Steeds meer merken komen met een volledig elektrisch aangedreven model, zo ook Mazda. De auto werd in 2019 onthuld en kwam in 2020 op de markt. Alleen al met zijn uiterlijk valt de auto op: niet alleen heeft hij een coupé-achtige daklijn, ook keren de zogenaamde Freestyle Doors terug. Dat zijn kleine achterportieren, die naar achteren openen. Een duidelijke verwijzing naar de RX-8 sportauto die Mazda van 2003 tot en met 2012 leverde. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Steeds meer merken komen met een volledig elektrisch aangedreven model, zo ook Mazda. De auto werd in 2019 onthuld en kwam in 2020 op de markt. Alleen al met zijn uiterlijk valt de auto op: niet alleen heeft hij een coupé-achtige daklijn, ook keren de zogenaamde Freestyle Doors terug. Dat zijn kleine achterportieren, die naar achteren openen. Een duidelijke verwijzing naar de RX-8 sportauto die Mazda van 2003 tot en met 2012 leverde.
Bewuste keuze
Met een actieradius van iets meer dan 200 kilometer heeft de MX-30 voor een moderne elektrische auto een vrij kleine actieradius. Dat is echter een bewuste keuze. De gemiddelde Europeaan rijdt gemiddeld namelijk maar zo’n 50 kilometer op een dag. Onzin om dan een groot batterijpakket voor een veel grotere actieradius mee te zeulen, zo redeneert Mazda. De MX-30 gaat op die manier ook duurzaam om met de benodigde grondstoffen.
Rotatiemotor
Voor wie toch verder wil kunnen rijden dan die 200 kilometer, komt Mazda op termijn waarschijnlijk met een MX-30 met zogenaamde range extender. Dat is een brandstofmotor die niet de wielen aandrijft, maar extra stroom genereert voor het batterijpakket. Verder is er iets bijzonders met die range extender. De kans is namelijk groot dat Mazda daarvoor een rotatiemotor in gaat zetten. Dat ongebruikelijke type verbrandingsmotor blijft daarmee een rol spelen in de historie van het merk.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 35,5 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Actieradius | 200 km |
Laadtijd bij 220V | 3:30 uur |
Vermogensrange | alleen 107 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 107 kW (145 pk) |
Systeemkoppel | 271 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,7 s |
Topsnelheid | 140 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 6 jaar |
Vanafprijs | € 34.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/55 R18 |
L x B x H | 4.395 x 1.795 x 1.555 mm |
Wielbasis | 2.655 mm |
Massa leeg | 1.620 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 366 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng