Tegen het eind van de jaren ’90, met een naderende eeuwwisseling, is retro een populair thema. Verschillende autofabrikanten spelen hier op in door met retromodellen te komen. Denk aan de Chrysler PT Cruiser, de Ford Thunderbird en de terugkeer van Mini. Ook Volkswagen deed mee aan de trend en introduceerde de New Beetle. De moderne reïncarnatie van de klassieke Volkswagen Kever werd gebouwd op het platform van de Golf en verscheen ook als Cabrio. Lees verder
Tegen het eind van de jaren ’90, met een naderende eeuwwisseling, is retro een populair thema. Verschillende autofabrikanten spelen hier op in door met retromodellen te komen. Denk aan de Chrysler PT Cruiser, de Ford Thunderbird en de terugkeer van Mini. Ook Volkswagen deed mee aan de trend en introduceerde de New Beetle. De moderne reïncarnatie van de klassieke Volkswagen Kever werd gebouwd op het platform van de Golf en verscheen ook als Cabrio.
Stoerder
Na een tussentijdse facelift in 2005 en vele speciale edities bleef de New Beetle maar liefst tot en met 2011 in productie. Dat jaar verscheen de tweede generatie, maar daarvoor pakte Volkswagen een aantal zaken wel anders aan. Zo werd de naam gewijzigd in alleen ‘Beetle’ en kreeg de auto een wat stoerdere styling met een iets lagere daklijn. Zo hoopte Volkswagen met de Beetle meer succes te behalen dan met de New Beetle, die eigenlijk alleen in de VS echt succesvol was gebleken.
Einde van een tijdperk
De Beetle werd inderdaad beter gewaardeerd dan de New Beetle, maar toch bleef het succes achter bij de verwachtingen. De introductie van speciale uitvoeringen en de stoere Dune-versie met ‘offroadaankleding’ veranderde daar weinig aan. In 2018 besloot de Nederlandse importeur al met de levering van het model te stoppen en in 2019 ging de Beetle ook wereldwijd uit productie. Daarmee komt in zekere zin een einde aan een tijdperk, want voor het eerst levert Volkswagen geen ‘Kever-model’ meer.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cm³ |
Max. vermogen | 77 kW (105 pk) |
Bij | 4.500 tpm |
Max. koppel | 175 Nm |
Bij | 1.400 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,8 m |
Vermogensrange | 77 tot 162 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 3-drs. cabriolet |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | november 2011 |
Laatste facelift | juli 2016 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 31.890 |
Bijzonderheden | De Beetle Coupé en Cabrio zijn leverbaar als Dune en als Exclusive Series. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/60 R16 |
L x B x H | 4.288 x 1.825 x 1.490 mm |
Wielbasis | 2.538 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 310 l |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,5 l/100km |
CO₂-emissie | 127 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,7 s |
Topsnelheid | 178 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng