Nieuwe Mercedes-Benz CLA is een mini-CLS
Tweede generatie leverbaar vanaf mei.
Zes jaar na de lancering van de populaire Mercedes-Benz CLA is het tijd voor de tweede generatie. Het model combineert de techniek van de Mercedes-Benz A-klasse met een heel eigen coupédesign en een beduidend sportiever karakter. De verkoop start in mei.
Vierdeurs coupé
Het ontwerp van de nieuwe Mercedes-Benz CLA is nagenoeg hetzelfde als dat van de Mercedes-Benz CLS (rijtest), maar dan in een compacter formaat. Daarmee onderscheidt hij zich nadrukkelijk van de A-klasse Limousine. De CLA is ook iets ook iets langer en lager. Het sportieve ontwerp ging wel ten koste van de bagageruimte, die met een inhoud van 460 liter ietsje kleiner is dan bij de vorige CLA.
Chassis
De CLA is gebaseerd op hetzelfde voorwielaangedreven platform als de reguliere A-klasse, maar is op allerlei punten aangepast voor een sportiever rijgedrag. Tevens staan de wielen verder uit elkaar dan bij de vorige CLA, het zwaartepunt ligt lager en hydraulische motorsteunen zij nu standaard. Instelbare dempers met een comfortabele of extra sportieve setting zijn optioneel leverbaar.
De nieuwe Mercedes-Benz CLA debuteert op de CES 2019 als CLA 250 met een 225 pk sterke viercilinder benzinemotor en 7G-DCT automaat. Vanaf de introductie in mei is de CLA beschikbaar met verschillende benzine- en dieselmotoren die we al kennen van de A-klasse. Ook vierwielaangedreven 4Matic-uitvoeringen zijn leverbaar.
LEES OOK: Autotest – Mercedes-AMG A 35 (2018)
MBUX
Net als bij de A-klasse is bij de nieuwe CLA een belangrijke rol weggelegd voor het MBUX-systeem. Dit koppelt een krachtige computer aan heldere beeldschermen, instelbare displays, een head-up kleurendisplay, een navigatiesysteem met augmented reality en intelligente spraakbediening die wordt geactiveerd met het “Hey Mercedes”.
MBUX herkent nu ook handgebaren, waarmee bepaalde functie nog makkelijker zijn te bedienen. Daarmee is MBUX voor een groot deel bepalend voor de algehele beleving in de Mercedes-Benz CLA.
Zware taak
De prijzen van de nieuwe Mercedes-Benz CLA zijn nog niet bekend. Wat we wel weten, is dat het een zware taak wordt voor de nieuwe CLA om het succes van zijn voorganger te evenaren. Sinds de introductie in 2013 zijn er wereldwijd circa 750.000 stuks verkocht. Op zijn hoogtepunt kwam meer dan 75% van de Amerikaanse kopers van een ander merk. In Europa ongeveer 50%.
Ook zijn CLA-kopers gemiddeld tien jaar jonger dan de doorsnee Mercedes-rijder. Met name de CLA is belangrijk voor het aantrekken en behouden van nieuwe klanten.