak van de auto is open, waardoor de zwarte stoelen en interieurdetails zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-9-640x480.jpg)
![Op een bewolkte dag staat een limoengroene MINI Cabrio op straat geparkeerd in de buurt van grasvelden en bomen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-5-360x270.jpg)
![Een knalgele MINI Cabrio staat met de kap naar beneden geparkeerd op een verhard terrein. Bomen en gras zijn zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-20-360x270.jpg)
![Een fel limoengroene MINI Cabrio cabriolet geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur in een stedelijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-5-640x480.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio met een zwart dak staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur. De auto heeft een Nederlands kenteken "L-404-DS.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-9-360x270.jpg)
![Een limoengroene MINI Cabrio met een Europees kenteken staat geparkeerd voor een levendige met graffiti bedekte muur in een stedelijk gebied.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-12-360x270.jpg)
Conclusie
Goed, de MINI Cabrio is misschien niet heel praktisch, maar vooral wel heel erg leuk. Het is echt een auto die je koopt met je hart. Omdat je verkocht bent door het uiterlijk of de rijeigenschappen. Welke van die twee jij het belangrijkst vindt, bepaalt ook voor welke uitvoering je moet gaan. Ben je een echt sportieve rijder, dan is het echt het overwegen waard om door te sparen voor de John Cooper Works. Heb je de MINI voor dagelijks gebruik en rij je slechts zo nu en dan een sportieve rit, dan heb je aan de Cooper S ook al een echt leuk rijdende auto, die een mooie balans biedt tussen comfort en sportiviteit. Een MINI nodigt hoe dan ook uit om de snelweg eens te laten voor wat hij is en wat vaker de mooie binnendoorroutes op te zoeken.
![Op een verhard terrein staat een knalgroene MINI Cabrio met zwarte softtop geparkeerd, met groen gras en bomen op de achtergrond. De auto heeft een Nederlands kenteken met de tekst "K-606-ZL.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-7-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd op een verhard oppervlak met bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-4-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio geparkeerd op een verhard terrein met bomen en gras op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-6-360x270.jpg)
![Een felgele MINI Cabrio-cabriolet geparkeerd op een trottoir met bomen op de achtergrond. Op het kenteken staat "K-606-ZL.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-15-360x270.jpg)
![Een knalgroene MINI Cabrio staat geparkeerd op een leeg parkeerterrein naast een rij bomen. De cabriolet heeft een strak design en een zichtbare kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-14-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio-cabriolet staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur in een stedelijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-7-360x270.jpg)
![Een felgroene MINI Cabrio met een zwart dak staat geparkeerd in een met graffiti bedekte straat, met kleurrijke muurschilderingen op de muren en op de grond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-10-360x270.jpg)
![Close-up van de voorkant van een limoengroene MINI Cabrio-sportwagen met zwarte en zilverkleurige lichtmetalen velgen, geparkeerd op een met graffiti bedekte straat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-18-360x270.jpg)
![De open kofferbak van een gele MINI Cabrio cabriolet onthult een lege laadruimte, met de achterdeur naar beneden. De auto staat geparkeerd op een met graffiti bedekt oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-44-360x270.jpg)
![Een compacte MINI Cabrio met open kofferbak onthult de opbergruimte, met een zwart interieur en enkele spullen erin. De auto staat geparkeerd op een verharde ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-47-360x270.jpg)
![Een open kofferbak van een MINI Cabrio, een gele cabriolet met zwart interieur, toont de ruime opbergruimte met neergeklapte stoelen. Op de achtergrond zijn wegmarkeringen en graffiti zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-45-360x270.jpg)
![Open kofferbak van een gele MINI Cabrio, met een zwart interieur en een compacte opbergruimte waarbij de achterbank gedeeltelijk zichtbaar is. Op de achtergrond is graffiti zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-46-360x270.jpg)
![Close-up van een zwart plastic oppervlak met een verhoogde driehoekige vorm, die lijkt op de verfijnde designelementen van een MINI Cabrio, en een label dat een maximale belasting van 80 kg (176 lbs) aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-48-360x270.jpg)
![Close-up van een autowiel met een zwart en verchroomde lichtmetalen velg, een rode remklauw met het opschrift 'Works' en een centrale dop met het logo 'John Cooper Works', dat perfect de kenmerkende stijl van de MINI Cabrio laat zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-21-360x270.jpg)
![Zijaanzicht van een limoengroene MINI Cabrio met het voorwiel, voorzien van een zwart-zilveren lichtmetalen velg met een rood accent. De achtergrond omvat gras, bomen en bestrating.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-24-360x270.jpg)
![Close-up van het achterwiel van een gele MINI Cabrio met een zwart-zilveren velgontwerp, geparkeerd op een betonnen oppervlak met graffiti op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-19-360x270.jpg)
![Close-up van de achterbumper en dubbele uitlaat van een felgele MINI Cabrio, geparkeerd op een verhard oppervlak. Op het kenteken staat "R-606-ZL" en er staat een blauw-geel plaatje met "NL" dat Nederland aangeeft.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-28-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een gele MINI Cabrio met het kenteken L-404-DS, dubbele uitlaatpijpen en een opvallende bumper met het 'Works'-insigne. De achtergrond is voorzien van een graffitimuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-26-360x270.jpg)
![Close-up van het zijpaneel van een limoengroene MINI Cabrio met een zwarte honingraatgrille met een rood en zilverkleurig 'S'-embleem.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-25-360x270.jpg)
![Close-up van het ventilatierooster aan de zijkant van een auto met het 'John Cooper Works'-logo op een felgele MINI Cabrio, geaccentueerd met een opvallend rood detail.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-22-360x270.jpg)
![Close-up van de instaplijsten van een MINI Cabrio met het opschrift 'John Cooper Works' in rood en zwart op een groene achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-Cooper-S-Cabrio-30-360x270.jpg)
![Close-up van de dorpel van een auto met een "John Cooper Works"-logo en een geruit ontwerp op een groene MINI Cabrio. De rand van een zwarte stoel is zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/10/MINI-John-Cooper-Works-Cabrio-28-360x270.jpg)