De eerste Volkswagen Multivan kwam in 1990 op de markt en was gebaseerd op de vierde generatie Volkswagen Transporter (T4). In de VS werd de naam Multivan overigens ook al gebruikt voor een specifieke uitvoering van de Transporter T3. Ten opzichte van de reguliere personenuitvoering van de Transporter bood de Multivan meer luxe en een betere aankleding van het interieur. De Multivan werd in die zin meer gepositioneerd als een grote MPV dan als een personenbusje. Vanaf de facelift zijn sommige van de stoelen zelfs draaibaar, zodat het interieur naar wens anders in te delen is. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste Volkswagen Multivan kwam in 1990 op de markt en was gebaseerd op de vierde generatie Volkswagen Transporter (T4). In de VS werd de naam Multivan overigens ook al gebruikt voor een specifieke uitvoering van de Transporter T3. Ten opzichte van de reguliere personenuitvoering van de Transporter bood de Multivan meer luxe en een betere aankleding van het interieur. De Multivan werd in die zin meer gepositioneerd als een grote MPV dan als een personenbusje. Vanaf de facelift zijn sommige van de stoelen zelfs draaibaar, zodat het interieur naar wens anders in te delen is.
Blijvend topmodel
Ook de tweede generatie Multivan, op basis van de Transporter T5, is weer het topmodel van het Transporter-aanbod en wordt opnieuw (tot op zekere hoogte) als model op zich in de markt gezet. Naar keuze biedt hij plaats aan zes of zeven personen. De stoelen achterin zijn nu niet alleen draaibaar, maar ook op rails geplaatst, zodat het interieur nog verder naar wens is in te delen. Ook accessoires als tafels en een koelkastje behoren tot de mogelijkheden, waardoor de Multivan ook vaak als basismodel wordt genomen voor (eenvoudige) aftermarket camperuitvoeringen.
Multivan wordt model op zich
Eind 2021 introduceerde Volkswagen een volledig nieuwe generatie Multivan. Meer dan ooit is de auto eerder een grote MPV dan een personenbusje. Sterker nog, het nieuwe model deelt niet eens meer zijn basis met de Transporter, maar is écht een model op zich. De nieuwe Multivan wordt gebouwd op het platform van de Volkswagen personenauto’s. Volkswagen noemt het “een business-shuttle, familie-MPV en vrijetijdsauto in één.” Of er op een later moment alsnog een nieuwe Transporter komt op basis van de Multivan, nu dus eens andersom, is op moment van schrijven nog niet bekend.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.395 cm³ |
Bij | 5.000 tpm |
Bij | 1.550 tpm |
Accu | lithium-ion |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,1 m |
Vermogensrange | alleen 160 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 160 kW (218 pk) |
Systeemkoppel | 350 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 11,6 s |
Topsnelheid | 190 km/u |
Algemeen
Transmissie | 6AT |
Carrosserietype | 5-drs. MPV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | november 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 54.400 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R17 |
L x B x H | 4.973 x 1.941 x 1.907 mm |
Wielbasis | 3.124 mm |
Massa leeg | 2.122 kg |
Max. aanh. gew. | 1.600 kg |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 1,7 l/100km |
CO₂-emissie | 39 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng