Volkswagen geschiedenis
De Volkswagen Kever is een project voor een auto voor het volk, een geschiedenis met veel duistere kanten die we hier niet belichten. In 1947 ontving de fabriek een bestelling van de Nederlander Ben Pon, voor 56 Kevers. Sindsdien is Pon de Nederlandse Volkswagen-importeur. In 1950 schetste Pon een kleine bedrijfsauto. Dat werd de Transporter, de spreekwoordelijke Volkswagen-bus. Twee iconische auto's dus.
Volkswagen had tot 1970 een zeer incompleet gamma en de modellen die tot dan verschenen, waren allemaal varianten op de Kever, met een ouderwets chassis en met de motor achterin. Pas met de komst van de K70, een weeskindje van NSU dat ter ziele was gegaan, produceerde Volkswagen een bijdetijdse personenauto. In 1972 rolde de 15.007.034e Kever van de band, waarmee Volkswagen het record van de T-Ford verbrak. In 1974 verscheen de Volkswagen Golf, de Kever bleef in Europa nog tot 1978 in productie.
Volkswagen nam in 1964 Auto Union over. Dat bestond sinds de crisis van de jaren dertig uit DKW, Wanderer, Horch en Audi, maar Volkswagen gebruikte alleen de naam Audi. In 1969 nam Volkswagen ook NSU over en stopte Audi en NSU in een aparte divisie. Verder horen Porsche, SEAT, Skoda, Bentley, Lamborghini en Bugatti tot de Volkswagen Group.
Wil je een
Volkswagen Occasion aanschaffen? Neem dan eens een kijkje op de website van ViaBovag!