achtergrondafbeelding
Jeff Guyton in gesprek met AutoRAI.nl

Topman Mazda: “Diesel is nog lang niet klaar, biobrandstof heeft potentie”

Interview met Jeff Guyton, CEO van Mazda Motor Europa

12 apr 2018, 8:51  •  Autonieuws, Interview
Bart OostvogelsDoor . In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s.
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

In de Mazda-showrooms vindt in 2019 het nodige vuurwerk plaats. Hoog tijd om bij te praten met Jeff Guyton, President en CEO van Mazda Motor Europe.

Er is wereldwijd ontzettend veel vraag naar SUV’s. Ze zijn heel populair. Dat was tien jaar geleden wel anders. Denk je dat de SUV-trend zal aanhouden in de toekomst?

“De klant verwacht steeds meer: een hogere zitpositie, meer gebruiksgemak én klanten willen iets anders. SUV’s bieden dat. De komende jaren houdt de trend aan.”

Neemt de populariteit van hatchbacks en sedans dan verder af?

“Zeker. We wachten al enige tijd op een ommekeer in de Verenigde Staten, maar die komt er gewoon niet. De SUV blijft populair en wint het nog steeds van de sedan of hatchback.”

Denk je dat sommige segmenten verdwijnen door de opkomst van de SUV?

“We hebben gezien dat het D- en E-segment sterk in populariteit zijn gedaald. De vraag naar traditionele carrosserievormen in het C- en D-segment neemt ook af, maar geleidelijk aan. We blijven wel actief in deze segmenten, omdat we goede marktaandelen hebben. Vooral de Mazda 6 heeft een goed aandeel. Dat maakt het voor ons interessant genoeg om te blijven.”

“Elektrisch rijden is echt niet verkeerd. Maar het is op dit moment economisch en milieutechnisch niet slim en doordacht.”

Heeft de SUV-trend geen invloed op het behalen van milieudoelstellingen, omdat SUV’s aerodynamisch niet heel efficiënt zijn en een hoger brandstofverbruik hebben?

“Klanten in een auto met een lagere CO2-emissie dwingen werkt niet. Ze willen én de SUV én een goed brandstofverbruik.”

Dat is een grote uitdaging, lijkt mij.

“Klopt, maar dat is een van de redenen waarom we diesel blijven ontwikkelen. We kunnen diesel heel schoon maken, krachtig en zuinig. We denken dat dit uit kostenperspectief een betere oplossing is dan bijvoorbeeld hybride technologie.”

Denk je dat overheden ook gaan inzien dat diesels nog lang niet klaar zijn?

“Ik denk dat de huidige hype rondom diesel zal afzwakken als de nieuwe Real Driving Emission-meetmethode is ingevoerd. We meten dan emissies in de echte wereld en die zijn best goed. De nieuwe emissiedoelen van dieselmotoren zijn niet veel anders dan benzinemotoren. Er zal een verschuiving plaatsvinden op het gebied van meningen.”

Jeff Guyton in gesprek met AutoRAI.nl

Landen focussen nu vooral op hybride, plug-in hybride en puur elektrisch en hebben de diesel de rug toe gekeerd. Er zijn zelfs al verkoopstops aangekondigd om diesel het zwijgen op te leggen. Is dat nog te stoppen?

“Het is niet dat we denken dat elektrisch rijden verkeerd is. Maar het is economisch en milieutechnisch niet slim en doordacht, op dit moment althans. Het elektriciteitsnetwerk is helemaal niet schoon. De benodigde energie en materialen om een batterij en elektromotor te maken zijn lastig te krijgen en energiebelastend. Als je de CO2-emissies op de wereld echt wilt reduceren moet je kijken naar het well-to-wheel principe: de ecologische voetafdruk van een auto als de productiekosten van de auto én de gebruikte energie worden meegerekend. Bij Mazda denken we dat er voor nu een betere manier is. Daarom hebben we SkyActiv-X benzinemotoren ontwikkeld omdat brandstofmotoren nog steeds lang mee zullen gaan.”

“Mazda is ook geïnteresseerd in een op algen gebaseerde brandstof.”

Maar Mazda komt in 2019 wel met een elektrische auto.

Klopt. We denken dus niet dat de elektrische auto geen toekomst heeft. Integendeel: op plaatsen waar het elektriciteitsnetwerk daadwerkelijk groen is, heeft een volelektrische auto absoluut zin. De meerderheid van de aarde heeft dat echter niet. Dan is slimmer gebruik maken van fossiele brandstoffen de betere oplossing.”

Er bestaan ook grote verschillen tussen continenten. Europa focust bijvoorbeeld erg op het milieu, terwijl Aziatische landen en Zuid-Amerika het milieu niet veel kan interesseren. Denk je niet dat er wereldwijd een plan van aanpak moet worden gecreëerd?

“Zeker, maar dat is bijna ondenkbaar. Alleen al de EU-landen het met elkaar eens laten worden is een hele uitdaging. We hebben natuurlijk een gezamenlijk doel, maar het recept om dit te bereiken verschilt per land. Het is goed dat er een technologisch neutrale grens is gesteld van gemiddeld 95 gram per kilometer gemeten op basis van het complete wagenpark, maar dit is geen well-to-wheel meetmethode. Daarnaast bestaan er diverse belastingmaatregelen die invloed hebben op alle milieudoelen. Voor de industrie zou het zoveel fijner zijn als er op grote schaal overeenstemming bestaat tussen politici over wat we als gemeenschap willen. Als er fiscale regelingen zijn, moeten die overal gelden zodat we efficiënt R&D-investeringen kunnen doen.”

Bestaat er ook een andere oplossing?

“Mazda is ook geïnteresseerd in een op algen gebaseerde brandstof. Als we een CO2-neutrale biobrandstof kunnen maken, kunnen we het milieu aanzienlijk verbeteren. We werken samen met twee universiteiten in Japan om deze technologie commercieel interessant kunnen maken. Het is nu nog duur om te maken. Ik denk dat als er een fractie van het geld gaat naar het ontwikkelen van een biobrandstof in plaats van naar elektrische aandrijving, dat we een grote stap kunnen maken en daadwerkelijk positieve impact kunnen hebben op het milieu.”

“Level 5 autonoom rijden past niet bij het merk en bij onze klanten.”

Als je mocht kiezen: algenbrandstof of puur elektrisch?

“Je kan niet anders dan kiezen voor verschillende oplossingen, omdat de behoeftes op de wereld verschillen. Doorbraken om de accucapaciteit te verbeteren, batterijen lichter te maken en om batterijen eenvoudiger op te laden en te produceren, dragen bij om een BEV te ontwikkelen die veel betaalbaarder en bruikbaarder is voor de klant.”

Mazda vaart een beetje zijn eigen koers, met een focus op technologie. Denk je dat klanten Mazda’s benadering ook begrijpen?

“In Europa verkopen we auto’s aan 1,5 procent van het publiek. Als 3 procent het van die mensen snapt, ben ik blij, haha. We moeten communiceren op een schaal die mensen begrijpen.”

Heeft Mazda nog altijd geen plannen voor een A-segment model?

“Een auto in het A-segment gaan we niet doen. We zijn groot, maar toch nog steeds een relatief klein bedrijf. We moeten dus focussen op modellen die grote volumes kunnen draaien en wereldwijd aantrekkelijk zijn. Kleiner dan het B-segment doen we niet. Je moet realiseren dat het A-segment niet bestaat in de Verenigde Staten en ook in China en Rusland niet interessant is. In Japan en Europa is dat een ander verhaal. Het B-segment is bijna overal ter wereld aantrekkelijk met acceptabele winstmarges.”

Zie je in Europa ruimte voor een SUV boven de CX-5?

“Zouden we graag willen hebben, want we hebben in Europa geen zevenzitter. In de Verenigde Staten wel, met de Mazda CX-9. Er bestaan op dit moment geen plannen. Het segment zevenzitters is vrij klein in Europa, ongeveer 3 tot 5 procent. Bovendien hebben deze auto’s vaak een hogere CO2-uitstoot. Dat is in Europa killing. Mensen zijn nu gewend aan het formaat van de CX-5. Daar blijft het bij voor nu.”

De rotatiemotor keert terug in de vorm van een range-extender. Denk je dat de rotatiemotor ook in een sportauto past?

“De wankelmotor past bij de ziel van het bedrijf. Ik zou niet zeggen dat dit nooit zal gaan gebeuren, maar ik kan oprecht zeggen dat er nu geen plannen voor zijn.”

“Een auto in het A-segment gaan we niet doen.”

Wat zijn de plannen om auto’s lichter te maken, met bijvoorbeeld aluminium en koolstofvezel?

“We hebben een hekel aan kosten, maar net iets minder dan dat we een hekel hebben aan gewicht, haha. We doen er alles aan om auto’s zo licht mogelijk te maken. Onze filosofie is dat je in een vliegtuig één widget moet hebben die de taak van drie widgets doet. Zo ook in auto’s. In de MX-5 hebben we bijvoorbeeld aluminium toegepast om onze gewichtsdoelstelling te halen. Het aluminium is zo geplaatst dat het niet alleen het zwaartepunt van de auto drukt, maar ook een substantiële bijdrage levert aan de stijfheid en het rijgedrag. Koolstofvezel zal de komende tijd nog niet in onze auto’s verschijnen, omdat we bestaande materialen zoals staal en aluminium nog steeds verder kunnen optimaliseren.”

“De auto heeft een stuurwiel in de toekomst.”

Personalisatieprogramma’s lijken hot. Opel heeft bijvoorbeeld Opel Exclusive en Ford heeft het luxelabel Vignale. Is dit iets wat Mazda ook wenst te hebben?

“Veel volumemerken bieden het aan, maar wordt het ook veel gekocht? Dat weet ik niet. Je moet een juiste business case hebben. Op dit moment heeft zo’n personalisatieprogramma niet onze aandacht. We hebben wel diverse accessoires in het programma.”

Jeff Guyton in gesprek met AutoRAI.nl

De Mazda 3 is er als traditionele hatchback en sedan. Waarom geen stationwagon?

“Dat is in Europa een vrij populaire carrosserievorm, maar vooral op de fleetmarkt. De winstgevendheid is dan niet erg groot. Mijn fabrieken zijn nagenoeg vol, dus ik moet iets maken wat geld oplevert.”

Iedere autofabrikant wilt meer en meer auto’s verkopen. Als je alle doelstellingen bij elkaar optelt kom je uit op 150 procent van de markt. Dat kan niet. Niet alle merken gaan hun doelen halen.

“In ons geval willen we wereldwijd 15.000 units per jaar groeien. Daarin zijn we de afgelopen jaren effectief en we willen dit tempo graag voortzetten. Langzaam, maar zeker. Volume is belangrijk, maar ik haal liever stabiele aantallen dan dat we keer op keer moeten groeien.”

“Alleen al de EU-landen het met elkaar eens laten worden is een hele uitdaging.”

Wat wordt de grootste uitdaging in Europa in de komende jaren?

“Wat je eerder hebt genoemd: proberen om de klant wijzer maken over alle dingen die in de showroom bij Mazda gaan plaatsvinden. We hebben SkyActiv-X, we hebben elektrisch, we hebben een range-extender en we hebben diesel. Natuurlijk blijven normale benzinemotoren ook bestaan. Er is dus een gevarieerde mix van aandrijflijnen waaruit klanten kunnen kiezen. We moeten mensen de voordelen leren en helpen met het maken van de juiste keuzes. Dat kunnen uitdagingen zijn.”

Zien we de SkyActiv-X benzinemotoren alleen terug in het C-segment of ook in andere segmenten?

“Je ziet dat de huidige SkyActiv-G motoren in alle modellen leverbaar zijn. Ik denk dat je hetzelfde mag verwachten met de SkyActiv-X motoren. Dat zal niet heel lang duren.”

Autonoom rijden dan, Mazda heeft aangegeven dat het stuurwiel niet uit de auto verdwijnt. Level 5 is een brug te ver.

“Level 5 past niet bij het merk en bij onze klanten. Je hebt dan een auto – zonder stuurwiel – die komt voorrijden en je van A naar B brengt. Dat is niet hoe we zijn. We weten niet hoe de toekomst eruitziet, maar voor nu is dat zeker niet onze intentie. De auto heeft een stuurwiel in de toekomst. Het is geen kwestie van een druk op de knop om autopilot in te schakelen. Je moet min of meer dezelfde technologieën hebben, maar wij laten het vooral van de bestuurder afhangen of de auto autonoom moet rijden. Heeft de persoon hulp nodig? Zo ja, dan brengt de auto je erheen. Mensen die zelf willen rijden, kunnen dat gewoon blijven doen.”

Heeft autonoom rijden eigenlijk wel de toekomst? Er rijden meer dan een miljard voertuigen rond die niet autonoom rijden. Kunnen deze auto’s de weg ‘delen’ met met volledig autonoom rijdende auto’s?

“Dit is wat je noemt een gigantische uitdaging, maar om heel eerlijk te zijn weet ik het antwoord niet. Ik denk dat we het gewoon moeten proberen.”

“Ik denk dat de huidige hype rondom diesel zal afzwakken als de nieuwe Real Driving Emission-meetmethode is ingevoerd.”

Share Tweet Share Share E-Mail