Volkswagen maakt serieus werk van volledig elektrisch aangedreven modellen. Nadat eerder al de e-Up en e-Golf verschenen, presenteerde het merk in 2016 zelfs een volledig elektrisch submerk: de I.D.-modellenlijn. Qua opzet in feite vergelijkbaar met het (vrijwel) volledig elektrische i-submerk van BMW. Men trapte af met de Volkswagen I.D. Concept en inmiddels zijn ook de I.D. Buzz, I.D. Cross, I.D. Vizzion, racewagen I.D. R, I.D. Buggy en I.D. Roomzz gevolgd. Allen nog conceptcars, hoewel sommigen al wel functionerend zijn uitgevoerd. Lees verder



Volkswagen maakt serieus werk van volledig elektrisch aangedreven modellen. Nadat eerder al de e-Up en e-Golf verschenen, presenteerde het merk in 2016 zelfs een volledig elektrisch submerk: de I.D.-modellenlijn. Qua opzet in feite vergelijkbaar met het (vrijwel) volledig elektrische i-submerk van BMW. Men trapte af met de Volkswagen I.D. Concept en inmiddels zijn ook de I.D. Buzz, I.D. Cross, I.D. Vizzion, racewagen I.D. R, I.D. Buggy en I.D. Roomzz gevolgd. Allen nog conceptcars, hoewel sommigen al wel functionerend zijn uitgevoerd.
In productie
De eerste productieversie werd de ID.3, een doorontwikkelde versie van de eerste I.D. conceptcar. Het wordt definitief een volledig elektrisch alternatief voor de Golf, voor een vergelijkbare prijs. Volkswagen ziet de auto als een zeer belangrijke nieuwkomer en dat is terug te zien aan de typenaam. Na de Kever en daarna de Golf, moet de ID.3 het derde legendarische succesverhaal voor het merk gaan worden. Vandaar dat getal.
Populair?
De ID.3 verscheen in de loop van 2020 op de markt. Of de ID.3 inderdaad net zo legendarisch gaat worden als de Kever en Golf weten we pas over enkele decennia. Nu kan wel al gezegd worden dat de elektrische auto populair lijkt te gaan worden. De 1ST Edition wist binnen één dag al meer dan 10.000 reserveringen te behalen.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 45 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,2 m |
Actieradius | 351 km |
Laadtijd bij 220V | 7:00 uur |
Vermogensrange | 105 tot 150 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 110 kW (150 pk) |
Systeemkoppel | 310 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 8,9 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 8 jaar |
Vanafprijs | € 32.190 |
Bijzonderheden | De ID.3 is het allereerste productiemodel onder Volkswagens nieuwe ID-label voor elektrische modellen. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/55 R18 |
L x B x H | 4.260 x 1.810 x 1.550 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.772 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 385 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng